Godare.se ska bli svenska matälskares förstaval på nätet

Idag lanserar Aftonbladet matsajten Godare. Målet är att bli Sveriges största matsajt och svenska folkets förstaval när de vill inspireras i köket. ”Vi analyserade marknaden och såg att det saknades en överskådlig och inspirerande sajt för matintresserade att gå till. Det är det vi skapar nu”, säger Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.
Pannor som fräser, grytor som puttrar, dofter och smaker. Aftonbladets nya matsajt Godare.se vill förmedla en inbjudande och inspirerande känsla till alla som är intresserade av matlagning, något som också speglas i nya kampanjen ”Feeling Godare”.

För två år sedan lanserade Schibsted tv-kanalen Godare som idag har omkring 1,2 miljoner linjära tittare i månaden. Redan då började planeringen för den matsajt Aftonbladet nu lanserar med samma namn.

– Mat och dryck har alltid varit en viktig del av Aftonbladet, dels för att ge inspiration, men också för att sprida både kunskap och förströelse. Det ligger i vårt DNA att hjälpa läsare i deras vardag och med den här satsningen kan vi både erbjuda en spännande redaktionell miljö och en trygg digital kontext för våra annonsörer, säger Karl Hahtovirta.

Utvecklare och redaktörer har på djupet analyserat användarnas behov och vanor och byggt sajten utifrån det.

Resultatet är en varm, inbjudande och inspirerande användarupplevelse. Den känslan lyfts också fram i nya kampanjen ”Feeling Godare”, med pannor som fräser, grytor som puttrar, dofter och smaker, som tagits fram tillsammans med reklambyrån Eljest.

Innehållsmässigt har sajten fyllts med aktuella recept från några av landets främsta matprofiler. Den nya sajten ger också möjlighet att lyfta fram både bilder och rörligt material på ett helt nytt sätt.

– Godare är Aftonbladets matsajt – mat är viktigt i kvällstidningsmixen – och vi kommer självklart att driva trafik från Aftonbladets startsida, men genom att ha en egen domän blir det enklare för oss att också klättra i olika sökmotorer, förstärka närvaron i sociala medier och växla upp samarbetet med våra profiler, säger Lena Widman, redaktionellt ansvarig för satsningen.

Genom Godare.se får också annonsörer i segmentet ännu en trygg kontext att nå ut till sina målgrupper.

– Nu kan vi erbjuda en härlig och inspirerande mat- och dryckkontext med många kreativa annonslösningar. Det unika med Godare som koncept är styrkan i att kunna kombinera en kvalitativ sajt med bra feeling och hög räckvidd tillsammans med en tv-kanal som når en miljonpublik. Våra annonsörer får nu möjlighet att tillsammans med starka kockprofiler få distribution på sina annonsbudskap linjärt, digitalt och i sociala medier. Den lösningen är svårslagen, säger Cecilia Bjärkefur, försäljningschef för FMCG på Schibsted Marketing Services.

Karl Hahtovirta, kommersiell chef, Aftonbladet. Telefon: 070-685 30 86.  E-post: karl.hahtovirta@aftonbladet.se
Lena Widman, redaktionell chef Godare.se. Telefon: 070-676 23 10. E-post:lena.widman@aftonbladet.se
Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG. Telefon: 072-855 22 77. E-post:cecilia.bjarkefur@schibsted.com.
Martin Mentell, CEO Eljest Agency. Telefon: 073-200 03 21 E-post: martin@eljestagency.se.

Aftonbladet lanserar i dag en ny matsajt, Godare.se, med målet att bli svenska folkets förstaval när de vill inspireras i köket.
Lena Widman, redaktionell chef Godare.se.
Karl Hahtovirta, kommersiell chef, Aftonbladet.
Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG, Schibsted Marketing Services.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Godare.se är Aftonbladets matsajt. Här möter du Sveriges främsta matprofiler och hittar flera tusen recept. Tillsammans med tv-kanalen Godare ger vi matinspiration till vardag, fredag och fest. Vi underhåller, överraskar och har nära till värme och skratt. Allt sammantaget kokar det ner till en särskild feeling. Vi kallar den Godare. Feeling Godare.