SchibstedSchibsted

Albert tar in 50 miljoner och ger fler unga en möjlighet till utbildning

Albert, Sveriges största digitala prenumerationstjänst inom utbildning, växer nu ytterligare genom en nyinvestering i bolaget. Det är Schibsted Growth, Martin Wattin och Håkan Roos som tillsammans går in med 50 miljoner kronor.

Grundarna Salman Eskandari och Arta Mandegari

Demokratisering av kunskap och att göra kunskap tillgänglig för fler genom teknisk innovation är drivkraften bakom Albert. Tjänsten bygger på en digital prenumeration som erbjuder elever i grundskolan och årskurs 1 i gymnasiet professionell handledning i matematik.

- Vi är väldigt glada att kunna fortsätta vår utveckling, både genom att växa med fler kunder, större personalstyrka och till fler marknader. Vi kommer också att investera i produkten och användarupplevelsen, säger Salman Eskandari, grundare och vd, Albert.

- Edtech är ett av de mest intressanta områdena att investera i nu vilket Albert hela tiden bevisar med sin utveckling. Vi är övertygade om att teknologi använd på rätt kan demokratisera lärandeprocessen och göra lärandet mer effektivt och intressant, säger Richard Sandenskog, Head of Investment på Schibsted Growth.

Via appen Albert får eleverna tillgång till en digital mattelärare när som helst, var som helst och på elevens egna villkor och förutsättningar. Det tekniska systemet bygger på att Albert, som matteläraren kallas, anpassar undervisningen till var eleven befinner sig, just den årskurs eleven går i, just den kurs i matte som eleven har framför sig och just de frågeställningar eleven behöver hjälp med.

Albert grundades 2015 och har vuxit sedan start. I den senaste investeringsrundan är Schibsted Growth lead investor, tillsammans med Martin Wattin, Inbox Capital och Håkan Roos, Roos Gruppen. Fler välkända namn finns med sedan tidigare, som Lena Apler, Claes Kinell, Mats Andersson och Tomas Stiernsted.

För ytterligare information, besök hejalbert.se eller kontakta:

Arta Mandegari, medgrundare Albert

Tfn: 0723-096494

Mail: arta@hejalbert.se

Grundarna Salman Eskandari och Arta Mandegari

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Aftonbladet och Inizio fördjupar samarbetet14.3.2019 08:15:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet och Inizio utvecklar nu samarbetet kring Schibsted/Inizios opinionspanel. Upplägget ger möjligheter till en modernare layout och bättre känsla när man svarar på undersökningarna. Dessutom breddas möjligheterna när det gäller vilka typer av undersökningar paneldeltagarna får svara på. ”Vi ser stora möjligheter att utveckla panelen, skapa nya intäkter – och nya insikter”, säger Karin Nelsson, senior rådgivare och partner, Inizio.

Schibsted Brand Studio stärker upp med två helt nya tjänster12.3.2019 14:52:35 CETPressmeddelande

För att vässa erbjudandet mot marknaden och fortsätta skapa prisvinnande innehåll stärker Schibsted Brand Studio nu upp verksamheten och tillsätter två helt nya tjänster. "Vi har lagt ett mycket framgångsrikt 2018 bakom oss och vill självklart fortsätta vara bäst. Därför känns de nya tjänsterna helt rätt för vår fortsatta framgång", säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio & Insight.