Kartsajten Våra vägar visar skicket på Sveriges statliga vägnät

Hur mår egentligen de svenska statliga vägarna? Och vad blir effekterna av en budget som fortsatt ligger i dagens storlek eller med ökade anslag? Svaret får du på sajten varavagar.se som Transportföretagen har lanserat.

I slutet av januari presenterade Transportföretagen rapporten ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll”. Den visade att underhållsskulden för vägarna beräknas öka till 42 miljarder kronor till 2030 om inte ytterligare medel tillförs.

Nu tar Transportföretagen ytterligare ett steg och lanserar sajten Våra Vägar. (varavagar.se) Besökaren kan söka på orter och se hur vägarna mår i regionen och hur tillståndet bedöms förändras till 2030 beroende på hur mycket medel som tilldelas vägbudgeten.

”Våra vägar är ett verktyg för såväl samhällsplanerare, som av yrkesmässiga skäl behöver ha en bild av vägarnas skick, som engagerade privatpersoner”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

All data på sidan är öppen data från Trafikverket som nu visas upp för en betydligt bredare krets. Tillståndet på vägarna baseras på det tillståndsindex som presenterades i rapporten ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll”. På sajten finns exempelvis information om hur många fordon som använder vägarna varje dygn, vägens spårdjup och när vägbeläggningen senast byttes ut.

Det svenska vägnätet består bland annat av 98 500 kilometer statlig väg som är uppbyggt sedan generationer tillbaka. Sverige växer och allt fler ska samsas om vårt gemensamma vägnät. 9 av 10 transporter sker på väg.

”Svensk väginfrastruktur knakar i fogarna. Det framgår med all önskvärd tydlighet på sajten. Det behövs betydligt mer resurser till vägunderhåll för att stoppa förfallet”, avslutar Tina Thorsell.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Pengar att hämta i upphandlingar för sargad svensk kollektivtrafik2.6.2021 07:28:04 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har inneburit att den svenska kollektivtrafiken tappat miljarder i intäkter och att flera planerade upphandlingar av busstrafik för 2020 skjutits fram. Samtidigt visar Sveriges Bussföretags årliga genomgång av genomförda upphandlingar av linjelagd busstrafik att det finns pengar att hämta för landets regioner genom att följa branschrekommendationer för bland annat fordon.