Aftonbladet stärker analysavdelningen med ny analyschef och ny data scientist
Aftonbladets analysavdelning fortsätter växa.
– Analys har länge varit ett strategiskt viktigt område för oss och med allt som nu händer inom data och machine learning blir det än viktigare. De är två ytterst kompetenta personer som nu intar varsin nyckelpost i vårt analysteam, säger Niclas Bergström.
Aftonbladets satsning på att bygga en modern datainfrastruktur börjar nu ger resultat i form av nya och fler insikter, möjlighet till fördjupade kundrelationer samt bättre beslutsunderlag och möjligheter till nya affärer.
– Att få in Tobias Wagenknecht, som både har ett djupt tekniskt kunnande och ett affärsmässigt, från en så kundnära bransch som hotellbranschen, kommer ge oss jättemycket, säger Niclas Bergström.
Tobias Wagenknecht har jobbat 17 år i resebranschen, bland annat som analyschef på Radisson Hotel Group och som BI manager på Scandic Hotels där han ansvarade för att göra företaget datastyrt.
– Att få vara med på Aftonbladets resa känns fantastiskt. Aftonbladet har kommit långt i processen och jag ser fram emot att jobba tillsammans med ett otroligt kunnigt team. Data och analyser har blivit det viktigaste grundlagret för beslutsstöd och uppföljning av våra strategier, säger Tobias Wagenknecht.
Samtidigt som Tobias Wagenknecht tillträder sin tjänst rekryteras Louisa Bornebusch till tjänsten som data scientist, med uppdrag att ytterligare fördjupa kunskapen om våra användare och bygga helt nya typer av datamodeller. Hon är i grunden nationalekonom och sociolog, men har efter utbildning i Digital Data Strategy på Hyper Island gått vidare inom det som ligger henne närmast hjärtat, data och analys.
– Aftonbladet är det mediehus som ligger längst fram när det kommer till data och teknik och har höga ambitioner för framtiden. Det ska bli mycket spännande att få bidra till tidningens utveckling, säger Louisa Bornebusch.
Aftonbladets analysavdelning har växt kraftigt i både betydelse och numerär de senaste åren. I dag arbetar nio medarbetare med det strategiskt allt viktigare uppdraget att ännu bättre förstå användarbeteenden och utifrån den kunskapen utveckla affären.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niclas Bergström, strategichef. Tel: 070-774 46 33. E-post: niclas.bergstrom@aftonbladet.se.
Tobias Wagenknecht, analyschef. Tel: 072-855 20 65. E-post: tobias.wagenknecht@aftonbladet.se.
Louisa Bornebusch, data scientist. Tel: 073-320 87 92. E-post: louisa.bornebusch@aftonbladet.se.
Eric Rosén, Associate Editor. Tel: 070-474 22 51. E-post: eric.rosen@aftonbladet.se.
Nyckelord
Bilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum