Mötet mellan det digitala och det fysiska skapar nya möjligheter för handel

Ny bok utforskar handelns digitalisering Även om konsumenternas beteenden blivit allt mer digitala, sker den största delen av detaljhandeln fortfarande i den fysiska butiken. Både förändrade konsumentbeteenden och medarbetares behov sätter krav på företagen att anpassa affärerna till digitaliseringen. – Digitalisering inom detaljhandeln är så mycket mer än bara e-handel. Det är i mötet mellan det digitala och det fysiska som nya möjligheter för handel växer fram, säger Anna Jonsson, docent vid Ekonomihögskolan, Lunds universitet, som tillsammans med Johan Hagberg, docent på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, är redaktör för den nya boken Handelns digitalisering.

Hur påverkar digitaliseringen av handeln befintliga affärer och vilka nya affärsmöjligheter växer fram? Med utgångspunkt i den fysiska butiken och exempel från IKEA, Ica och Nudie Jeans, identifierar och analyserar bokens fem författare vad digitaliseringen innebär för detaljhandeln.

Hybrid av möjligheter
Enligt författarna har konsumenternas beteende både före, under och efter köpet blivit mer digitaliserat, även om själva köpet genomförs i en fysisk butik.
– Vi har sett i fallstudierna att företagen väljer olika sätt att digitalisera verksamheten och att de fysiska butikerna förändras på olika sätt. Parallellt med nya kundbeteenden kan kombinationen av det fysiska och digitala skapa nya möjligheter för handeln och ge upphov till att nya format växer fram, säger Johan Hagberg.

Medarbetare spelar en viktig roll
Digitaliseringen påverkar dock inte bara konsumentbeteende och handelns format, utan också varuflöden, transparens och företagets organisation, där medarbetarna spelar en viktig roll.
– I butikerna uppstår nya sorters möten med kunder. Exempelvis kan en kund som besöker en butik visa upp information om en produkt de söker via sin mobiltelefon, vilket medarbetaren kommer att behöva bemöta på ett bra sätt. Men lika mycket som konsumenternas beteende och krav driver på digitaliseringen, kommer efterfrågan från medarbetare som söker mer kunskap och vill professionalisera sig i sin yrkesroll, säger Anna.

Balans mellan det fysiska och det digitala
– En av de främsta utmaningarna är att förstå vad som bidrar till konkurrenskraft i en digital värld. Och kanske ännu viktigare, vad innebär digitalisering för just mitt företag? Det handlar varken om att helt onyanserat se digitalisering som det enda sättet att möta framtidens handel eller att helt förneka betydelsen av det. Det handlar snarare om att hitta en balans mellan det fysiska och det digitala, säger Johan.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.