Korpen Gotland avvecklar bolag men fortsätter som förening

Korpen Gotland kommer avveckla sitt aktiebolag men beslutet kommer inte påverka föreningens breda verksamhet med gruppträning och lagidrott.

På grund av ändrade momsregler och ett retroaktivt återbetalningskrav av momspengar från Skatteverket, så väljer Korpen Gotland att på egen begäran försätta sitt bolag, Gotlands vattencenter AB, som används för att hyra lokalerna på Skarphäll i konkurs.

Verksamheten med 1500 medlemmar kommer inte påverkas av beslutet utan kommer även i framtiden att fortsätta blomstra och utvecklas. Fortsättningsvis blir det istället så att föreningen Korpen Gotland kommer att hyra lokalerna på Skarphäll direkt av fastighetsägaren.

– Vi planerar och ser fram emot fortsatt härliga träningstimmar tillsammans med våra medlemmar under många år framåt, säger Mia Ljungblom, ordförande i Korpen Gotland.

Korpen Gotland är en ideell idrottsförening som under många årtionden satt friskvårdsgotland på kartan genom land- och vattenträning både i Visby och på landet. Korpen Gotland är mest känd för sin vattenträning och har haft upptill 75 vattenpass i veckan – fullbokade med fantastiska och träningssugna medlemmar.

Efter många år som inhyrda i olika simhallar på Gotland, med viss hyrproblematik, beslutades det att föreningen skulle satsa på en egen anläggning. Med hjälp av en fantastisk entreprenör invigdes 2011 Korpens mycket efterlängtade och nuvarande lokaler på Skarphäll. Lokalerna ägs inte av Korpen och för att kunna hyra lokalerna 2011 följdes de regler som fanns och de direktiv som föreningen fått: att Korpen och idrotten är en folkrörelse som bygger på det ideella, men kan äga ett aktiebolag i särskilda fall som exempelvis för att hyra lokaler. För att kunna hyra lokalen på bästa sätt bildades bolaget Gotlands vattencenter AB. År 2016 ändrades dock skattereglerna runt den hyrlösning som arrangerats. Det som tidigare var helt rätt blev, utan föreningens vetskap, helt fel vilket resulteras i ett återbetalningskrav av momspengar retroaktivt som Gotlands vattencenter AB inte kan lösa. Därför har Korpen Gotland valt att försätta bolaget i konkurs.

Konkursen påverkar inte Korpen Gotlands verksamhet. Föreningen kommer fortsätta med alla land – och vattenpass vid samtliga ställen på ön. Alla arrangemang som exempelvis Almedalsveckan eller Korpen Gotlands medverkan vid olika motionslopp kommer fortsätta, likväl som lagidrottsserierna. Föreningen planerar även att återuppta gamla traditioner som tipspromenader.

Kontaktpersoner

Mia Ljungblom, ordförande för Korpen Gotland, svarar på frågor angående Korpen Gotland och den fortsatta verksamheten telefon: 070-281 18 92.

Konkursförvaltaren svarar på frågor angående aktiebolagets upphörande.