Schibsted

Aftonbladet stärker analysavdelningen med ny analyschef och ny data scientist

Dela
Aftonbladet värvar Tobias Wagenknecht från Scandic Hotels till ny chef för mediehusets analysavdelning. Samtidigt rekryteras Louisa Bornebusch till rollen som data scientist. ”Data och analys är otroligt viktigt för oss framåt, både i våra produkter i våra affärsbeslut. Därför är jag mycket glad för de här senaste rekryteringarna”, säger Aftonbladets strategichef Niclas Bergström.
Aftonbladet värvar Tobias Wagenknecht till ny chef för mediehusets analysavdelning. Samtidigt rekryteras Louisa Bornebusch till rollen som data scientist. Foto: Mickan Palmqvist/Aftonbladet
Aftonbladet värvar Tobias Wagenknecht till ny chef för mediehusets analysavdelning. Samtidigt rekryteras Louisa Bornebusch till rollen som data scientist. Foto: Mickan Palmqvist/Aftonbladet

Aftonbladets analysavdelning fortsätter växa.

– Analys har länge varit ett strategiskt viktigt område för oss och med allt som nu händer inom data och machine learning blir det än viktigare. De är två ytterst kompetenta personer som nu intar varsin nyckelpost i vårt analysteam, säger Niclas Bergström.

Aftonbladets satsning på att bygga en modern datainfrastruktur börjar nu ger resultat i form av nya och fler insikter, möjlighet till fördjupade kundrelationer samt bättre beslutsunderlag och möjligheter till nya affärer.

– Att få in Tobias Wagenknecht, som både har ett djupt tekniskt kunnande och ett affärsmässigt, från en så kundnära bransch som hotellbranschen, kommer ge oss jättemycket, säger Niclas Bergström.

Tobias Wagenknecht har jobbat 17 år i resebranschen, bland annat som analyschef på Radisson Hotel Group och som BI manager på Scandic Hotels där han ansvarade för att göra företaget datastyrt.

– Att få vara med på Aftonbladets resa känns fantastiskt. Aftonbladet har kommit långt i processen och jag ser fram emot att jobba tillsammans med ett otroligt kunnigt team. Data och analyser har blivit det viktigaste grundlagret för beslutsstöd och uppföljning av våra strategier, säger Tobias Wagenknecht.

Samtidigt som Tobias Wagenknecht tillträder sin tjänst rekryteras Louisa Bornebusch till tjänsten som data scientist, med uppdrag att ytterligare fördjupa kunskapen om våra användare och bygga helt nya typer av datamodeller. Hon är i grunden nationalekonom och sociolog, men har efter utbildning i Digital Data Strategy på Hyper Island gått vidare inom det som ligger henne närmast hjärtat, data och analys.

– Aftonbladet är det mediehus som ligger längst fram när det kommer till data och teknik och har höga ambitioner för framtiden. Det ska bli mycket spännande att få bidra till tidningens utveckling, säger Louisa Bornebusch.

Aftonbladets analysavdelning har växt kraftigt i både betydelse och numerär de senaste åren. I dag arbetar nio medarbetare med det strategiskt allt viktigare uppdraget att ännu bättre förstå användarbeteenden och utifrån den kunskapen utveckla affären.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas Bergström, strategichef. Tel: 070-774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se.
Tobias Wagenknecht, analyschef. Tel: 072-855 20 65. E-post: tobias.wagenknecht@aftonbladet.se.
Louisa Bornebusch, data scientist. Tel: 073-320 87 92. E-post: louisa.bornebusch@aftonbladet.se.
Eric Rosén, Associate Editor. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
 

Nyckelord

Bilder

Aftonbladet värvar Tobias Wagenknecht till ny chef för mediehusets analysavdelning. Samtidigt rekryteras Louisa Bornebusch till rollen som data scientist. Foto: Mickan Palmqvist/Aftonbladet
Aftonbladet värvar Tobias Wagenknecht till ny chef för mediehusets analysavdelning. Samtidigt rekryteras Louisa Bornebusch till rollen som data scientist. Foto: Mickan Palmqvist/Aftonbladet
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye