Schibsted

Efter coronakrisen – SvD söker svar på vilken framtid som väntar

Dela
Platser som tidigare myllrade av liv är övergivna. Världens flygplansflotta står parkerad. Konsumtionsmönster bryts, globaliseringen avstannar och övervakningen ökar. Coronapandemin har på kort tid förändrat världens ekonomiska system – och oss – i grunden.
Coronapandemin har på kort tid förändrat världens ekonomiska system – och oss – i grunden. Det är utgångspunkten i Svenska Dagbladets satsning ”Efter coronakrisen".
Coronapandemin har på kort tid förändrat världens ekonomiska system – och oss – i grunden. Det är utgångspunkten i Svenska Dagbladets satsning ”Efter coronakrisen".

I en ny satsning söker nu Svenska Dagbladet svar på vilka förändringar som kommer att bli beständiga, hur vår vardag och omvärld förändras. 

I serien “Efter coronakrisen” kommer SvD låta läsarna inspireras, mötas av utmanande tankar och resonemang som vrider på argumenten. 

Bland de intervjuade, som svarar på en fråga var, återfinns visionärer, entreprenörer, historiker och företagsledare. 

– Det är lätt att glömma när oron kryper närmare, men en dag kommer det här att vara över och vi kommer att återgå till vardagen, till en normalisering. Frågan är bara vad som väntar, det är precis det vi vill borra i. Jag tror att många, liksom jag själv, famlar efter svar och resonemang om vilken framtid det är som vi går till mötes, säger Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.

Konceptet bygger på en form och ett uttryck för journalistiken som särskiljer sig från den som svenska läsare vanligtvis är vana vid. 

Inspiration har bland annat hämtats från fjolårets läsarsuccé på SvD, satsningen “20 tankar om 2020-talet” där varje person som intervjuas resonerar runt en specifik fråga.

I ”efter coronakrisen” inleder Fredrik Sjöholm, professor i nationalekonomi med ett resonemang om globaliseringen och vad som händer när produktionskedjor bryts och fabriker stängs, hur vi får ställa om till ”Made in Sweden” – på gott och ont. Och Marie Nilsson, vd för analys- och konsultbolaget Mediavision, spår att de streamingtjänster som nu tycks vara vinnare snart kan bli förlorare.

Nyligen lanserade Svenska Dagbladet även satsningen “Livet under corona”, där läsarna bidrar med berättelser utifrån det som nu sker. Ambitionen är att tillsammans med läsarna ge en mångfacetterad skildring av hur liv och vardag påverkas av den historiska tid vi lever i.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Coronapandemin har på kort tid förändrat världens ekonomiska system – och oss – i grunden. Det är utgångspunkten i Svenska Dagbladets satsning ”Efter coronakrisen".
Coronapandemin har på kort tid förändrat världens ekonomiska system – och oss – i grunden. Det är utgångspunkten i Svenska Dagbladets satsning ”Efter coronakrisen".
Ladda ned bild
Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv: – Vi börjar nu borra i vilken vardag som väntar när krisen över. Hur kommer världen att förändras.
Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv: – Vi börjar nu borra i vilken vardag som väntar när krisen över. Hur kommer världen att förändras.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye