Oro inför återstarten när hamnarnas siffror fortsatt tyngs av pandemin

Hamnstatistiken för det första kvartalet 2021 visar fortsatt pandemityngda siffror. Samtidigt skapar höjda avgifter oro i branschen inför återstarten.

Hamnstatistiken är en värdefull konjunkturmätare för både hamnbranschen och för sjöfarten men också för näringslivet eftersom sjöfarten är navet i svensk ekonomi. Siffrorna för kvartal 1 2021 visar att passagerartrafiken till sjöss inte återhämtat sig, att antalet resenärer minskat med 60 procent i jämförelse med första kvartalet i fjol.

”Det här är ett betydande avbräck för rederier och hamnar som har passagerartrafik som bas för sin verksamhet, samt förstås ett avbräck för den turistnäring som är beroende av besökare i nästa led”, kommenterar Eric Tedesjö, branschchef Sveriges Hamnar.

Även godstrafiken via svenska hamnar backar till följd av pandemin. Här är tappet inte lika stort, i genomsnitt minskade gods över kaj med 3 procent i jämförelse med första kvartalet 2020. Inom godshantering finns dock en viss variation, där vissa varutyper har ökat medan andra har minskat betydligt mer än 3 procent.

Trots att vi snart kan se slutet av pandemin, att de delar av sjöfarten som påverkats kan återstarta finns det stora orosmoln. Det handlar om Sjöfartsverkets avisering om höjda farledsavgifter och höjda lotsavgifter, borttagande av fjärrzonsrabatt och turn-around-anlöp.

”Nu är det helt avgörande att frågan om höjda avgifter för sjöfarten och för hamnarna tas på allvar. Det finns inga marginaler och konkurrensen är stenhård”, avslutar Eric Tedesjö.

Sjöfarten är ett energi- och kostnadseffektivt sätt att transportera gods och det finns gott om kapacitet i hamnar och farleder.  Men det saknas tillräckliga satsningar på hamnarna till exempel handlar det om resurser att bygga ut el- och laddinfrastruktur som är helt nödvändig för omställningstakten i transportsektorn.

Hamnstatistiken tas fram av Trafikanalys. Ladda ner statistiken för kvartal 1 2021 här.

Sveriges Hamnar är ett förbund inom Transportföretagen. Transportföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för transportnäringen. Vi har 9 200 anslutna medlemsföretag med 204 700 anställda.

Nya trängselavgifter riskerar att slå negativt mot flygbolagen23.9.2021 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen har idag gett ett uppdrag till Transportstyrelsen att lämna förslag om trängselavgifter inom den svenska luftfarten. Förslaget handlar i korthet om att flygplatser ska tvingas ta ut högre start- och landningsavgifter på flygplatser under så kallad ”peaktid” dvs då det är attraktivt att flyga. Transportföretagen menar att detta är ytterligare ett slag mot flyget i Sverige som riskerar att allvarligt försämra förutsättningarna för inrikesflyget.

Sveriges Bästa Bussförare är korad6.9.2021 15:26:31 CEST | Pressmeddelande

Nu har Robert Johansson, från Norling Touring i Västerås korats till Sveriges bästa bussförare 2021. Bussförar-SM avgjordes idag på Training Partner, Arlanda utanför Stockholm. Finaldagen har bestått av de fem olika momenten Sparsam körning, Katastrofövning, Manöverprov, Halkkörning och ett Servicemoment. På andra plats kom Petter Malmborg från Keolis i Karlstad och tredjeplatsen tog Anders Norell Bergendahl från Keolis i Stockholm.