Schibsted

Dagens story passerar miljonen

Dela
Svenska Dagbladets nyhetspodd Dagens story har passerat en miljon lyssningar och snabbt satt sig som en av Sveriges främsta nyhetspoddar och en del av vardagen för tusentals svenskar. Nu fortsätter redaktionen utveckla podden och nya medarbetare ansluter.
Nya SvD-podden Dagens story har redan nått en miljon lyssningar. Fr v Alexandra Karlsson, Daniel Persson Mora, Gabriella Lahti och Fanny Härgestam. Foto: Axel Hilleskog/SvD
Nya SvD-podden Dagens story har redan nått en miljon lyssningar. Fr v Alexandra Karlsson, Daniel Persson Mora, Gabriella Lahti och Fanny Härgestam. Foto: Axel Hilleskog/SvD

– Vi är både överväldigande och lite överraskade över att responsen från lyssnarna är så stor och kom så direkt. Dagens story är en strategisk och viktig satsning både för oss och våra läsare, så vi är förstås väldigt glada över framgången, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd. 

Dagens story lanserades för drygt ett halvår sedan, i februari. Konceptet är enkelt, ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan och ambitionen är att ta lyssnaren närmare både Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.

– Vi vet ju att våra lyssnare kräver mycket av både SvD och av en nyhetspodd. Det är en nyhetsintresserad grupp som har koll på läget, så vi förstod från start att vi måste ge något extra. Vårt löfte är att lyssnaren ska känna sig lite smartare efter en kvarts lyssning. Och det löftet tycker jag att vi håller, säger Maria Jelmini som var med och tog fram podden i vintras och nu är redaktör.

När Dagens story lanserades hamnade den snabbt på topplistor över bästa nyhetspoddarna. I lyssning har den nu närmat sig och gått förbi flera etablerade poddar och nyhetsprogram och redaktionen ser hur lyssningen fortsätter öka vecka för vecka. Nyligen passerades en miljon lyssningar, enligt poddplattformen A-cast som räknar in lyssningar på de flesta tillgänliga plattformar.

– Det är så roligt att fler och fler vill ta del av SvD:s journalistik i ljudform. Det är också inspirerande att vi får höra från både branschkollegor och lyssnare att de tycker om podden och att den är så välproducerad, säger Maria Jelmini.

I höst tar ett delvis nytt gäng över redaktionen för Dagens story. Nya programledare blir Alexandra Karlsson, tidigare SR, Expressen och SVT, och Fanny Härgestam, tidigare SR och SVT och nu aktuell med boken om Marine le Pen, En by i Champagne. Daniel Persson Mora fortsätter som producent, nu tillsammans med Gabriella Lahti, tidigare poddutvecklare på Aller media, men som också producerat poddar för Nent, World Economic Forum och Bonnier. I oktober tar Teresa Stenler von Matérn över som redaktör, idag är hon produktredaktör på SvD.

Dagens story är en del av en större satsning SvD gör på ljud och en del i arbetet att ta Svenska Dagbladet till en ny position på den svenska mediemarknaden. 

I somras publicerade SvD dokumentären Medicinmannen, med över 300 000 lyssningar till dags dato och i våras var det premiär för podden Politiken, med profilerna Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson. Sedan tidigare finns den dagliga podden Ledarredaktionen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Sundén Jelmini, projektledare, SvD. Tel:  070-161 99 03. E-post: maria.jelmini@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nya SvD-podden Dagens story har redan nått en miljon lyssningar. Fr v Alexandra Karlsson, Daniel Persson Mora, Gabriella Lahti och Fanny Härgestam. Foto: Axel Hilleskog/SvD
Nya SvD-podden Dagens story har redan nått en miljon lyssningar. Fr v Alexandra Karlsson, Daniel Persson Mora, Gabriella Lahti och Fanny Härgestam. Foto: Axel Hilleskog/SvD
Ladda ned bild
Redaktionen som ska fortsätta bygga Dagens story. Producenterna Daniel Persson Mora och Gabriella Lahti, redaktörerna Teresa Stenler von Martérn och Maria Jelmini och programledarna Alexandra Karlsson och Fanny Härgestam. Foto: Axel Hilleskog/SvD
Redaktionen som ska fortsätta bygga Dagens story. Producenterna Daniel Persson Mora och Gabriella Lahti, redaktörerna Teresa Stenler von Martérn och Maria Jelmini och programledarna Alexandra Karlsson och Fanny Härgestam. Foto: Axel Hilleskog/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye