Schibsted

Godare fortsätter att växa som nischad tv-kanal

Dela
Den 1 april i år lanserades Godare, Schibsteds renodlade TV-kanal om mat och dryck. Nu når Godare ca 400 000 tittare i veckan, enligt MMS:s senaste mätning. "Målet för 2021 är att öka distributionen", säger Øivind Lindøe, grundare och vd för Godare.
Øivind Lindøe, grundare och vd för Godare. Foto: Haakon Nordvik.
Øivind Lindøe, grundare och vd för Godare. Foto: Haakon Nordvik.

Tittartiden på Godare är upp mot 20 minuter en genomsnittlig dag, där alla som tittar över en minut per dag räknas in i statistiken. Helgen är det tillfälle då flest tittare hittar in till kanalen.

Kanalens fokus är att ge matinspiration på alla nivåer, både till vardag och till fest. Godare erbjuder en mix av svenska produktioner, välkända internationella program och nischade annonsfinansierade produktioner. Vissa svenska produktioner visas även på Aftonbladet.

Det varierade innehållet och den starka kontexten har skapat intresse hos annonsörerna.

– Det är inget tvivel om att det finns behov av en nischad och trygg kontext för annonsörer att synas i, något som inte minst märks på ökade förfrågningar från både mediebyråer och direktkunder, säger Karin Widmark, kommersiellt ansvarig för Godare hos Schibsted. 

Trots en ökad konkurrens bland streamingtjänsterna ser Godare ljust på framtiden. Mycket tack vare att man lyckats hitta en egen nisch på den svenska marknaden och digitala samarbeten inom Schibsteds ekosystem, exempelvis med Aftonbladet, för att erbjuda såväl tittare som annonsörer en helhetslösning baserat på modus. 

Från byråsidan kan man bekräfta att Godare är ett välkommet tillskott i mediemixen.

– Vi har inte varit bortskämda i Sverige med högkvalitativa lifestyle-vertikaler på linjär-TV. Godare erbjuder en kanal med hög affinitet i en väldigt eftertraktad målgrupp. Matlagningsintresserade har dessutom efterfrågat mer lokalproducerat innehåll vilket gör matchningen med Godare än bättre. Vi ser också stora möjligheter för våra annonsörer att samproducera innehåll med kanalen för att komma närmare sina kunder, säger Jon Söderlind, Head of Insight & Strategy på Tre Kronor Media. 

Inför 2021 är Godares fokus att öka kanalens distribution och fortsätta bredda innehållet med både internationella program och egna produktioner. Några nya profiler som dyker upp i tablån är den senaste vinnaren av Sveriges mästerkock Sofia Henriksson, samt matinspiratören Markiz Tainton. Bland internationella program visas Jamie Olivers nya serie om att laga mat hemma med det man har i skafferiet, hans svar på pandemin. Det jobbas även på att sätta upp en ny säsong med Tareq Taylor, som redan sålts till över 30 länder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Widmark, Kommersiellt ansvarig Godare. Tel: +46 708 626197 E-post: karin.widmark@schibsted.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Øivind Lindøe, grundare och vd för Godare. Foto: Haakon Nordvik.
Øivind Lindøe, grundare och vd för Godare. Foto: Haakon Nordvik.
Ladda ned bild
Jamie Olivers nya serie om att laga mat på det man har i skafferiet kommer inom kort.
Jamie Olivers nya serie om att laga mat på det man har i skafferiet kommer inom kort.
Ladda ned bild
Sofia Henriksson, vinnare av Sveriges Mästerkock, är en av de nya profilerna hos Godare för 2021.
Sofia Henriksson, vinnare av Sveriges Mästerkock, är en av de nya profilerna hos Godare för 2021.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye