Lotta Folcker blir affärsområdeschef för Sportbladet
– Sportbladet är helt unikt, med Sveriges skarpaste sportjournalister, en härlig förmåga att tänka nytt och passionerade och engagerade läsare. Det ger oss stora möjligheter att bli ännu starkare både i produkten och affären, säger Lotta Folcker.
Sportbladet står nu i startgroparna för en intensiv EM- och OS-sommar. Sveriges största sportsatsning började som en rosa tidning för över tjugo år sedan men är nu en ledande digital sporttjänst i alla kanaler. Med nyhetsjournalistik, reportage, intervjuer, granskningar och analyser har Sportbladet byggt en oslagbar position. Satsningen på live, video, rättigheter, poddar och nya digitala tjänster har gett landets sportälskare en ännu större rosa hemvist. Nu tar Sportbladet ett nytt steg och blir ett eget affärsområde.
– Chefen för det nya affärsområdet Lotta Folcker är en erfaren journalist och mediechef med bred kompetens både inom video, digital utveckling och affär. Hon är uppskattad ledare och en riktig vinnarskalle. Det gör henne osedvanligt väl lämpad att leda Sportbladet när vi nu vill lyfta både sportjournalistiken och varumärket till en ännu viktigare del av Aftonbladet, säger Lena K Samuelsson, chefredaktör och vd för Aftonbladet.
Lotta Folcker har de senaste tre åren lett Aftonbladet Labs framgångsrika digitala satsningar inom feature, poddar och nya affärsmodeller. Hon har en gedigen publicistisk bakgrund och var under flera år affärsområdeschef för Aftonbladet TV. Hon var tidigare länge på TV4 och chef för TV4 Nyhetsmorgon, hon har varit reporter på DN, SvD och Folkbladet i Norrköping. Hon har också jobbat på Europaparlamentets medieavdelning och har en examen i statsvetenskap.
– Sportjournalistiken vilar tryggt i redaktionen, med våra starka profiler, reportrar och redaktörer. Så även om jag en gång i tiden började som reporter på sporten på Folkbladet ser jag nu fram emot att framför allt tillföra mina andra erfarenheter till Sportbladet, säger Lotta Folcker.
De senaste åren har Sportbladet vässat journalistiken och breddat det kommersiella erbjudandet.
– Men det finns så mycket mer i Sportbladet. Jag ser stora möjligheter, inte minst för journalistiken inom vår Plustjänst, i Play och andra betaltjänster men också för annonsmarknaden där det finns många fler kunder som kan upptäcka sporten och det engagemang som vår journalistik driver, säger Lena K Samuelsson.
Lotta Folcker tillträder efter sommaren, den 1 september och sitter i Aftonbladets ledningsgrupp. Flera nya tjänster på redaktion och affärssidan kommer att tillsättas på Sportbladet under 2021.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, tillträdande affärsområdeschef, Sportbladet. Telefon: 08-725 20 00 /073-6401312 E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se
Petter Ovander, kommunikationschef, Aftonbladet. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com.
Om Sportbladet
Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport i alla kanaler och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets 3,5 miljoner dagliga läsare och tittare.
Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en starkt relation med läsarna.
Sportbladets rosa papperstidning kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.
Aftonbladet grundades 1830 av Lars Johan Hierta och ägs i dag av den norska mediekoncernen Schibsted (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent).
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum