Godare.se ska bli svenska matälskares förstaval på nätet
För två år sedan lanserade Schibsted tv-kanalen Godare som idag har omkring 1,2 miljoner linjära tittare i månaden. Redan då började planeringen för den matsajt Aftonbladet nu lanserar med samma namn.
– Mat och dryck har alltid varit en viktig del av Aftonbladet, dels för att ge inspiration, men också för att sprida både kunskap och förströelse. Det ligger i vårt DNA att hjälpa läsare i deras vardag och med den här satsningen kan vi både erbjuda en spännande redaktionell miljö och en trygg digital kontext för våra annonsörer, säger Karl Hahtovirta.
Utvecklare och redaktörer har på djupet analyserat användarnas behov och vanor och byggt sajten utifrån det.
Resultatet är en varm, inbjudande och inspirerande användarupplevelse. Den känslan lyfts också fram i nya kampanjen ”Feeling Godare”, med pannor som fräser, grytor som puttrar, dofter och smaker, som tagits fram tillsammans med reklambyrån Eljest.
Innehållsmässigt har sajten fyllts med aktuella recept från några av landets främsta matprofiler. Den nya sajten ger också möjlighet att lyfta fram både bilder och rörligt material på ett helt nytt sätt.
– Godare är Aftonbladets matsajt – mat är viktigt i kvällstidningsmixen – och vi kommer självklart att driva trafik från Aftonbladets startsida, men genom att ha en egen domän blir det enklare för oss att också klättra i olika sökmotorer, förstärka närvaron i sociala medier och växla upp samarbetet med våra profiler, säger Lena Widman, redaktionellt ansvarig för satsningen.
Genom Godare.se får också annonsörer i segmentet ännu en trygg kontext att nå ut till sina målgrupper.
– Nu kan vi erbjuda en härlig och inspirerande mat- och dryckkontext med många kreativa annonslösningar. Det unika med Godare som koncept är styrkan i att kunna kombinera en kvalitativ sajt med bra feeling och hög räckvidd tillsammans med en tv-kanal som når en miljonpublik. Våra annonsörer får nu möjlighet att tillsammans med starka kockprofiler få distribution på sina annonsbudskap linjärt, digitalt och i sociala medier. Den lösningen är svårslagen, säger Cecilia Bjärkefur, försäljningschef för FMCG på Schibsted Marketing Services.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karl Hahtovirta, kommersiell chef, Aftonbladet. Telefon: 070-685 30 86. E-post: karl.hahtovirta@aftonbladet.se
Lena Widman, redaktionell chef Godare.se. Telefon: 070-676 23 10. E-post:lena.widman@aftonbladet.se
Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG. Telefon: 072-855 22 77. E-post:cecilia.bjarkefur@schibsted.com.
Martin Mentell, CEO Eljest Agency. Telefon: 073-200 03 21 E-post: martin@eljestagency.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Godare.se är Aftonbladets matsajt. Här möter du Sveriges främsta matprofiler och hittar flera tusen recept. Tillsammans med tv-kanalen Godare ger vi matinspiration till vardag, fredag och fest. Vi underhåller, överraskar och har nära till värme och skratt. Allt sammantaget kokar det ner till en särskild feeling. Vi kallar den Godare. Feeling Godare.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum