På måndag startar våren i Svenska kyrkan Västerås

Nu är Svenska kyrkan Västerås terminsprogram på väg ut till västeråsarna. Idag och imorgon hamnar det 72-sidiga programmet i brevlådan. Och tar därmed över efter advents- och julprogrammet. Vårens program är fyllt med verksamhet: konserter, föredrag, mötesplatser för barn, unga och vuxna, körer, gudstjänster med mera.

Svenska kyrkan Västerås samlade aktiviteter, grupper och program våren 2019.

När det gäller kör och musik är några av höjdpunkterna: konserterna i Västerås domkyrka med bland andra Stairway to heaven med rockkören Dum från Uppsala och Bachs Johannespassion, Västerås orgeldagar och konserten Livets väv, ett körsamarbete med fyra körer i Mikaelikyrkan och Skultuna kyrka.

Och så finns det många olika körer att sjunga med i, körer för olika åldrar, inriktning och svårighetsgrad.

Några av aktiviteterna för vuxna är kristen djupmeditation i Västerås domkyrka, Gideonsbergskyrkan och Sparvens kapell, frigörande dans i Gideonsbergskyrkan och talarkvällar i Tomaskyrkan med bland andra Maria Dufva, författare och kriminolog.

När det gäller mötesplatser för äldre bjuds det på många intressanta och varierande programpunkter med bland annat Tron, smöret och kärleken med Gunnar Sandström, författare och Carina Normansson, riksspelman i Önsta Gryta kyrka, Malin Hising, Johannes Rudbeckius hustru, gestaltad av Mariann Ytterberg i Mikaelikyrkan och Soft Jazz four som spelar jazzblues och bossanova i Bäckbykyrkan.

För ungdomarna finns ungdomsgrupper och konfirmation.

För barnen finns öppen barnverksamhet på flera ställen i och utanför Västerås. På många platser finns också After school. Plus en hel del annan aktivitet som till exempel rollspelsgruppen Minigillet i Gideonsbergskyrkan och familjekvällar i Knektgården, Hökåsen. Under våren kommer också Dan Bornemark och sjunger med barnen i Önsta Gryta kyrka, Filiokus Fredrik kommer och trollar i Bäckbykyrkan och i Tomaskyrkan ordnas både disco och filmvisning.

I vår blir det Klädbytardagar i Önsta Gryta kyrka och Lek- och sportbytarhelg i Hökåsen.

All verksamhet för barn är kostnadsfri.

Välkommen till en ny termin med Svenska kyrkan Västerås.

I bifogade program finns kontaktuppgifter till ansvariga för verksamheterna.

Svenska kyrkan Västerås samlade aktiviteter, grupper och program våren 2019.

Svenska kyrkan Västerås byter plattform för pressmeddelanden29.11.2018 11:54Pressmeddelande

Nu byter Svenska kyrkan Västerås/Västerås pastorat presstjänst och från Mynewsdesk till TT. Både nya och tidigare pressmeddelanden går från och med nu att hitta hos vår nya leverantör. För att registrera dig som följare i den nya plattformen, se: https://via.tt.se/abonnera Pressmeddelanden från Svenska kyrkan Västerås berör stora som små händelser inom områden som religion, kultur och socialt arbete.

Braskväll - Om psykisk ohälsa hos äldre29.10.2018 08:32Pressmeddelande

Onsdag den 31 oktober kl 18 tänds brasan i Martasalen, Tomasgården. Det blir en samtalskväll om psykisk ohälsa hos seniorer. Fyra gäster från olika föreningar kommer att vara på plats för att prata om psykisk ohälsa och var hjälp finns att få. De representerade föreningar är: ReagerA, (h)järnkoll, NSPH och föreningen Balans. Under kvällen kommer Anders Caringer och Bo Senter att underhålla med tänkvärd musik. Kvällens värd är präst Gunnar Kärrbom. Även diakon Sofie Möllberg kommer att finnas på plats. Fri entré! Martasalen öppnas från kl 17.30 och det finns fika att köpa (30 kr för kaffe och smörgås). För mer information, kontakta: Gunnar Kärrbom, 021-40 41 25, e-post Gunnar.Karrbom@svenskakyrkan.se. Adress: Tomasgården, Cedergatan 1, 723 41 Västerås.

Eric Ericson 100 år22.10.2018 09:17Pressmeddelande

Exakt på 100-årsdagen av Eric Ericsons födelse ger två av hans världsberömda körensembler, Radiokören och Eric Ericsons kammarkör, en hyllningskonsert till körnestorn i Västerås domkyrka. Eric Ericson är en av få svenska musikprofiler som med självklar rätt bar epitetet ”levande legend”. Han var verksam som dirigent i de stora sammanhangen i över 60 år, och kom med sitt konstnärskap att prägla generationer av dirigenter och sångare. 1945 startade han Kammarkören, och som kormästare vid Sveriges Radio i över tre decennier gjorde han Radiokören till en världsledande ensemble. Samma världsrykte nådde han med anrika Orphei Drängar i Uppsala. Sin egen kammarkör vårdade han hela tiden ömt, och efter pensionering 1983 tog kören hans namn - Eric Ericsons Kammarkör. Under sin långa gärning som professor i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm formade han årskull efter årskull av dirigenter som i sin tur startade egna kammarkörer runt om i Sverige och över hela världen. Hans inte