Schibsted

Anders Nylander lämnar Schibsted

Dela

Anders Nylander, vd för SSI, Schibsteds svenska annonsförsäljningsbolag, lämnar efter drygt 12 år i Schibsted. Nylander var annonsdirektör på Aftonbladet innan han tillträdde jobbet som vd för SSI 2014. Joakim Flodin utses samtidigt till tf vd för SSI.

Anders Nylander, idag VD för Schibsted Sales & Inventory, lämnar nu Schibsted.
Anders Nylander, idag VD för Schibsted Sales & Inventory, lämnar nu Schibsted.

– Det är klart att det känns lite sorgligt att lämna Schibsted efter så många år. Jag har vigt en stor del av min tid till Schibsted och alltid kört järnet. Jag har som ni säkert förstår haft en grym tid här, först på Aftonbladet, och sedan i SSI (Schibsted Sales & Inventory) de sista fem åren. Det har varit en ära att få leda SSI och alla de extremt bra människor som jobbar här, och jag är stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans. Även om mediebranschen fortsätter att möta stora utmaningar i framtiden så tror jag vår unika nationella position om den används på rätt sätt är en enorm fördel i konkurrensen med internationella aktörer, säger Anders Nylander.

Anders kommer i fortsättningen jobba för sig själv i sina egna bolag.

– Anders och jag har jobbat ihop sedan vi träffade varandra på Aftonbladet för 10 år sedan, och vi har haft en mycket bra relation hela vägen. Jag har stor respekt för honom både som professionell och som kollega, och ett Schibsted utan honom kommer inte vara detsamma. Men allt har sin tid, och som människor gör vi medvetna val när vi väljer att stanna – och när vi lämnar. Att Anders nu vill använda ännu mer av entreprenören i sig är ett tydligt val från hans sida, och det enda riktiga jag kan göra då är såklart att önska honom all lycka till i framtiden, säger Per Håkon Fasting, försäljningsdirektör för Schibsted News Media.

Schibsteds sverigechef, Raoul Grünthal, framhåller att Anders Nylander har varit en viktig spelare för koncernen.

– Anders insats har varit avgörande för att Schibsted kunnat nå den ledande position vi idag har inom digitala medier i Sverige. Han har med ett starkt ledarskap byggt SSI till Sveriges mest professionella annonsförsäljningsorganisation och han har dessutom bidragit på ett mycket positivt sätt i Schibsteds svenska ledningsstruktur, säger Raoul Grünthal.

Joakim Flodin tf vd

Joakim Flodin, som hittills varit försäljningsdirektör för SSI, blir tf vd när Anders Nylander slutar. Flodin började också sin Schibsted-karriär på Aftonbladet 2005.

–  Jag är väldigt glad över att Joakim Flodin har accepterat den här rollen. Jag är övertygad om att han kommer att säkerställa den "drive" och kontinuitet vi nu behöver framöver, när vi samordnas kring en gemensam strategi för försäljningsorganisationerna i Sverige och Norge – för att bli ännu mer konkurrenskraftiga och kunna erbjuda ännu bättre produkter till våra kunder genom att samla våra resurser. Joakim är redan en väldigt viktig person ut mot våra kunder och byråkontakter, samtidigt som han också känner organisationen väl internt, så det här tycker jag blir väldigt bra, säger Per Håkon Fasting.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anders Nylander, idag VD för Schibsted Sales & Inventory, lämnar nu Schibsted.
Anders Nylander, idag VD för Schibsted Sales & Inventory, lämnar nu Schibsted.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet stärker analysavdelningen med ny analyschef och ny data scientist13.5.2019 10:06:13 CESTPressmeddelande

Aftonbladet värvar Tobias Wagenknecht från Scandic Hotels till ny chef för mediehusets analysavdelning. Samtidigt rekryteras Louisa Bornebusch till rollen som data scientist. ”Data och analys är otroligt viktigt för oss framåt, både i våra produkter i våra affärsbeslut. Därför är jag mycket glad för de här senaste rekryteringarna”, säger Aftonbladets strategichef Niclas Bergström.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum