Gigantiskt digitalt hållbarhetsmöte i Sverige

I början av juli skapar LRF hållbarhetshistoria. Då håller det svenska lantbruket världens troligen största digitala hållbarhetsmöte. LRF hoppas på upp emot 25 000 deltagare. – Jord- och skogsbruket måste ta ledningen i hållbarhetsdebatten. Vi har det helhetsperspektiv och den kunskap som behövs för att lyfta debatten. Den gröna framtiden ligger bokstavligen i våra händer, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Lant- och skogsbruksföretagen inom de gröna näringarna blir de första som påverkas av klimatförändringen, men är också den yrkesgren som har bäst chanser att påverka den. Jord- och skogsbrukare producerar biobränslen och lantbruksdjuren skapar biologisk mångfald i landskapet. Svenska lantbrukare använder minst antibiotika i Europa och svensk djurvälfärd är i världsklass.

På senare tid har protester, demonstrationer och manifestationer gjort avtryck i klimatdebatten och till och med skapat nya folkrörelser. Med nya digitala verktyg kan man samla människor från hela landet på ett covid-19-säkert sätt.

­– Nu kan vi inom de gröna näringarna, tack vare digital teknik, samlas och visa nyttan i vår folkrörelse. Krisen har lett till ett genombrott för digitala möten, och nu tänker vi utnyttja hela kraften i detta, säger Palle Borgström.

Svenska bönder har historiskt gjort en hållbarhetsresa i världsklass. Fokus på hållbarhetsmötet handlar om att lantbruket vill fortsätta att jobba för att bli än mer hållbara och fortsätta ligga i framkant vad gäller hållbarhet.

Även om digitala innovation ger möjligheter innebär det även begränsningar. Tekniken tillåter totalt att 25 000 medlemmar kan samlas under mötet, så det gäller att vara först till kvarn. Deltagarna kan använda chatten för att ställa frågor och diskutera.

Lant- och skogsbruket behöver draghjälp i omställningen till fossilfritt. Därför är det viktigt att lyssna på vad forskningen säger och hur Sveriges politiker kan underlätta omställningen till ett hållbart och fossilfritt samhälle.  LRF bjuder in deltagare både från politiken och forskningen för att de ska ge sin syn på de gröna näringarnas förutsättningar, exempelvis professorn och klimatprofilen Johan Kuylenstierna på Stockholms universitet och ordföranden i riksdagens miljö- och jordbruksutskott, Ulrika Heie.

Datum: Fredagen den 3 juli, kl. 11.00-14.00
Plats: Digitalt möte, deltagande via en dator, mobil eller surfplatta.

LRF rekryterar Energiföretagens VD9.6.2020 10:00:00 CESTPressmeddelande

Pernilla Winnhed, idag VD för Energiföretagen, blir ny chef för LRFs avdelning för Näringspolitik & Företagande och kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp. – Vi är väldigt nöjda med rekryteringen av Pernilla Winnhed. Pernilla har en mycket värdefull kombination av kunskap från myndighets- och regeringskansliarbete inifrån, men också av att framgångsrikt driva en branschorganisation och stärka den branschens påverkansröst gentemot politiken. Det blir till stor nytta i vårt viktiga påverkansarbete, säger Anna Karin Hatt, VD och koncernchef för LRF.

Svensk odling behöver sin ordinarie arbetsstyrka1.6.2020 11:42:35 CESTPressmeddelande

Svensk odling av bär och grönsaker samt skogsbruket har under våren fått en ovanligt framträdande roll. Bristen på arbetskraft blev stor, regeringen klassade livsmedelsproduktion som samhällsviktig och många arbetssökande vände sig till odlingen för jobb. - Vi är enormt tacksamma för allt stöd från regering, organisationer och alla sökande. Många av våra medlemsföretag har tack vare hårt eget arbete, och de insatser som gjorts, kunnat få tag på hela eller delar av sin ordinarie arbetskraft eller ny arbetskraft. Nu återstår att säkra att de som fortsatt har arbetskraftsbehov kan få in både erfaren personal och komplettera där det fortsatt saknas, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Stall Caroline Holm AB utsedd till "Årets Hästföretagare 2020"29.5.2020 13:33:34 CESTPressmeddelande

För tredje året utses Årets Hästföretagare av Hästföretagarcentrum, ett samarbete mellan LRF Häst, Ludvig & Co, Hästnäringens Nationella Stiftelse (HNS), samt riksanläggningarna Flyinge, Strömsholm och Wången. Årets pris går till Stall Caroline Holm AB. – Jag ser verkligen fram emot att, tillsammans med min personal o team, få möjligheten att fortsätta utvecklas, säger Caroline Holm när hon får beskedet.