Mötet mellan det digitala och det fysiska skapar nya möjligheter för handel

Ny bok utforskar handelns digitalisering Även om konsumenternas beteenden blivit allt mer digitala, sker den största delen av detaljhandeln fortfarande i den fysiska butiken. Både förändrade konsumentbeteenden och medarbetares behov sätter krav på företagen att anpassa affärerna till digitaliseringen. – Digitalisering inom detaljhandeln är så mycket mer än bara e-handel. Det är i mötet mellan det digitala och det fysiska som nya möjligheter för handel växer fram, säger Anna Jonsson, docent vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet, som tillsammans med Johan Hagberg, docent på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, är redaktör för den nya boken Handelns digitalisering.

Hur påverkar digitaliseringen av handeln befintliga affärer och vilka nya affärsmöjligheter växer fram? Med utgångspunkt i den fysiska butiken och exempel från IKEA, Ica och Nudie Jeans, identifierar och analyserar bokens fem författare vad digitaliseringen innebär för detaljhandeln.

Hybrid av möjligheter
Enligt författarna har konsumenternas beteende både före, under och efter köpet blivit mer digitaliserat, även om själva köpet genomförs i en fysisk butik.
– Vi har sett i fallstudierna att företagen väljer olika sätt att digitalisera verksamheten och att de fysiska butikerna förändras på olika sätt. Parallellt med nya kundbeteenden kan kombinationen av det fysiska och digitala skapa nya möjligheter för handeln och ge upphov till att nya format växer fram, säger Johan Hagberg.

Medarbetare spelar en viktig roll
Digitaliseringen påverkar dock inte bara konsumentbeteende och handelns format, utan också varuflöden, transparens och företagets organisation, där medarbetarna spelar en viktig roll.
– I butikerna uppstår nya sorters möten med kunder. Exempelvis kan en kund som besöker en butik visa upp information om en produkt de söker via sin mobiltelefon, vilket medarbetaren kommer att behöva bemöta på ett bra sätt. Men lika mycket som konsumenternas beteende och krav driver på digitaliseringen, kommer efterfrågan från medarbetare som söker mer kunskap och vill professionalisera sig i sin yrkesroll, säger Anna.

Balans mellan det fysiska och det digitala
– En av de främsta utmaningarna är att förstå vad som bidrar till konkurrenskraft i en digital värld. Och kanske ännu viktigare, vad innebär digitalisering för just mitt företag? Det handlar varken om att helt onyanserat se digitalisering som det enda sättet att möta framtidens handel eller att helt förneka betydelsen av det. Det handlar snarare om att hitta en balans mellan det fysiska och det digitala, säger Johan.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.