Efter coronakrisen – SvD söker svar på vilken framtid som väntar

Platser som tidigare myllrade av liv är övergivna. Världens flygplansflotta står parkerad. Konsumtionsmönster bryts, globaliseringen avstannar och övervakningen ökar. Coronapandemin har på kort tid förändrat världens ekonomiska system – och oss – i grunden.

Coronapandemin har på kort tid förändrat världens ekonomiska system – och oss – i grunden. Det är utgångspunkten i Svenska Dagbladets satsning ”Efter coronakrisen".

I en ny satsning söker nu Svenska Dagbladet svar på vilka förändringar som kommer att bli beständiga, hur vår vardag och omvärld förändras.

I serien “Efter coronakrisen” kommer SvD låta läsarna inspireras, mötas av utmanande tankar och resonemang som vrider på argumenten.

Bland de intervjuade, som svarar på en fråga var, återfinns visionärer, entreprenörer, historiker och företagsledare.

– Det är lätt att glömma när oron kryper närmare, men en dag kommer det här att vara över och vi kommer att återgå till vardagen, till en normalisering. Frågan är bara vad som väntar, det är precis det vi vill borra i. Jag tror att många, liksom jag själv, famlar efter svar och resonemang om vilken framtid det är som vi går till mötes, säger Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.

Konceptet bygger på en form och ett uttryck för journalistiken som särskiljer sig från den som svenska läsare vanligtvis är vana vid.

Inspiration har bland annat hämtats från fjolårets läsarsuccé på SvD, satsningen “20 tankar om 2020-talet” där varje person som intervjuas resonerar runt en specifik fråga.

I ”efter coronakrisen” inleder Fredrik Sjöholm, professor i nationalekonomi med ett resonemang om globaliseringen och vad som händer när produktionskedjor bryts och fabriker stängs, hur vi får ställa om till ”Made in Sweden” – på gott och ont. Och Marie Nilsson, vd för analys- och konsultbolaget Mediavision, spår att de streamingtjänster som nu tycks vara vinnare snart kan bli förlorare.

Nyligen lanserade Svenska Dagbladet även satsningen “Livet under corona”, där läsarna bidrar med berättelser utifrån det som nu sker. Ambitionen är att tillsammans med läsarna ge en mångfacetterad skildring av hur liv och vardag påverkas av den historiska tid vi lever i.

Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se

Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv: – Vi börjar nu borra i vilken vardag som väntar när krisen över. Hur kommer världen att förändras.

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.