På måndag startar våren i Svenska kyrkan Västerås

Nu är Svenska kyrkan Västerås terminsprogram på väg ut till västeråsarna. Idag och imorgon hamnar det 72-sidiga programmet i brevlådan. Och tar därmed över efter advents- och julprogrammet. Vårens program är fyllt med verksamhet: konserter, föredrag, mötesplatser för barn, unga och vuxna, körer, gudstjänster med mera.
Svenska kyrkan Västerås samlade aktiviteter, grupper och program våren 2019.

När det gäller kör och musik är några av höjdpunkterna: konserterna i Västerås domkyrka med bland andra Stairway to heaven med rockkören Dum från Uppsala och Bachs Johannespassion, Västerås orgeldagar och konserten Livets väv, ett körsamarbete med fyra körer i Mikaelikyrkan och Skultuna kyrka.

Och så finns det många olika körer att sjunga med i, körer för olika åldrar, inriktning och svårighetsgrad.

Några av aktiviteterna för vuxna är kristen djupmeditation i Västerås domkyrka, Gideonsbergskyrkan och Sparvens kapell, frigörande dans i Gideonsbergskyrkan och talarkvällar i Tomaskyrkan med bland andra Maria Dufva, författare och kriminolog.

När det gäller mötesplatser för äldre bjuds det på många intressanta och varierande programpunkter med bland annat Tron, smöret och kärleken med Gunnar Sandström, författare och Carina Normansson, riksspelman i Önsta Gryta kyrka, Malin Hising, Johannes Rudbeckius hustru, gestaltad av Mariann Ytterberg i Mikaelikyrkan och Soft Jazz four som spelar jazzblues och bossanova i Bäckbykyrkan.

För ungdomarna finns ungdomsgrupper och konfirmation.

För barnen finns öppen barnverksamhet på flera ställen i och utanför Västerås. På många platser finns också After school. Plus en hel del annan aktivitet som till exempel rollspelsgruppen Minigillet i Gideonsbergskyrkan och familjekvällar i Knektgården, Hökåsen. Under våren kommer också Dan Bornemark och sjunger med barnen i Önsta Gryta kyrka, Filiokus Fredrik kommer och trollar i Bäckbykyrkan och i Tomaskyrkan ordnas både disco och filmvisning.

I vår blir det Klädbytardagar i Önsta Gryta kyrka och Lek- och sportbytarhelg i Hökåsen.

All verksamhet för barn är kostnadsfri.

Välkommen till en ny termin med Svenska kyrkan Västerås.

I bifogade program finns kontaktuppgifter till ansvariga för verksamheterna.

Svenska kyrkan Västerås samlade aktiviteter, grupper och program våren 2019.