Schibsted

Raoul Grünthal lämnar Schibsted 

Dela
Schibstedkoncernen meddelar att Raoul Grünthal, chef över den svenska verksamheten och affärsområdet Next, har valt att lämna bolaget efter 15 år.
Raoul Grünthal, Schibsted
Raoul Grünthal, Schibsted

- Det har varit en fantastisk resa inom Schibsted, i en koncern som är i konstant utveckling. Jag har hela tiden drivits av övertygelsen att entreprenörskap och intraprenörskap är helt avgörande för att långsiktigt skapa värde och tillväxt i koncernen. Bolag som Blocket, Prisjakt, Leboncoin och Lendo är exempel på den innovativa kraft som skapas i sådana miljöer och där magi uppstår när de sedan förs samman med Schibsteds alla styrkor, säger Raoul Grünthal.

Grünthal började på Schibsted 2006. Han har haft ett antal ledande befattningar, bland annat som VD för Svenska Dagbladet och koncernchef för Schibsted Sverige. I sin nuvarande roll som EVP (Executive vice president)  och chef för affärsområdet Next har han också lett koncernens ambitiösa investeringar inom Financial Services, liksom de växande verksamheterna inom distribution och venture, där han också medverkat i ett antal framgångsrika startup-investeringar.

- Jag lämnar ett offensivt Schibsted, med stark tillväxtkraft och kompromisslöst fokus på användarna av våra tjänster. Det har såklart varit spännande att uppleva och driva på den digitala omställningen i mediebranschen. Att utveckla Schibsteds venture-satsning har också varit väldigt kul och givande, liksom att delta i den internationella expansionen av våra digitala marknadsplatser, som resulterade i börsnoteringen av vårt dotterbolag Adevinta, som idag är en världsledande marknadsplatskoncern. Framförallt har jag fått arbeta med så många begåvade kollegor genom åren. Schibsted kommer alltid betyda något speciellt för mig, säger Raoul Grünthal.

Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund hyllar Raoul Grünthals insatser.

- Raoul har under sin tid inom Schibsted gjort en formidabel insats i flera olika roller. De senaste åren har han lett ett område som har levererat stark tillväxt och goda resultat som nu är väl rustat och klart för att byggas vidare på, säger Skogen Lund.

- Raoul är en stor visionär och strateg. I koncernledningen har jag särskilt värdesatt hans kombination av gedigen erfarenhet och förmåga att tänka utanför boxen. Hans insiktsfulla observationer blir ofta vägledande för resten av gruppen, säger Kristin Skogen Lund.

Raoul Grünthal kommer att fortsätta i sin nuvarande roll fram till den 1 juli och kommer därefter att vara tillgänglig som rådgivare i koncernen under hösten.

- Vi är redan igång och planerar framåt. I god tid före sommaren kommer jag kunna presentera hur ledningen för Next skall se ut när Raoul lämnar, säger koncernchefen.

Raoul Grünthal vill i nuläget inte avslöja vad han kommer att ägna sig åt efter Schibsted.

- Jag får komma tillbaka till det. Nu är det hundra procent fokus på Schibsted fram till slutet av juni. Jag hoppas också att det kommer att vara möjligt att träffa kollegor på kontoret snart! Jag saknar verkligen det, säger han.

För ytterligare information, kontakta: 

Raoul Grünthal, VD Schibsted Sverige, 08-514 249 91

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Raoul Grünthal, Schibsted
Raoul Grünthal, Schibsted
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye