Nu är Yrkes-SM i full gång

Idag är det äntligen dags – ett antal förväntansfulla tävlande kommer att mötas i motorbranschens yrkestävlingar som i år går av stapeln i Växjö. De kommer att göra upp om titeln i totalt fem grenar. Se här vem som tävlar i ditt län.

Motorbranschens Yrkes-SM

Idag den 10:e maj är det dags för Yrkes-SM. Totalt handlar det om fem olika tävlingar riktade mot motorbranschen: Personbilsteknik, Lastbilsteknik, Bilskadeteknik, Fordonslackering och Maskinteknik. Deltagarna representerar också stora delar av landet, från Umeå i norr till Kristianstad i söder.

Vi har fått tag på tävlingsledare Johanna Linder, till vardags på Transportföretagen, som just nu som bäst håller på att förbereda det sista inför tävlingarna:

Varför genomförs egentligen dessa tävlingar?

–       Syftet är att väcka uppmärksamhet kring motorbranschens yrken, samt visa på innehåll och kompetensnivå för att locka fler till branschen.

Vad är dina förväntningar?

–       Att det blir spännande, roliga, intensiva och upplevelserika dagar tillsammans med alla involverade – vi är närmare 40 personer inklusive tävlande bara inom Motorbranschens yrkestävlingar!

–       Vi vill så klart också ha många besökare som vi kan inspirera till att vilja arbeta i motorbranschen i framtiden. Våra båda ”Prova på”-moment tror jag kommer att locka fler till att vilja stanna och just prova – vad sägs till exempel om att testa att svetsa i en svetssimulator? Det ska även jag hinna med under dagarna!

Hur känns det att kunna träffas och hålla yrkes-SM nu under normala omständigheter igen, efter pandemin?

–       Fantastiskt – äntligen kommer vi att kunna genomföra detta! Vi har med tävlande även från dem som var uttagna 2020 här. Både ett inställt Yrkes-SM 2020 samt att vi försökte arrangera Motorbranschens SM hösten 2020 gör att vi är extra taggade.

Och sist men inte minst; vad ser du själv mest fram emot med dessa dagar?

–       Att möta alla tävlingssugna ungdomar är alltid lika inspirerande! Samt att vi får många trevliga besök i vår tävlingsmonter, där vi kan berätta mer om motorbranschen och behoven av personal som finns där. Det är verkligen en framtidsbransch med mängder av utvecklingsmöjligheter.

Prisutdelningen sker den 12:e maj

Följ oss på Facebook ) (länk: https://www.facebook.com/motorbranschensyrkestavlingar/

och Instagram (länk: https://www.instagram.com/motorbranschensyrkestavlingar/)

På Transportföretagen hemsida kan du läsa om vilka som tävlar, här hittar du länk:

Motorbranschens Yrkes-SM

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.