Positiv framtidstro hos säkerhetsföretag, men återstartsreformer krävs

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer – för augusti månad – visar en svag nedgång inom säkerhetsbranschen. Företagen rapporterar en inbromsning av efterfrågan, uppdragsvolym och antal anställda, men helhetsbedömningen är samtidigt mer positiv än innan sommaren.

Nästan 60 procent av säkerhetsföretagen bedömer att efterfrågan och antalet anställda ökar inom tre månader. Sjuttiotvå procent, över 7 av 10 säkerhetsföretag, anger att efterfrågan kommer att öka på sex månaders sikt. Men samtidigt krävs nu återstartsreformer för att hantera coronapandemin.

”Att säkerhetsföretagen har en positiv framtidstro visar att kriminaliteten i Sverige tyvärr är fortsatt hög. Företag, myndigheter och enskilda personer tvingas forsatt investera i trygghets- och säkerhetslösningar”, säger Li Jansson, branschchef Säkerhetsföretagen.

Coronapandemin har inte lämnat säkerhetsföretagen opåverkade. Flygplatssäkerhet, eventbevakning och kontanthantering minskar. Samtidigt har efterfrågan ökat inom sjukhusbevakning och på samhällskritiska objekt.

”Även om säkerhetsföretagen har klarat krisen relativt väl behöver regeringen hjälpa till med återstartsreformer. Uppstarten av flygplatserna riskerar fördröjas flera månader med de omfattande handläggningstiderna för personalgodkännanden. Regeringen måste se till att Länsstyrelsen och ansvariga myndigheter har tillräckligt stora anslag för att klara handläggningen i tid”, fortsätter Li Jansson.

Även om traditionell bevakning varit relativt opåverkad av konjunkturen finns samtidigt reformer som skulle underlätta jobbskapande när ekonomin vänder uppåt.

”Att regeringen föreslår ett trygghetsrut som inte omfattar auktorisation innebär att de öppnar upp för organiserad brottslighet att bedriva trygghet i hemmet. Dessutom innebär regeringens förslag en ineffektiv hantering av skattemedel eftersom säkerhetsföretag kan tillhandahålla mer kvalitet till en lägre kostnad, samtidigt som det skapas jobb”, avslutar Li Jansson.

Ladda ner Säkerhetsföretagens konjunkturrapport för augusti som bifogad pdf

För mer information kontakta Li Jansson, branschchef Säkerhetsföretagen, li.jansson@transportföretagen.se, 076-796 71 73 eller Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120.

Säkerhetsföretagen är ett av nio förbund inom Transportföretagen. Säkerhetsföretagen organiserar 150 företag med ca 17 300 anställda. Transportföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom transportnäringen samt en förbundsgrupp inom Svenskt Näringsliv.

Munskydd i kollektivtrafiken30.12.2020 14:42:12 CETPressmeddelande

De nya rekommendationerna från Folkhälsomyndigheterna idag innehåller bland annat anvisningar om munskydd i den allmänna kollektivtrafiken. Folkhälsomyndigheten skriver på sin webbplats att det är den enskilde resenärens ansvar att se till att man har munskydd vid resor med obokad plats i kollektivtrafiken, något som välkomnas av Sveriges Bussföretag. Däremot är organisationen kritisk till att de företag som bedriver kollektivtrafik förväntas tillhandahålla munskydd för till resenärer som inte har ett eget.

Ett nytt Miljöarbetareavtal har träffats mellan Biltrafikens Arbetsgivareförbund och Svenska Transportarbetareförbundet5.12.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Fredagen den 4 december tecknade Biltrafikens Arbetsgivareförbund (ett förbund inom Transportföretagen) ett nytt Miljöarbetareavtal med Svenska Transportarbetareförbundet, ett kollektivavtal för medlemsföretag och deras anställda i renhållningsbranschen. Avtalet omfattar cirka 5 300 anställda, ger löneökningar på 5,4 procent och sträcker sig över en avtalsperiod på 29 månader.

Säkerhetsföretag behövs för kvinnors trygghet1.12.2020 14:38:52 CETPressmeddelande

Säkerhetsföretagens konjunkturbarometer för november visar att hälften av säkerhetsföretagen bedömer att antalet anställda kommer att öka kommande tre månader. Samtidigt kan väktare och ordningsvakter vara ett viktigt komplement för att bryta den snabbt växande otryggheten bland kvinnor. Exempelvis är andelen kvinnor som ändrat sina livsvanor till följd av brott numera högre i Uppsala än i det socialt utsatta området Rinkeby, vilket understryker hur avgörande det lokala trygghetsarbetet är.