Nytt program för politisk satir – SvD Ledare och Youtube-profilen Henrik Jönsson inleder samarbete
SvD:s ledarsida arbetar utifrån idén att opinionsbildning bäst sker när man belyser olika åsikter, fler perspektiv och nya infallsvinklar – och när människor triggas tänka själva. Satirprogrammet med Henrik Jönsson är en del i det arbetet.
”Veckans Facit!” kommer i satirens form att leverera kommentarer på en aktuell nyhet inom politik, kultur och samhälle och presenteras varje fredag, med start i dag.
– Det känns väldigt roligt att göra det här tillsammans med Henrik Jönsson. Han är en frispråkig och frimodig röst i debatten och har i sin Youtube-kanal utvecklat en egen kombination av pedagogik och humor, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.
För ledarsidans del innebär samarbetet med Henrik Jönsson att man fortsätter bidra med olika uttryckssätt i samhällsdebatten.
– Vi ser att den ofta blir humorlös, enögd och grälsjuk. Satiren som form är helt nödvändig i en fri debatt och bra satir riktar udden åt alla håll, säger Tove Lifvendahl.
Henrik Jönsson är företagare och samhällsdebattör från Malmö som sedan snart två år tillbaka driver en välbesökt Youtube-kanal.
– Det känns både modigt, modernt och kreativt spännande att korsbefrukta min erfarenhet som fristående videodebattör med SvD:s ledarredaktions kunskap i ett vässat satirformat. Jag tror det finns förutsättningar att hitta en helt ny publik för den här typen av material och hoppas att vi både ska kunna roa och utmana en mix av äldre och yngre samhällsintresserade tittare med "Veckans Facit!", säger Henrik Jönsson.
Programmet kan ses på svd.se och via sociala medier.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post: tove.lifvendahl@svd.se.
Henrik Jönsson, samhällsdebattör och satiriker. Tel: 070-601 71 67. E-post: jonssonhenrik@gmail.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum