Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Under de senaste åren har det skett en enorm utveckling av småskaliga vingårdar, mikrobryggerier och destillerier runt om i landet. Utvecklingen drivs av konsumenternas ökande intresse för närproducerade och hantverksmässigt tillverkade drycker, gjorda på lokala råvaror. Före covid 19-pandemin omsatte branschen närmare två miljarder kronor och skapade cirka 5 500 arbetstillfällen, de allra flesta på landsbygden och i glesbygd. Därför är det positivt att regeringen nu äntligen tillsätter en utredning om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker.

Att tillåta gårdsförsäljning där besökare och turister får chans att köpa med sig hantverksmässigt tillverkat vin eller öl skulle ge branschen – och landsbygden – en bättre möjlighet att utvecklas och skapa nya arbetstillfällen. Idag måste all försäljning ske via Systembolaget. LRFs bedömning är att kontrollerad gårdsförsäljning inte kommer vara något hot mot Systembolaget som institution, eller öka den samlade alkoholkonsumtionen. Hantverksmässigt gjorda drycker satsar på kvalitet och är ingen konkurrent till Systembolagets lågprissortiment.

– Det är hög tid att lyfta blicken och ge rätt förutsättningar för dryckesbranschen. Gör vi det kan måltidsturismen och besöksnäringen öka betydligt på landsbygden. De dryckesproducerande företagen finns i alla län och i 218 av Sveriges 290 kommuner, vilket gör det till en viktig fråga för hela landet – och en viktig del i genomförandet av Sveriges livsmedelsstrategi, säger Anna Karin Hatt.

Antalet företag som tillverkar alkohol har ökat med drygt 50 procent, från 555 till 870 på bara ett par år. Om förutsättningarna för dem att växa kan förbättras kan det även komma att påverka exporten positivt. Enligt Dryckesrapporten från 2019 står den svenska dryckesbranschen endast för 10 procent av Sveriges livsmedelsexport, att jämföra med övriga EU där snittsiffran är 30 procent.

– Om landsbygden får möjligheter att utveckla företagande med de råvaror och resurser som finns lokalt, så öppnas en stor potential till nya jobb, ökade skatteintäkter och en blomstrande landsbygd. LRF är angeläget om att den tillsatta utredningen nu fokuseras på hur – inte om – gårdsförsäljning ska kunna tillåtas, säger Anna Karin Hatt.

Vissa kritiker är oroliga för att gårdsförsäljning av alkohol skulle vara ett hot mot Systembolaget, men en tidigare regeringsutredning (2010) har konstaterat att en reglerad gårdsförsäljning skulle gå att genomföra utan att äventyra EU-rätten

För mera information, kontakta Anna Kaijser, branschansvarig för LRF Lokal mat och dryck, 072-190 29 46 eller LRFs Pressavdelning, 010-184 40 70

Regeringen skapar rättvisa regler för livsmedelsinköp26.2.2021 07:55:00 CETPressmeddelande

Regeringen vill säkra att svenska livsmedelsproducenter inte längre ska kunna utnyttjas av de dominerande livsmedelskedjorna i Sverige. I en lagrådsremiss föreslår regeringen att förhindra dagens oetiska affärsmetoder i livsmedelskedjan. – Det är ett stort steg i rätt riktning. Enskilda lantbrukare ska inte pressas att sälja till underpris, få vänta i 60 dagar på betalning eller tvingas ta tillbaka varor som handeln beställt men inte lyckas sälja. Förhoppningsvis får enskilda livsmedelsproducenter ett starkare skydd mot de dominerande kedjorna. Det förbättrar förutsättningarna för att kunna nå livsmedelsstrategins mål om att öka den svenska livsmedelsproduktionen, säger Palle Borgström, LRFs förbundsordförande.

LRF stärker stödet till folkrörelsen och regionerna med Anna Vikholm12.2.2021 14:15:00 CETPressmeddelande

Anna Vikholm, idag på Friluftsfrämjandet, blir LRFs nya chef för avdelningen Regioner & Folkrörelseutveckling. Hon kommer att ingå i LRFs ledningsgrupp och rapportera till LRFs VD Anna Karin Hatt. Anna efterträder Mona Holmsten, som tidigare utsetts till ny regionchef för LRF i Mälardalen. – Jag är stolt, glad och förväntansfull och ser fram emot att bidra till att ge LRFs medlemmar största möjliga medlemsnytta. Jag har stor respekt för LRF som organisation och de viktiga frågor som LRF driver på ett kraftfullt sätt. Jag ser fram emot att få resa runt i olika delar av landet när det blir möjligt och träffa medarbetare, förtroendevalda och medlemmar i deras vardag. Det är viktigt för att sätta mig in i vårt uppdrag, prioriteringarna och våra gemensamma utvecklingsområden, säger Anna Vikholm.

Ovärdig myndighetscirkus kring lavskrikan fortsätter9.12.2020 17:02:00 CETPressmeddelande

Efter fyra års kamp för att få avverka i sin skog tvingas nu Lars-Göran Mårtensson i Hälsingland att uppleva att den svenska myndighetscirkusen börjar om från början. – Markägarna har tvingats försvara sin lagstadgade rätt att bruka sin egen mark i flera instanser under fyra år. Domstolarna har skickat frågan mellan sig i flera omgångar, från Skogsstyrelsens beslut till Mark- och miljödomstolen som hänvisade till Mark- och miljööverdomstolen, som nu återvisar ärendet till Skogsstyrelsen. Det är ovärdigt en rättstat att en enskild människa i Sverige behandlas på det här sättet, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.