Kartsajten Våra vägar visar skicket på Sveriges statliga vägnät

Hur mår egentligen de svenska statliga vägarna? Och vad blir effekterna av en budget som fortsatt ligger i dagens storlek eller med ökade anslag? Svaret får du på sajten varavagar.se som Transportföretagen har lanserat.

I slutet av januari presenterade Transportföretagen rapporten ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll”. Den visade att underhållsskulden för vägarna beräknas öka till 42 miljarder kronor till 2030 om inte ytterligare medel tillförs.

Nu tar Transportföretagen ytterligare ett steg och lanserar sajten Våra Vägar. (varavagar.se) Besökaren kan söka på orter och se hur vägarna mår i regionen och hur tillståndet bedöms förändras till 2030 beroende på hur mycket medel som tilldelas vägbudgeten.

”Våra vägar är ett verktyg för såväl samhällsplanerare, som av yrkesmässiga skäl behöver ha en bild av vägarnas skick, som engagerade privatpersoner”, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

All data på sidan är öppen data från Trafikverket som nu visas upp för en betydligt bredare krets. Tillståndet på vägarna baseras på det tillståndsindex som presenterades i rapporten ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll”. På sajten finns exempelvis information om hur många fordon som använder vägarna varje dygn, vägens spårdjup och när vägbeläggningen senast byttes ut.

Det svenska vägnätet består bland annat av 98 500 kilometer statlig väg som är uppbyggt sedan generationer tillbaka. Sverige växer och allt fler ska samsas om vårt gemensamma vägnät. 9 av 10 transporter sker på väg.

”Svensk väginfrastruktur knakar i fogarna. Det framgår med all önskvärd tydlighet på sajten. Det behövs betydligt mer resurser till vägunderhåll för att stoppa förfallet”, avslutar Tina Thorsell.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 20207.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport från Sveriges Bussföretag visar att nära hälften av bussföretagen tappade 90 procent eller mer av sin omsättning inom turist- och beställningstrafiken under 2020 och över 75 procent tappade 80 procent eller mer. Omsättningen minskade på alla geografiska marknader, såväl inom som utanför Sverige.

Upphandlad busstrafik sparar skattepengar och driver utveckling29.3.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från EY ”Kostnadsjämförelse Örebro Stadstrafik” har studerat ett av de få fall under senare år där tidigare offentligt upphandlad kollektivtrafik sedan 2019 istället körs i offentlig egen-regi. Rapporten visar att det för 2020 blir drygt 20 miljoner dyrare för Örebros skattebetalare med trafik i egen regi jämfört med om trafiken hade handlats upp. Det är en ökning som om den inte stoppas kan bli över 200 miljoner sett över 10 år, vilket är den normala upphandlingsperioden i Sverige för busstrafik.