SchibstedSchibsted

Albert tar in 50 miljoner och ger fler unga en möjlighet till utbildning

Albert, Sveriges största digitala prenumerationstjänst inom utbildning, växer nu ytterligare genom en nyinvestering i bolaget. Det är Schibsted Growth, Martin Wattin och Håkan Roos som tillsammans går in med 50 miljoner kronor.
Grundarna Salman Eskandari och Arta Mandegari

Demokratisering av kunskap och att göra kunskap tillgänglig för fler genom teknisk innovation är drivkraften bakom Albert. Tjänsten bygger på en digital prenumeration som erbjuder elever i grundskolan och årskurs 1 i gymnasiet professionell handledning i matematik.

- Vi är väldigt glada att kunna fortsätta vår utveckling, både genom att växa med fler kunder, större personalstyrka och till fler marknader. Vi kommer också att investera i produkten och användarupplevelsen, säger Salman Eskandari, grundare och vd, Albert.

- Edtech är ett av de mest intressanta områdena att investera i nu vilket Albert hela tiden bevisar med sin utveckling. Vi är övertygade om att teknologi använd på rätt kan demokratisera lärandeprocessen och göra lärandet mer effektivt och intressant, säger Richard Sandenskog, Head of Investment på Schibsted Growth.

Via appen Albert får eleverna tillgång till en digital mattelärare när som helst, var som helst och på elevens egna villkor och förutsättningar. Det tekniska systemet bygger på att Albert, som matteläraren kallas, anpassar undervisningen till var eleven befinner sig, just den årskurs eleven går i, just den kurs i matte som eleven har framför sig och just de frågeställningar eleven behöver hjälp med.

Albert grundades 2015 och har vuxit sedan start. I den senaste investeringsrundan är Schibsted Growth lead investor, tillsammans med Martin Wattin, Inbox Capital och Håkan Roos, Roos Gruppen. Fler välkända namn finns med sedan tidigare, som Lena Apler, Claes Kinell, Mats Andersson och Tomas Stiernsted.

För ytterligare information, besök hejalbert.se eller kontakta:

Arta Mandegari, medgrundare Albert

Tfn: 0723-096494

Mail: arta@hejalbert.se

Grundarna Salman Eskandari och Arta Mandegari

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.