Presskommentar till KD:s utspel om reduktionsplikt

Idag presenterade KD ett förslag att minska reduktionsplikten. I detta sammanhang vill Transportföretagen understryka vikten av en långsiktig energiproduktion för att klara det långsiktiga miljömålet.

- Många åkeriföretag kämpar med att få kunderna att betala de ökade bränslekostnaderna och boende i stora delar av landet där man är beroende av bilen för en fungerande vardag känner sina plånböcker urgröpas. Sverige har nu världens högsta dieselpris. Det är inte rimligt, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen som en kommentar.

- Om politiken vill sänka de delar av reduktionsplikten som ensidigt ligger på Sverige, så kommer det förmodligen att stärka konkurrenskraften för svenska företag som redan idag står långt framme i den gröna omställningen. Det kan gynna svensk konkurrenskraft och miljön, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef Transportföretagen.

- Kvarstår dock dialogen om hur vi ska klara 70%-målet; Om det målet kvarstår, om vi ska klara det, då måste vi diskutera en ny strategi för hur vi ska klara energiproduktionen på ett långsiktigt hållbart sätt. Vi pratar då både om biodrivmedel men också om elproduktion som kommer bli än viktigare, säger Tina Thorsell.

Arlanda måste fungera – flygbranschen begär möte med Morgan Johansson19.5.2022 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

De långa köerna till flygplatsernas säkerhetskontroller med missade avgångar och upprörda resenärer har tyvärr inte undgått någon. Nu vill flygbranschen att myndigheterna underlättar för flyget att återanställa tidigare personal samtidigt som mer resurser måste till för att ytterligare korta den generella handläggningen. Säkerhetsprövningen måste genomföras men både kan och behöver effektiviseras menar Transportföretagen.

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.