Matprisinflation - men det finns en riktig lösning!

Matpriskrisen har lösningar – i alla fall om Foodrunners får bestämma. Grundat i Sverige som en utmanare till det traditionella sättet när konsumenter skall handla mat har bolaget på kort tid lanserat sin första version av vad man själv kallar "Världens första hyperomnikanal för mat". Uppbackade av flertalet investerare med Lena Apler från Draknästet som största investerare vill Foodrunners förändra konsumenternas beteende.

Sverige gav oss Spotify, Klarna och Tink, vilket också är en av anledningarna till att Foodrunners nu tror sig kunna förändra Sverige, och världen, med innovativ Foodtech – först i Sverige och sedan vidare.

”Vi tror mycket på Sverige då man redan visat mognad för ny teknik, i efterdyningarna av COVID-19 pandemin anpassat sig till moderna lösningar för att handla mat och inte minst den pågående matprisinflationen som media konstant rapporterat om. Dessutom premieras innovation mycket i Sverige, och därför tror vi att man kommer uppskatta en sådan här förändring i en annars något stillastående livsmedelsmarknad”, säger Michael Kärrberg, vd och medgrundare för Foodrunners, i ett pressmeddelande.

Fenomenet ”prisjämförelsetjänst” är i sig inte något nytt. Men att kunna göra det på en hel inköpskasse, oavsett var man bor i Sverige, oavsett vilken kedja man vill handla på och oavsett hur man vill handla sin mat finns inte. Vi kan inte helt säkert säga det, men av det vi sett så är vi världens första "hyperomnikanal för mat", säger Michael Kärrberg. Dessutom helt kostnadsfritt för konsumenten.

Idén bygger på att vara en kostnadsfri, transparent och oberoende prisjämförelsetjänst för mat, oavsett var och hur man vill handla. Foodrunners har idag över 330 000 varor, över 3000 butiker och lanserar löpande nya kedjor även till onlinedelen. Idag finns ICA även om alternativ för hemleverans men inom kort lanseras både COOP och ytterligare en nationell kedja. Foodrunners har även kommit överens med Sveriges största darkstore leverantör, vilket beräknas lanseras tidigt i höst. Det här tycker vi är oerhört spännande, vi tror att expressleveranser är nästa stora boom och att snart kunna släppa PM om detta samarbete ser vi verkligen fram emot, säger Michael Kärrberg.

Foodrunners uppger att de redan kort efter lansering har mer än 50 000 konsumenter som nu kan jämföra och handla direkt via bolagets app. Foodrunners målsättning är att nå minst 150 000 konsumenter i slutet på 2022 och att samtidigt vidareutveckla tjänsten till det naturliga valet när konsumenter skall handla mat.

”Viktigast för oss är att vi har nöjda kunder. Kunden använder oss som ett lager mellan sitt handlande och det faktiska köpet som sker precis som vanligt på sin valda butik. Betalning och leverans sker också precis som tidigare med vald butik. Målet är att alltid att skapa en ’aha’ och ’wow’-känsla. Det har varit en stor del av framgången hittills i Sverige”, säger Michael Kärrberg.

Foodrunners stängde tidigare i år en första större finansieringsrunda och största investerare är Lena Apler efter att Foodrunners framgångsrikt deltagit i SVT's Draknästet 2021.