Schibsted

Kristin Skogen Lund tar över som ny koncernchef i Schibsted

Dela
I dag tar Kristin Skogen Lund formellt över styret av den globala mediekoncernen Schibsted, med digitala varumärken inom media, marknadsplatser och tillväxtbolag. – Schibsted är djupt förankrat i människors dagliga liv i Norden och får en allt viktigare roll i vårt samhälle. Att skapa ett ledande digitalt ”powerhouse”, i en av världens mest framåtlutade teknikregioner, kommer att vara en utmaning, men det är något jag är övertygad om att vi kan lyckas med, säger hon i en kommentar.
Kristin Skogen Lund ny koncernchef i Schibsted. Foto: Aksel Jermstad
Kristin Skogen Lund ny koncernchef i Schibsted. Foto: Aksel Jermstad

– Schibsteds vilja och förmåga att ständigt förnya sig och erbjuda det bästa innehållet och tjänsterna, är anledningen till att jag är ödmjuk och stolt över att ta på mig den här rollen, fortsätter Kristin Skogen Lund.

Det var i september som styrelsen för Schibsted ASA tillkännagav att bolagets verksamheter för marknadsplatser utanför Norden skulle avknoppas till ett oberoende och börsnoterat bolag, för närvarande kallat Marketplaces International (MPI).

Samtidigt meddelades att Schibsted fortsätter vara ett bolag med ledande digitala varumärken i Norden, bestående av koncernens mediehus och tillväxtföretag i Norge och Sverige, samt marknadsplatserna Finn i Norge, Blocket i Sverige och Tori i Finland.

Kristin Skogen Lund arbetade för Schibsted under tolv år fram till 2010 då hon tillträdde som EVP, executive vice president, på Telenor med ansvar för Telenor Nordic, ett bolag med en årsomsättning på sex miljarder euro. Hon var en viktig bidragande faktor till Telenors digitala transformation och initierade och ledde Telenor Digital Services. De senaste sex åren har hon varit en framstående ledare för arbetsgivarorganisationen för norskt näringsliv, NHO. Under denna period satt hon även i styrelsen för den svenska telekomkoncernen Ericsson.

– Schibsted kommer fortsätta fördjupa relationen med sina kunder genom alla de ledande konsumentvarumärken koncernen har och vi kommer att använda våra möjligheter att samla och bearbeta data för att utveckla våra konsument- och annonserbjudanden, säger Kristin Skogen Lund.

Schibsted kommer också att fortsätta bygga vidare på de gemensamma krafterna koncernen samlar hos Finn/Blocket/Tori, personal finance-bolag som Lendo och i den publicistiska verksamheten.

– Vi tror att en utveckling av dessa tillgångar är bästa sättet att maximera potentialen hos var och ett av våra varumärken. Som en integrerad del i denna förändring kommer Schibsteds arbete för att utveckla en oberoende och trovärdig journalistik vara starkare än någonsin, säger Kristin Skogen Lund.

Rolv Erik Ryssdal, koncernchef för Schibsted Media Group sedan 2009, fortsätter som vd för det nya företaget MPI (Marketplaces International), som blir ett börsnoterat, fristående bolag. Första handelsdag planeras till april 2019. Schibsted planerar att behålla en 60-procentig ägarandel i MPI vid börsnoteringen, efter att ha sålt upp till fem procent till marknaden och fördelat 35 procent av aktierna till Schibsteds aktieägare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

För media:
Nathalie Kåvin, Kommunikationsdirektör, Schibsted Media Group. Tel: +47 934 01 363 E-post: nathalie.kavin@schibsted.com

För investerare/analytiker:
Jo Christian Steigedal, Chef för investerarkontakter, Schibsted Media Group. Tel: +47 415 08 733 E-post: jcs@schibsted.com


Om Schibsted

Schibsted Media Group är en internationell mediekoncern med 8000 anställda i 22 länder. Våra mediehus, marknadsplatser och tillväxtbolag når idag ut till 200 miljoner människor runt om i världen.

Under 2019 kommer våra marknadsplatser utanför Norden att etableras som ett självständigt börsnoterat bolag. Samtidigt kommer Schibsted fortsätta att vara ett företag inom ledande digitala konsumentvarumärken med starkt nordiskt avtryck.

Läs mer på www.schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kristin Skogen Lund ny koncernchef i Schibsted. Foto: Aksel Jermstad
Kristin Skogen Lund ny koncernchef i Schibsted. Foto: Aksel Jermstad
Ladda ned bild
Kristin Skogen Lund och Rolv Erik Ryssdal
Kristin Skogen Lund och Rolv Erik Ryssdal
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye