Busskontrakt för 100 miljarder ska upphandlas

2019 inleddes en puckel av offentliga upphandlingar av svensk busstrafik. Fram till 2023 kommer busstrafik för 100 miljarder kronor att ha handlats upp av offentliga beställare. Genom att följa branschens rekommendationer i större uträckning skapas ett strukturerat och långsiktigt arbete där båda parter vinner på avtalet och resenärerna får mer kollektivtrafik för pengarna. Idag publicerar Sveriges Bussföretag rapporten ” 2019 startår för upphandlingspuckel i kollektivtrafiken – busskontrakt för över 100 miljarder ska upphandlas” som visar hur de regionala upphandlingarna av busstrafiken såg ut 2019.

Rapporten är en del av den kontinuerliga uppföljning av läget i den upphandlade busstrafiken som Sveriges Bussföretag gör. Den systematiska uppföljningen gör det möjligt att följa utvecklingen för den upphandlade busstrafiken i ett längre perspektiv. Det ger också värdefull kunskap för det gemensamma arbetet Sveriges Bussföretag gör tillsammans med offentliga beställare av kollektivtrafik inom ramen för Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.

Årets rapport visar att exempelvis index, som är en av de branschgemensamma rekommendationerna, år 2019 följdes knappt 90 procent i de upphandlingar som avgjordes under året. En hög siffra som visar på de branschgemensamma rekommendationernas betydelse och legitimitet.

- Samtidigt, när vi publicerar rapporten nu sommaren 2020, har vi bakom oss en vår som varit en av de tuffaste för hela samhället och den svenska bussbranschen. Vårens reserestriktioner har inneburit dramatiskt minskade intäkter för hela kollektivtrafiken, både den offentligt upphandlade busstrafiken och den kommersiella linje- och turistbusstrafiken. Landets bussföretag liksom regionala kollektivtrafikmyndigheter, länstrafikbolag och aktörer inom den svenska besöksnäringen blöder, säger Anna Grönlund, branschchef och vice VD Sveriges Bussföretag. Hon fortsätter:

- Vi är också mitt i en av de största upphandlingsperioderna för svensk busstrafik på 10 år. Den här rapporten skildrar inte vårens utveckling, men vi publicerar regelbundet andra beskrivningar av verkligheten här och nu. I det sammanhanget vill jag också särskilt peka på den konstruktiva position som Region Stockholm och dess Trafikförvaltning tagit under våren, där man beslutat sig för att upprätthålla en närapå ordinarie kollektivtrafik och ersatt sina trafikföretag för tappade intäkter på grund av minskat resande i linje med ett normalår. Tillsammans kan vi då, både offentliga aktörer och trafikföretag, upprätthålla en robust kollektivtrafik som ger möjlighet för människor som behöver och kan resa att färdas utan trängsel och med minskad smittorisk.

För frågor kontakta:

Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag 0706 12 71 74 anna.gronlund@transportforetagen.se

Lars Annerberg, rapportförfattare och sakkunnig 0706 24 36 00
lars.annerberg@transportforetagen.se

Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730 44 71 20
ebba.fredin@transportforetagen.se

Sveriges Bussföretag är ett arbetsgivar- och branschförbund inom Transporföretagen och Svenskt Näringsliv. Förbundet har drygt 300 medlemsföretag. Medlemmarna är busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. Sveriges Bussföretag startade 1 januari 2014, när Bussarbetsgivarna och Svenska Bussbranschens Riksförbund slog ihop sina verksamhetsområden. Läs mer på sverigesbussforetag.se.

Stöden är slut men krisen pågår31.8.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Dom i Arbetsdomstolen: Sveriges Hamnars medlemsföretag hade inte förhandlingsskyldighet mot Hamnarbetarförbundet19.8.2020 13:41:00 CESTPressmeddelande

Arbetsdomstolen meddelade idag dom i mål gällande förhandlingsskyldighet för arbetsgivarna mot Hamnarbetarförbundet. Domen innebär att medlemsföretaget APM Terminals ej behövde förhandla med Hamnarbetarförbundet inför beslut om ett test om förändring av arbetsuppgifter för förbundets medlemmar. Domstolen förtydligade dock att bolaget borde ha samverkat med skyddsombud inför beslutet.

Skriande behov av förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter13.8.2020 14:23:00 CESTPressmeddelande

Nationella myndigheter och företrädare för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har idag presenterat gemensamma rekommendationer för kollektivt resande. Sveriges Bussföretag välkomnar en nationell diskussion om rekommendationer för kollektivtrafiken inför kommande skolstarter och arbetshöst. Samtidigt är det nu helt avgörande med förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer.