Godare fortsätter att växa som nischad tv-kanal
Tittartiden på Godare är upp mot 20 minuter en genomsnittlig dag, där alla som tittar över en minut per dag räknas in i statistiken. Helgen är det tillfälle då flest tittare hittar in till kanalen.
Kanalens fokus är att ge matinspiration på alla nivåer, både till vardag och till fest. Godare erbjuder en mix av svenska produktioner, välkända internationella program och nischade annonsfinansierade produktioner. Vissa svenska produktioner visas även på Aftonbladet.
Det varierade innehållet och den starka kontexten har skapat intresse hos annonsörerna.
– Det är inget tvivel om att det finns behov av en nischad och trygg kontext för annonsörer att synas i, något som inte minst märks på ökade förfrågningar från både mediebyråer och direktkunder, säger Karin Widmark, kommersiellt ansvarig för Godare hos Schibsted.
Trots en ökad konkurrens bland streamingtjänsterna ser Godare ljust på framtiden. Mycket tack vare att man lyckats hitta en egen nisch på den svenska marknaden och digitala samarbeten inom Schibsteds ekosystem, exempelvis med Aftonbladet, för att erbjuda såväl tittare som annonsörer en helhetslösning baserat på modus.
Från byråsidan kan man bekräfta att Godare är ett välkommet tillskott i mediemixen.
– Vi har inte varit bortskämda i Sverige med högkvalitativa lifestyle-vertikaler på linjär-TV. Godare erbjuder en kanal med hög affinitet i en väldigt eftertraktad målgrupp. Matlagningsintresserade har dessutom efterfrågat mer lokalproducerat innehåll vilket gör matchningen med Godare än bättre. Vi ser också stora möjligheter för våra annonsörer att samproducera innehåll med kanalen för att komma närmare sina kunder, säger Jon Söderlind, Head of Insight & Strategy på Tre Kronor Media.
Inför 2021 är Godares fokus att öka kanalens distribution och fortsätta bredda innehållet med både internationella program och egna produktioner. Några nya profiler som dyker upp i tablån är den senaste vinnaren av Sveriges mästerkock Sofia Henriksson, samt matinspiratören Markiz Tainton. Bland internationella program visas Jamie Olivers nya serie om att laga mat hemma med det man har i skafferiet, hans svar på pandemin. Det jobbas även på att sätta upp en ny säsong med Tareq Taylor, som redan sålts till över 30 länder.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Widmark, Kommersiellt ansvarig Godare. Tel: +46 708 626197 E-post: karin.widmark@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum