Ny bok vill förbättra förståelsen och bemötandet av ätstörningar

Ätstörningar kan vara långvariga och livshotande. Uppskattningsvis drabbas tre till fyra procent av befolkningen, både unga och äldre, män och kvinnor. Boken Förstå och bemöta ätstörningar vill göra upp med en föråldrad bild av ätstörningar, öka förståelsen, samt hjälpa flera att bättre bemöta dessa komplexa problem.

Redaktörerna David Clinton och Rasmus Isomaa som skrivit boken ”Att förstå och bemöta ätstörningar”

Antologin Förstå och bemöta ätstörningar är sammanställd av David Clinton, docent i medicinsk psykologi, och Rasmus Isomaa, docent i utvecklingspsykologi. De har själva bidragit med kapitel, tillsammans med tolv andra författare. Boken integrerar aktuell forskning med personliga reflektioner och är relevant för både yrkesverksamma och andra som kommer i kontakt med ätstörningar.

- Mycket ätstörningslitteratur fokuserar på särskilda förklaringsmodeller eller specifika behandlingsmetoder. Vår bok kompletterar existerande litteratur med en integrerande exposé av ätstörningar för en bred publik. Den gör vetenskapen bakom ätstörningar mer tillgänglig och levande. Vi försöker skapa ett helhetsperspektiv genom att beröra ätstörningar både utifrån i termer av objektiv kunskap och inifrån den enskildes subjektiva verklighet. Fallbeskrivningar används för att göra kunskapen mer förståelig på en personlig nivå, och kapitlen skrivs av framträdande forskare och behandlare men även av personer med egen erfarenhet av ätstörningar, säger David Clinton.

Det finns många feluppfattningar kring ätstörningar, som att bara unga kvinnor drabbas eller att det finns ett givet sätt att behandla ätstörningar på. En av bokens huvudpoänger är att visa på att ätstörningar är komplexa fenomen, men som icke desto mindre går att förstå och bemöta. Ett genomgående tema är att medmänskliga relationer är särskilt viktiga för tillfrisknande.

- I dag kämpar många med ett problematiskt förhållande till ätande och sin egen kropp. En ätstörning kan uppstå som ett resultat av olika relationella faktorer, men i det relationella finns också möjligheten till tillfrisknande. Vi försöker lyfta fram att det som har en avgörande betydelse ofta är de mänskliga mötena. Det är viktigt att förstå individen bakom ätstörningen och individen bakom behandlaren. Vår förhoppning är att stimulera till diskussion och eftertanke, säger Rasmus Isomaa.

Boken kommer att presenteras under ett event i Gamla stans bokhandel den 17e augusti 2022. Möjlighet finns att delta såväl digitalt som på plats.

OM REDAKTÖRERNA

Rasmus Isomaa är docent i utvecklingspsykologi vid Åbo Akademi i Vasa, Finland. Han är legitimerad psykoterapeut och arbetar i huvudsak som verksamhetsledare för Fredrikakliniken i Jakobstad. Rasmus är styrelseordförande för Ätstörningsförbundet i Finland och för Nordic Eating Disorder Society (NEDS). Han har arbetat med forskning, utbildning, behandling och handledning inom ätstörningsfältet i cirka 15 år.

David Clinton är docent i medicinsk psykologi vid Centre for Eating Disorders Innovation (CEDI), Karolinska Institutet i Stockholm. Han är också privatpraktiserande psykolog, psykoterapeut, handledare och psykoanalytiker. David är även knuten till Institutt for spiseforstyrrelser (Villa SULT) i Oslo och var styrelseordförande för Frisk & Fri (Riksföreningen mot ätstörningar) i nio år. Han har arbetat med forskning, utbildning, behandling och handledning inom ätstörningsfältet sedan 1980-talet.

Omslaget till boken ”Att förstå och bemöta ätstörningar”

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 422 miljoner kronor och har 164 anställda.

Webbutveckling för alla – nytt standardverk på svenska22.8.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Behovet av webbutvecklare är stort, liksom kursutbudet. Trots detta har det saknats kurslitteratur, det var länge sedan det kom en heltäckande bok på svenska om HTML och CSS. Nu finns en modern bok, "Introduktion till HTML och CSS", skriven av Montathar Faraon, biträdande professor i informatik och forskare vid Högskolan Kristianstad, samt Lars Holmberg, doktorand vid Malmö universitet och forskare inom maskinlärande och artificiell intelligens. Båda har betydande erfarenhet av undervisning och forskning inom webbutveckling.

Nytt pris för bästa rättsteoretiska examensarbete23.5.2022 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet 2019 avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp – Vänbok till David Reidhav (Studentlitteratur, 2019). David var en mycket uppskattad lärare i rättsteori och boken används nu som kurslitteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till ett nyinstiftat pris: David Reidhavs pris för bästa rättsteoretiska examensarbete. Den 3 juni 2022 delas det ut för första gången.