Schibsted

Nytt program för politisk satir – SvD Ledare och Youtube-profilen Henrik Jönsson inleder samarbete

Dela

I dag är det premiär för ett nytt politiskt satirprogram. Med ”Veckans Facit!” fortsätter Svenska Dagbladets ledarredaktion testa ny mark för att bredda debatten. Programmet är ett samarbete mellan SvD Ledare och samhällsdebattören och Youtube-profilen Henrik Jönsson, där ingen från början vet åt vilket håll udden kan riktas.

Nytt program med politisk satir. SvD Ledare och Youtube-profilen Henrik Jönsson inleder ett samarbete. Det blir politisk satir varje vecka i programmet "Veckans Facit!”.
Nytt program med politisk satir. SvD Ledare och Youtube-profilen Henrik Jönsson inleder ett samarbete. Det blir politisk satir varje vecka i programmet "Veckans Facit!”.

SvD:s ledarsida arbetar utifrån idén att opinionsbildning bäst sker när man belyser olika åsikter, fler perspektiv och nya infallsvinklar – och när människor triggas tänka själva. Satirprogrammet med Henrik Jönsson är en del i det arbetet.

”Veckans Facit!” kommer i satirens form att leverera kommentarer på en aktuell nyhet inom politik, kultur och samhälle och presenteras varje fredag, med start i dag.

– Det känns väldigt roligt att göra det här tillsammans med Henrik Jönsson. Han är en frispråkig och frimodig röst i debatten och har i sin Youtube-kanal utvecklat en egen kombination av pedagogik och humor, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör på Svenska Dagbladet.

För ledarsidans del innebär samarbetet med Henrik Jönsson att man fortsätter bidra med olika uttryckssätt i samhällsdebatten.

– Vi ser att den ofta blir humorlös, enögd och grälsjuk. Satiren som form är helt nödvändig i en fri debatt och bra satir riktar udden åt alla håll, säger Tove Lifvendahl.

Henrik Jönsson är företagare och samhällsdebattör från Malmö som sedan snart två år tillbaka driver en välbesökt Youtube-kanal.

– Det känns både modigt, modernt och kreativt spännande att korsbefrukta min erfarenhet som fristående videodebattör med SvD:s ledarredaktions kunskap i ett vässat satirformat. Jag tror det finns förutsättningar att hitta en helt ny publik för den här typen av material och hoppas att vi både ska kunna roa och utmana en mix av äldre och yngre samhällsintresserade tittare med "Veckans Facit!", säger Henrik Jönsson.

Programmet kan ses på svd.se och via sociala medier.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, SvD. E-post: tove.lifvendahl@svd.se.
Henrik Jönsson, samhällsdebattör och satiriker. Tel: 070-601 71 67. E-post: jonssonhenrik@gmail.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nytt program med politisk satir. SvD Ledare och Youtube-profilen Henrik Jönsson inleder ett samarbete. Det blir politisk satir varje vecka i programmet "Veckans Facit!”.
Nytt program med politisk satir. SvD Ledare och Youtube-profilen Henrik Jönsson inleder ett samarbete. Det blir politisk satir varje vecka i programmet "Veckans Facit!”.
Ladda ned bild
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet. Foto: SvD.
Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör, Svenska Dagbladet. Foto: SvD.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Schibsted investerar i Pej - ska vidga erbjudandet till fler betalningsställen13.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Den populära beställnings- och självservicetjänsten Pej har vuxit kraftigt under senare tid. Nu stänger bolaget ytterligare en runda, med Schibsted som huvudinvesterare, för att kunna utveckla vidare och erbjuda fler kunder möjligheten till en sömlös, digital beställning och betalning genom mobil eller självbetjäningskiosk. Totalt har bolaget tagit in 26 MSEK under året. Bland annat har några av Sveriges största arenor och nöjesfält knutit sig Pejs lösning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum