Konfliktvarsel om Taxiavtalet i ett för branschen kritiskt läge

I dag den 3 februari tog Biltrafikens Arbetsgivareförbund emot ett varsel från Svenska Transportarbetareförbundet. Varslet rör samtliga medlemmar som omfattas av Taxiavtalet – förare.

Det är olyckligt att Svenska Transportarbetareförbundet går ut med ett varsel under rådande pandemi som drabbat taxibranschen mycket hårt. Svenska Transportarbetareförbundet begär löneökningar utöver vad övriga branscher fått.

”Taxibranschen går på knäna till följd av pandemin. Vi hade hellre sett att vi kunnat fortsätta förhandlingarna och hittat en lösning för branschen”, säger Annika Nordin, förhandlingschef Biltrafikens Arbetsgivareförbund.

Varslet omfattar Svenska Transportarbetareförbundets medlemmar och innebär blockad mot nyanställning, inhyrning, övertids - och mertidsarbete. Åtgärderna riktas mot samtliga medlemmar i Biltrafikens Arbetsgivarförbund med start måndagen den 15 februari 2021 kl. 06.00.

Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Munskydd i kollektivtrafiken30.12.2020 14:42:12 CETPressmeddelande

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheterna idag innehåller bland annat anvisningar om munskydd i den allmänna kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att det är den enskilde resenärens ansvar att se till att man har munskydd vid resor med obokad plats i kollektivtrafiken, något som välkomnas av Sveriges Bussföretag. Däremot är organisationen kritisk till att de företag som bedriver kollektivtrafik förväntas tillhandahålla munskydd för till resenärer som inte har ett eget.