Raoul Grünthal lämnar Schibsted
- Det har varit en fantastisk resa inom Schibsted, i en koncern som är i konstant utveckling. Jag har hela tiden drivits av övertygelsen att entreprenörskap och intraprenörskap är helt avgörande för att långsiktigt skapa värde och tillväxt i koncernen. Bolag som Blocket, Prisjakt, Leboncoin och Lendo är exempel på den innovativa kraft som skapas i sådana miljöer och där magi uppstår när de sedan förs samman med Schibsteds alla styrkor, säger Raoul Grünthal.
Grünthal började på Schibsted 2006. Han har haft ett antal ledande befattningar, bland annat som VD för Svenska Dagbladet och koncernchef för Schibsted Sverige. I sin nuvarande roll som EVP (Executive vice president) och chef för affärsområdet Next har han också lett koncernens ambitiösa investeringar inom Financial Services, liksom de växande verksamheterna inom distribution och venture, där han också medverkat i ett antal framgångsrika startup-investeringar.
- Jag lämnar ett offensivt Schibsted, med stark tillväxtkraft och kompromisslöst fokus på användarna av våra tjänster. Det har såklart varit spännande att uppleva och driva på den digitala omställningen i mediebranschen. Att utveckla Schibsteds venture-satsning har också varit väldigt kul och givande, liksom att delta i den internationella expansionen av våra digitala marknadsplatser, som resulterade i börsnoteringen av vårt dotterbolag Adevinta, som idag är en världsledande marknadsplatskoncern. Framförallt har jag fått arbeta med så många begåvade kollegor genom åren. Schibsted kommer alltid betyda något speciellt för mig, säger Raoul Grünthal.
Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund hyllar Raoul Grünthals insatser.
- Raoul har under sin tid inom Schibsted gjort en formidabel insats i flera olika roller. De senaste åren har han lett ett område som har levererat stark tillväxt och goda resultat som nu är väl rustat och klart för att byggas vidare på, säger Skogen Lund.
- Raoul är en stor visionär och strateg. I koncernledningen har jag särskilt värdesatt hans kombination av gedigen erfarenhet och förmåga att tänka utanför boxen. Hans insiktsfulla observationer blir ofta vägledande för resten av gruppen, säger Kristin Skogen Lund.
Raoul Grünthal kommer att fortsätta i sin nuvarande roll fram till den 1 juli och kommer därefter att vara tillgänglig som rådgivare i koncernen under hösten.
- Vi är redan igång och planerar framåt. I god tid före sommaren kommer jag kunna presentera hur ledningen för Next skall se ut när Raoul lämnar, säger koncernchefen.
Raoul Grünthal vill i nuläget inte avslöja vad han kommer att ägna sig åt efter Schibsted.
- Jag får komma tillbaka till det. Nu är det hundra procent fokus på Schibsted fram till slutet av juni. Jag hoppas också att det kommer att vara möjligt att träffa kollegor på kontoret snart! Jag saknar verkligen det, säger han.
För ytterligare information, kontakta:
Raoul Grünthal, VD Schibsted Sverige, 08-514 249 91
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications, Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum