Schibsted

Ebba Linde till SvD – blir ny produktchef

Dela

Ebba Linde blir ny produktchef på Svenska Dagbladet. Hon kommer närmast från en liknande roll på Aftonbladet och ansluter nu till ett starkt utvecklingsteam med ett tydligt uppdrag – att ta SvD till nästa steg i förändringsarbetet och skapa en modern nyhetstjänst som levererar ännu bättre på läsarnas behov och önskemål.

Ebba Linde blir ny produktchef på Svenska Dagbladet. Foto: Naina Helén W. Jåma
Ebba Linde blir ny produktchef på Svenska Dagbladet. Foto: Naina Helén W. Jåma

För två år sedan startade Svenska Dagbladet en omfattande förändringsprocess för att fullt ut svara mot läsarnas behov av en modern tidning online. I den processen spelar SvD:s produkt-team en avgörande roll.

Ebba Linde går nu in som produktchef i teamet och tar plats i SvD:s ledningsgrupp. Hon kommer in med både en unik ledarerfarenhet och en väldigt stark produktkompetens som hon genom åren fått genom flera olika roller inom Schibsted.

– Jag är oerhört glad att vi kan knyta Ebba Linde till oss på SvD. Hon har både den kompetens som krävs för att klara utmaningarna, men också det innovationstänk och användarperspektiv som är helt avgörande för oss när vi nu ska ta nästa steg, säger Svenska Dagbladets chefredaktör och vd Anna Careborg.

Ebba Linde kom till Schibsted för sju år sedan och har en gedigen CV med sig när hon nu ansluter till Svenska Dagbladet, bland annat som produktchef för annonserna på Schibsteds nyhetssajter i Sverige och Norge och som tf vd på Tv.nu. Närmast kommer hon från tjänsten som tf produktdirektör på Aftonbladet.

– Att få bli en del av Svenska Dagbladets resa framåt känns som ett fantastiskt privilegium. För mig är SvD en högkvalitativ nyhetsprodukt, med ett fantastiskt team och en organisation som har ett imponerande fokus framåt. Det kan inte bli bättre. Jag ser verkligen fram emot att få vara med och ta tidningen till nästa nivå och ge våra användare en engagerande upplevelse som skapar tydliga värden i vardagen, säger Ebba Linde.

Under hösten har Svenska Dagbladets medarbetare återvänt till tidningshuset efter 1,5 år med distansarbete. I samband med återgången förändras också sättet att jobba, stort fokus sätts på nya samarbeten över avdelningsgränser och kompetenser.

– Med Ebba Linde får vi en person som har förmåga att samarbeta och entusiasmera andra, men också är en kraft som kan fortsätta driva organisationen mot att ständigt ha läsaren i fokus, säger Anna Careborg.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ebba Linde, tillträdande produktchef, SvD. Tel: 08-725 20 00. E-post: ebba.linde@schibsted.com
Petter Ovander, kommunikationsspecialist, Schibsted. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ebba Linde blir ny produktchef på Svenska Dagbladet. Foto: Naina Helén W. Jåma
Ebba Linde blir ny produktchef på Svenska Dagbladet. Foto: Naina Helén W. Jåma
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Nu vill svenskarna resa igen – garantier och pålitlighet är de viktigaste faktorerna23.11.2021 11:30:00 CET | Pressmeddelande

I takt med att samhället öppnat upp, är många svenskar också sugna på att resa i vinter. En ny rapport från Schibsted visar att majoritet av befolkningen (58%*) planerar minst en resa inom de kommande tolv månaderna, vilket är en högre andel än 2020 (50%*). Det betyder att svenskarnas reseintresse är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin då 61%** planerade minst en resa inom närmsta året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum