LRF kommenterar regeringens åtgärder för starkare civilförsvar

I dag presenterade regeringen sina åtgärder för ett starkare civilförsvar. En av de tio beredskapssektorer är Livsmedelsförsörjning och dricksvatten där Livsmedelsverket tilldelas ansvaret.

Palle Borgström, förbundsordförande i LRF, är positiv till att livsmedelsförsörjning är en av tio beredskapssektorer.

- Vi har sedan Rysslands invasion av Ukraina sett en dramatisk kostnadsutveckling för hela livsmedelskedjan vilket har lett till att vi riskerar att slå ut produktion av livsmedel i Sverige. För att få en stärkt produktion i Sverige behöver lantbrukare en förbättrad konkurrenskraft på sikt, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

De tio sektorerna är

• Ekonomisk säkerhet
  • Elektroniska kommunikationer och post
  • Energiförsörjning
  • Finansiella tjänster
  • Försörjning av grunddata
  • Hälsa, vård och omsorg
  • Livsmedelsförsörjning och dricksvatten
  • Ordning och säkerhet
  • Räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen
  • Transporter

Varje sektor får en sektorsansvarig myndighet som ska stödja beredskaps­myndigheterna och verka för att samordning sker med andra aktörer. För sektorn Livsmedelsförsörjning och vatten hamnar ansvaret på Livsmedelsverket.

- Vi har en unikt låg försörjningstrygghet där endast hälften av det som läggs på tallriken produceras i Sverige. Med detta beslut visar regeringen att alla i samhället nu måste bidra till att stärka livsmedelstryggheten i Sverige, säger Palle Borgström.

- Från LRFs sida är vi gärna med och bidrar till arbetet. Vi ser tydligt konsekvenserna av att Europa är så importberoende av insatsvaror till lantbruket från Ryssland, säger Palle Borgström.

Krisstöd och biodrivmedelssatsning välkomnas av LRF21.6.2022 15:27:14 CEST | Pressmeddelande

I dag klubbade en enig riksdag igenom extrastödet på cirka 1,6 miljarder till animaliesektorn och växthusföretagarna. I morgon förväntas riksdagen ta beslut om de kompletterande delarna av stödpaketet. Om även onsdagens beslut klubbas igenom blir det totala stödpaketet 3,1 miljarder till det svenska lantbruket. "Det är viktiga beslut för att Sverige även i framtiden ska kunna producera hållbara livsmedel", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

LRF om Viltskadekommissionens rapport: Viktiga slutsatser som avgör vår framtida matförsörjning14.6.2022 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Ny jaktlagsutredning, förbud mot utfodring av klövvilt samt klassa vildsvin som en allvarligt skadegörande art. Det är tre av åtgärdsförslagen i Viltskadekommissionens utredning som presenterades i dag. "Det är ett gediget arbete som utredaren Elisabeth Nilsson har gjort. Det är uppenbart att regeringen måste ge tydliga direktiv till flera myndigheter om att viltskadorna måste minska", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Allvarligt läge – Grönt näringslivsindex för animalieproducenterna fortsätter falla fritt7.6.2022 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Läget för många av Sveriges bönder är fortsatt mycket ansträngt, visar LRFs konjunkturbarometer Grönt Näringslivsindex för andra kvartalet 2022. Totalindexet ligger kvar på rekordlåga nivåer vilket speglar en sammantaget negativ syn på den framtida konjunkturen bland företagarna i det gröna näringslivet. Tuffast är det för animalieproducenterna där var fjärde nu planerar minska sin produktion.