Ebba Linde till SvD – blir ny produktchef
För två år sedan startade Svenska Dagbladet en omfattande förändringsprocess för att fullt ut svara mot läsarnas behov av en modern tidning online. I den processen spelar SvD:s produkt-team en avgörande roll.
Ebba Linde går nu in som produktchef i teamet och tar plats i SvD:s ledningsgrupp. Hon kommer in med både en unik ledarerfarenhet och en väldigt stark produktkompetens som hon genom åren fått genom flera olika roller inom Schibsted.
– Jag är oerhört glad att vi kan knyta Ebba Linde till oss på SvD. Hon har både den kompetens som krävs för att klara utmaningarna, men också det innovationstänk och användarperspektiv som är helt avgörande för oss när vi nu ska ta nästa steg, säger Svenska Dagbladets chefredaktör och vd Anna Careborg.
Ebba Linde kom till Schibsted för sju år sedan och har en gedigen CV med sig när hon nu ansluter till Svenska Dagbladet, bland annat som produktchef för annonserna på Schibsteds nyhetssajter i Sverige och Norge och som tf vd på Tv.nu. Närmast kommer hon från tjänsten som tf produktdirektör på Aftonbladet.
– Att få bli en del av Svenska Dagbladets resa framåt känns som ett fantastiskt privilegium. För mig är SvD en högkvalitativ nyhetsprodukt, med ett fantastiskt team och en organisation som har ett imponerande fokus framåt. Det kan inte bli bättre. Jag ser verkligen fram emot att få vara med och ta tidningen till nästa nivå och ge våra användare en engagerande upplevelse som skapar tydliga värden i vardagen, säger Ebba Linde.
Under hösten har Svenska Dagbladets medarbetare återvänt till tidningshuset efter 1,5 år med distansarbete. I samband med återgången förändras också sättet att jobba, stort fokus sätts på nya samarbeten över avdelningsgränser och kompetenser.
– Med Ebba Linde får vi en person som har förmåga att samarbeta och entusiasmera andra, men också är en kraft som kan fortsätta driva organisationen mot att ständigt ha läsaren i fokus, säger Anna Careborg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ebba Linde, tillträdande produktchef, SvD. Tel: 08-725 20 00. E-post: ebba.linde@schibsted.com
Petter Ovander, kommunikationsspecialist, Schibsted. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum