Konfliktvarsel om Taxiavtalet i ett för branschen kritiskt läge

I dag den 3 februari tog Biltrafikens Arbetsgivareförbund emot ett varsel från Svenska Transportarbetareförbundet. Varslet rör samtliga medlemmar som omfattas av Taxiavtalet – förare.

Det är olyckligt att Svenska Transportarbetareförbundet går ut med ett varsel under rådande pandemi som drabbat taxibranschen mycket hårt. Svenska Transportarbetareförbundet begär löneökningar utöver vad övriga branscher fått.

”Taxibranschen går på knäna till följd av pandemin. Vi hade hellre sett att vi kunnat fortsätta förhandlingarna och hittat en lösning för branschen”, säger Annika Nordin, förhandlingschef Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Varslet omfattar Svenska Transportarbetareförbundets medlemmar och innebär blockad mot nyanställning, inhyrning, övertids - och mertidsarbete. Åtgärderna riktas mot samtliga medlemmar i Biltrafikens Arbetsgivarförbund med start måndagen den 15 februari 2021 kl. 06.00.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Infrastrukturpropositionen saknar övergripande och nödvändiga satsningar för hela transportsektorn16.4.2021 11:26:15 CEST | Pressmeddelande

Ska den svenska transportsektorn utvecklas hållbart och ha en möjlighet till en grön återstart behöver regeringen satsa på alla trafikslag. Fortfarande saknas förståelse för transportsektorn. Vid presskonferensen glömdes exempelvis buss, flyg och sjöfart bort. Samtidigt är det välkommet att det kraftigt eftersatta vägnätet får ett kraftigt tillskott men tyvärr räcker det inte fullt ut.

Tre av fyra bussföretag tappade minst 80 procent av beställningstrafiken 20207.4.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Coronapandemin har slagit hårt mot den svenska bussbranschen och särskilt mot turist- och beställningstrafiken. En ny rapport från Sveriges Bussföretag visar att nära hälften av bussföretagen tappade 90 procent eller mer av sin omsättning inom turist- och beställningstrafiken under 2020 och över 75 procent tappade 80 procent eller mer. Omsättningen minskade på alla geografiska marknader, såväl inom som utanför Sverige.