CTO Morten Jacobsen lämnar Schibsted News Media

Morten Jacobsen, Chief Technology Officer för Schibsted News Media, lämnar i höst koncernen som han kom till som sommarpraktikant för snart 20 år sedan. ”Det har varit ett privilegium att få vara med och bygga Schibsteds produkt- och teknikmiljö till en stark enhet och central del av det fundament Schibsted kommer bygga sin tillväxt på framöver”, säger han.

Morten Jacobsen, CTO för Schibsted News Media, lämnar nu koncernen.

År 2000 kom Morten Jacobsen till Schibsted som sommarpraktikant på norska VG. Fem år senare blev han som nyutexaminerad civilingenjör i datavetenskap fast anställd i koncernen.

– Det är både konstigt och vemodigt att lämna en arbetsplats efter så många år. Schibsted var mitt allra första jobb. Jag har haft tur som har fått jobba med alla begåvade människor här, som hela tiden har gett mig nya möjligheter och utmaningar att sträva efter, säger han.

I dag är Schibsted i en ny fas, med ny struktur och organisation, och Morten Jacobsen bedömer att det är ett bra läge för att lämna över rodret till någon annan.

– Vi har fått en väldigt duktig produktchef på plats i Laila Dahlen. Nu kan Schibsted också få en ny syn på helheten med en ny tech-chef, säger han.

Morten Jacobsen var med och grundade mjukvaruföretaget Aptoma och har på Schibsted genom åren jobbat med flera olika varumärken. De senaste fem åren har han jobbat för koncernen i olika produkt- och teknikchefsroller.

Vägen framåt

– Jag kan mycket om mediebranschen och vet vilken omställning som krävs i produkt- och teknikportföljen när affärsmodellen i en stor organisation förändras radikalt i grunden. Men om det är liknande transformationsprocesser eller helt nya tillväxtkategorier och områden jag vill jobba med framöver hoppas jag kunna få mer tid till att identifiera nu, säger Morten Jacobsen.

Innan han slutar kommer han dock att avsluta och lämna över alla de processer som är igång i den nuvarande tjänsten.

– Morten har varit chef i flera "generationer" av Schibsteds produkt- och teknikorganisation, och har varit med om stora – men nödvändiga – förändringar på relativt kort tid. Det är aldrig kul när bra människor och goda kollegor slutar, men samtidigt har jag stor respekt för att Morten nu vill göra något annat. Han har varit en mycket viktig bidragsgivare i en utmanande tid för vår bransch och tar med sig mycket värdefulla erfarenheter, säger Siv Juvik Tveitnes, affärsområdeschef för Schibsted News Media.

Rekrytering är igång

Schibsted börjar nu arbetet med att hitta en ny CTO för News Media, som kommer att vara baserad i antingen Stockholm eller Oslo. Morten Jacobsen är kvar hela oktober ut, men Isabella Olsén, CTO Data & Tech, kommer redan nu att gå in som tf tills en ny chef är på plats.

– Vi kommer att leta efter en chef med tung teknisk bakgrund, någon som är strategisk, har goda ledaregenskaper – och samtidigt är en lagspelare, säger Siv Juvik Tveitnes.

Morten Jacobsen, CTO för Schibsted News Media, lämnar nu koncernen.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Svenska TV-panelen avslöjar: Svenskarna förlorar flera dagar per år på att leta streaming-innehåll15.8.2019 12:56:39 CESTPressmeddelande

Sedan streamingtjänsterna lanserades har många bytt zappandet mellan kanaler till att bläddra bland streamingplattformar för att hitta något att se på. Men hur lång tid tillbringar svenskarna egentligen på att menyvandra på jakt efter tv-serier? Undersökningen ”Svenska TV-panelen” från tv.nu visar att närmare varannan svensk lägger en hel dag per år på att välja film eller tv-serier.