Efter coronakrisen – SvD söker svar på vilken framtid som väntar
I en ny satsning söker nu Svenska Dagbladet svar på vilka förändringar som kommer att bli beständiga, hur vår vardag och omvärld förändras.
I serien “Efter coronakrisen” kommer SvD låta läsarna inspireras, mötas av utmanande tankar och resonemang som vrider på argumenten.
Bland de intervjuade, som svarar på en fråga var, återfinns visionärer, entreprenörer, historiker och företagsledare.
– Det är lätt att glömma när oron kryper närmare, men en dag kommer det här att vara över och vi kommer att återgå till vardagen, till en normalisering. Frågan är bara vad som väntar, det är precis det vi vill borra i. Jag tror att många, liksom jag själv, famlar efter svar och resonemang om vilken framtid det är som vi går till mötes, säger Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
Konceptet bygger på en form och ett uttryck för journalistiken som särskiljer sig från den som svenska läsare vanligtvis är vana vid.
Inspiration har bland annat hämtats från fjolårets läsarsuccé på SvD, satsningen “20 tankar om 2020-talet” där varje person som intervjuas resonerar runt en specifik fråga.
I ”efter coronakrisen” inleder Fredrik Sjöholm, professor i nationalekonomi med ett resonemang om globaliseringen och vad som händer när produktionskedjor bryts och fabriker stängs, hur vi får ställa om till ”Made in Sweden” – på gott och ont. Och Marie Nilsson, vd för analys- och konsultbolaget Mediavision, spår att de streamingtjänster som nu tycks vara vinnare snart kan bli förlorare.
Nyligen lanserade Svenska Dagbladet även satsningen “Livet under corona”, där läsarna bidrar med berättelser utifrån det som nu sker. Ambitionen är att tillsammans med läsarna ge en mångfacetterad skildring av hur liv och vardag påverkas av den historiska tid vi lever i.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. E-post: daniel.kederstedt@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum