Dagens story passerar miljonen
– Vi är både överväldigande och lite överraskade över att responsen från lyssnarna är så stor och kom så direkt. Dagens story är en strategisk och viktig satsning både för oss och våra läsare, så vi är förstås väldigt glada över framgången, säger Anna Careborg, chefredaktör och vd.
Dagens story lanserades för drygt ett halvår sedan, i februari. Konceptet är enkelt, ett ämne, femton minuter, fem dagar i veckan och ambitionen är att ta lyssnaren närmare både Svenska Dagbladets journalistik och de viktigaste nyhetshändelserna.
– Vi vet ju att våra lyssnare kräver mycket av både SvD och av en nyhetspodd. Det är en nyhetsintresserad grupp som har koll på läget, så vi förstod från start att vi måste ge något extra. Vårt löfte är att lyssnaren ska känna sig lite smartare efter en kvarts lyssning. Och det löftet tycker jag att vi håller, säger Maria Jelmini som var med och tog fram podden i vintras och nu är redaktör.
När Dagens story lanserades hamnade den snabbt på topplistor över bästa nyhetspoddarna. I lyssning har den nu närmat sig och gått förbi flera etablerade poddar och nyhetsprogram och redaktionen ser hur lyssningen fortsätter öka vecka för vecka. Nyligen passerades en miljon lyssningar, enligt poddplattformen A-cast som räknar in lyssningar på de flesta tillgänliga plattformar.
– Det är så roligt att fler och fler vill ta del av SvD:s journalistik i ljudform. Det är också inspirerande att vi får höra från både branschkollegor och lyssnare att de tycker om podden och att den är så välproducerad, säger Maria Jelmini.
I höst tar ett delvis nytt gäng över redaktionen för Dagens story. Nya programledare blir Alexandra Karlsson, tidigare SR, Expressen och SVT, och Fanny Härgestam, tidigare SR och SVT och nu aktuell med boken om Marine le Pen, En by i Champagne. Daniel Persson Mora fortsätter som producent, nu tillsammans med Gabriella Lahti, tidigare poddutvecklare på Aller media, men som också producerat poddar för Nent, World Economic Forum och Bonnier. I oktober tar Teresa Stenler von Matérn över som redaktör, idag är hon produktredaktör på SvD.
Dagens story är en del av en större satsning SvD gör på ljud och en del i arbetet att ta Svenska Dagbladet till en ny position på den svenska mediemarknaden.
I somras publicerade SvD dokumentären Medicinmannen, med över 300 000 lyssningar till dags dato och i våras var det premiär för podden Politiken, med profilerna Annie Reuterskiöld, Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson. Sedan tidigare finns den dagliga podden Ledarredaktionen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Sundén Jelmini, projektledare, SvD. Tel: 070-161 99 03. E-post: maria.jelmini@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum