CTO Morten Jacobsen lämnar Schibsted News Media
År 2000 kom Morten Jacobsen till Schibsted som sommarpraktikant på norska VG. Fem år senare blev han som nyutexaminerad civilingenjör i datavetenskap fast anställd i koncernen.
– Det är både konstigt och vemodigt att lämna en arbetsplats efter så många år. Schibsted var mitt allra första jobb. Jag har haft tur som har fått jobba med alla begåvade människor här, som hela tiden har gett mig nya möjligheter och utmaningar att sträva efter, säger han.
I dag är Schibsted i en ny fas, med ny struktur och organisation, och Morten Jacobsen bedömer att det är ett bra läge för att lämna över rodret till någon annan.
– Vi har fått en väldigt duktig produktchef på plats i Laila Dahlen. Nu kan Schibsted också få en ny syn på helheten med en ny tech-chef, säger han.
Morten Jacobsen var med och grundade mjukvaruföretaget Aptoma och har på Schibsted genom åren jobbat med flera olika varumärken. De senaste fem åren har han jobbat för koncernen i olika produkt- och teknikchefsroller.
Vägen framåt
– Jag kan mycket om mediebranschen och vet vilken omställning som krävs i produkt- och teknikportföljen när affärsmodellen i en stor organisation förändras radikalt i grunden. Men om det är liknande transformationsprocesser eller helt nya tillväxtkategorier och områden jag vill jobba med framöver hoppas jag kunna få mer tid till att identifiera nu, säger Morten Jacobsen.
Innan han slutar kommer han dock att avsluta och lämna över alla de processer som är igång i den nuvarande tjänsten.
– Morten har varit chef i flera "generationer" av Schibsteds produkt- och teknikorganisation, och har varit med om stora – men nödvändiga – förändringar på relativt kort tid. Det är aldrig kul när bra människor och goda kollegor slutar, men samtidigt har jag stor respekt för att Morten nu vill göra något annat. Han har varit en mycket viktig bidragsgivare i en utmanande tid för vår bransch och tar med sig mycket värdefulla erfarenheter, säger Siv Juvik Tveitnes, affärsområdeschef för Schibsted News Media.
Rekrytering är igång
Schibsted börjar nu arbetet med att hitta en ny CTO för News Media, som kommer att vara baserad i antingen Stockholm eller Oslo. Morten Jacobsen är kvar hela oktober ut, men Isabella Olsén, CTO Data & Tech, kommer redan nu att gå in som tf tills en ny chef är på plats.
– Vi kommer att leta efter en chef med tung teknisk bakgrund, någon som är strategisk, har goda ledaregenskaper – och samtidigt är en lagspelare, säger Siv Juvik Tveitnes.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum