Gigantiskt digitalt hållbarhetsmöte i Sverige

I början av juli skapar LRF hållbarhetshistoria. Då håller det svenska lantbruket världens troligen största digitala hållbarhetsmöte. LRF hoppas på upp emot 25 000 deltagare. – Jord- och skogsbruket måste ta ledningen i hållbarhetsdebatten. Vi har det helhetsperspektiv och den kunskap som behövs för att lyfta debatten. Den gröna framtiden ligger bokstavligen i våra händer, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Lant- och skogsbruksföretagen inom de gröna näringarna blir de första som påverkas av klimatförändringen, men är också den yrkesgren som har bäst chanser att påverka den. Jord- och skogsbrukare producerar biobränslen och lantbruksdjuren skapar biologisk mångfald i landskapet. Svenska lantbrukare använder minst antibiotika i Europa och svensk djurvälfärd är i världsklass.

På senare tid har protester, demonstrationer och manifestationer gjort avtryck i klimatdebatten och till och med skapat nya folkrörelser. Med nya digitala verktyg kan man samla människor från hela landet på ett covid-19-säkert sätt.

­– Nu kan vi inom de gröna näringarna, tack vare digital teknik, samlas och visa nyttan i vår folkrörelse. Krisen har lett till ett genombrott för digitala möten, och nu tänker vi utnyttja hela kraften i detta, säger Palle Borgström.

Svenska bönder har historiskt gjort en hållbarhetsresa i världsklass. Fokus på hållbarhetsmötet handlar om att lantbruket vill fortsätta att jobba för att bli än mer hållbara och fortsätta ligga i framkant vad gäller hållbarhet.

Även om digitala innovation ger möjligheter innebär det även begränsningar. Tekniken tillåter totalt att 25 000 medlemmar kan samlas under mötet, så det gäller att vara först till kvarn. Deltagarna kan använda chatten för att ställa frågor och diskutera.

Lant- och skogsbruket behöver draghjälp i omställningen till fossilfritt. Därför är det viktigt att lyssna på vad forskningen säger och hur Sveriges politiker kan underlätta omställningen till ett hållbart och fossilfritt samhälle.  LRF bjuder in deltagare både från politiken och forskningen för att de ska ge sin syn på de gröna näringarnas förutsättningar, exempelvis professorn och klimatprofilen Johan Kuylenstierna på Stockholms universitet och ordföranden i riksdagens miljö- och jordbruksutskott, Ulrika Heie.

Datum: Fredagen den 3 juli, kl. 11.00-14.00
Plats: Digitalt möte, deltagande via en dator, mobil eller surfplatta.

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande