Godare fortsätter att växa som nischad tv-kanal

Den 1 april i år lanserades Godare, Schibsteds renodlade TV-kanal om mat och dryck. Nu når Godare ca 400 000 tittare i veckan, enligt MMS:s senaste mätning. "Målet för 2021 är att öka distributionen", säger Øivind Lindøe, grundare och vd för Godare.

Øivind Lindøe, grundare och vd för Godare. Foto: Haakon Nordvik.

Tittartiden på Godare är upp mot 20 minuter en genomsnittlig dag, där alla som tittar över en minut per dag räknas in i statistiken. Helgen är det tillfälle då flest tittare hittar in till kanalen.

Kanalens fokus är att ge matinspiration på alla nivåer, både till vardag och till fest. Godare erbjuder en mix av svenska produktioner, välkända internationella program och nischade annonsfinansierade produktioner. Vissa svenska produktioner visas även på Aftonbladet.

Det varierade innehållet och den starka kontexten har skapat intresse hos annonsörerna.

– Det är inget tvivel om att det finns behov av en nischad och trygg kontext för annonsörer att synas i, något som inte minst märks på ökade förfrågningar från både mediebyråer och direktkunder, säger Karin Widmark, kommersiellt ansvarig för Godare hos Schibsted.

Trots en ökad konkurrens bland streamingtjänsterna ser Godare ljust på framtiden. Mycket tack vare att man lyckats hitta en egen nisch på den svenska marknaden och digitala samarbeten inom Schibsteds ekosystem, exempelvis med Aftonbladet, för att erbjuda såväl tittare som annonsörer en helhetslösning baserat på modus.

Från byråsidan kan man bekräfta att Godare är ett välkommet tillskott i mediemixen.

– Vi har inte varit bortskämda i Sverige med högkvalitativa lifestyle-vertikaler på linjär-TV. Godare erbjuder en kanal med hög affinitet i en väldigt eftertraktad målgrupp. Matlagningsintresserade har dessutom efterfrågat mer lokalproducerat innehåll vilket gör matchningen med Godare än bättre. Vi ser också stora möjligheter för våra annonsörer att samproducera innehåll med kanalen för att komma närmare sina kunder, säger Jon Söderlind, Head of Insight & Strategy på Tre Kronor Media.

Inför 2021 är Godares fokus att öka kanalens distribution och fortsätta bredda innehållet med både internationella program och egna produktioner. Några nya profiler som dyker upp i tablån är den senaste vinnaren av Sveriges mästerkock Sofia Henriksson, samt matinspiratören Markiz Tainton. Bland internationella program visas Jamie Olivers nya serie om att laga mat hemma med det man har i skafferiet, hans svar på pandemin. Det jobbas även på att sätta upp en ny säsong med Tareq Taylor, som redan sålts till över 30 länder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Widmark, Kommersiellt ansvarig Godare. Tel: +46 708 626197 E-post: karin.widmark@schibsted.com

Øivind Lindøe, grundare och vd för Godare. Foto: Haakon Nordvik.
Jamie Olivers nya serie om att laga mat på det man har i skafferiet kommer inom kort.
Sofia Henriksson, vinnare av Sveriges Mästerkock, är en av de nya profilerna hos Godare för 2021.

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.