”Matkanalen” kommer till Sverige
Matkanalen lanserades i Norge 2015 och har lyckats väldigt bra på sin marknad, med 600 000 månatliga tittare och 100 000 prenumeranter på Snapchat idag. Kanalen kommer att sända en kombination av internationella matprogram från hela världen tillsammans med nya svenska matprogram för att inspirera hemmaköket på alla nivåer.
– Vi strävar både efter att öka mångfalden och lyfta fram nya trender inom matlagning, till exempel återspeglas det växande intresset för vegetarisk och vegansk mat i vårt innehåll, säger Øivind Lindøe, grundare av Matkanalen.
Matkanalen lanseras av Schibsted Marketing Services i Sverige och kommer att samarbeta tätt med Aftonbladet och andra Schibsted-publikationer och tjänster.
– Matkanalen har träffat en nerv hos en högst varierad målgrupp sett till både ålder och geografi, men som har mat som gemensam nämnare. Vi ser nu fram emot att lansera Matkanalen även i Sverige, stärka den med Schibsteds digitala kraft, och inte minst utforska både kommersiella och redaktionella möjligheter till gagn för vår publik, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.
Lanseringsdatumet är planerat till 1 april och kanalen kommer att ingå både i ett antal av de största tv-distributörernas baspaket och digitalt. Parallellt pågår rekrytering till en kommersiellt ansvarig för Matkanalen i Sverige, som tillsammans med övriga Schibsted Marketing Services ska lansera och utveckla Matkanalen på den svenska marknaden.
Exempel på innehåll och personer i Matkanalen:
Entreprenören och matbloggaren Gustav "Jävligt Gott" Johansson ställer sig frågan ”Visst är det lite underligt att Sverige ännu inte har fått sig ett riktigt bra veganskt matlagningsprogram?” och djupdyker därför i den veganska husmanskosten i en ny tv-serie.
Matskribenten och profilen Pierre Orsander som har hjärtat djupt rotat i Malmös restaurangscen kommer i tv-serien ”Gatumat & Gourmet” att ta med tittaren på en matresa genom staden där olika maträtter skildras, allt från lyxig ostmacka till dekonstruerad nudelsoppa.
Forskaren och författaren Victoria Bignet har inriktat sin forskning på hälsosam och hållbar kosthållning. Hon har en bakgrund som forskningskoordinator för stiftelsen EAT, vid sidan av Gunhild Stordalen och Johan Rockström, och har bland annat skrivit boken Eat Good: Recept som förändrar världen. Just nu jobbar hon på en uppföljare till boken som ska vända sig till barn.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karin Schmidt, Head of Business Development, Tailor Made Solutions. Tel: 070-917 02 17 E-post: karin.schmidt@schibsted.com.
Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services. Tel: 070-615 25 14 E-post: joakim.flodin@schibsted.com.
Øivind Lindøe, grundare Matkanalen. Tel: +47 99 64 36 E-post: oivind@matkanalen.tv.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum