Regeringen utreder gårdsförsäljning av alkohol – LRF: Ett lyft för hela Sverige

Här kommer ett glädjebesked till den starkt växande dryckesbranschen: Regeringen utreder möjligheten till gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. ¬– Det är hög tid att Sverige ger en ärlig chans till produktutveckling för dryckestillverkning på landsbygden. Efterfrågan på hantverksmässigt och närproducerade drycker ökar starkt bland konsumenterna. Att tillåta gårdsförsäljning av vin och öl skulle gynna producenterna och hela Sverige, säger LRFs vd Anna Karin Hatt.

Under de senaste åren har det skett en enorm utveckling av småskaliga vingårdar, mikrobryggerier och destillerier runt om i landet. Utvecklingen drivs av konsumenternas ökande intresse för närproducerade och hantverksmässigt tillverkade drycker, gjorda på lokala råvaror. Före covid 19-pandemin omsatte branschen närmare två miljarder kronor och skapade cirka 5 500 arbetstillfällen, de allra flesta på landsbygden och i glesbygd. Därför är det positivt att regeringen nu äntligen tillsätter en utredning om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker.

Att tillåta gårdsförsäljning där besökare och turister får chans att köpa med sig hantverksmässigt tillverkat vin eller öl skulle ge branschen – och landsbygden – en bättre möjlighet att utvecklas och skapa nya arbetstillfällen. Idag måste all försäljning ske via Systembolaget. LRFs bedömning är att kontrollerad gårdsförsäljning inte kommer vara något hot mot Systembolaget som institution, eller öka den samlade alkoholkonsumtionen. Hantverksmässigt gjorda drycker satsar på kvalitet och är ingen konkurrent till Systembolagets lågprissortiment.

– Det är hög tid att lyfta blicken och ge rätt förutsättningar för dryckesbranschen. Gör vi det kan måltidsturismen och besöksnäringen öka betydligt på landsbygden. De dryckesproducerande företagen finns i alla län och i 218 av Sveriges 290 kommuner, vilket gör det till en viktig fråga för hela landet – och en viktig del i genomförandet av Sveriges livsmedelsstrategi, säger Anna Karin Hatt.

Antalet företag som tillverkar alkohol har ökat med drygt 50 procent, från 555 till 870 på bara ett par år. Om förutsättningarna för dem att växa kan förbättras kan det även komma att påverka exporten positivt. Enligt Dryckesrapporten från 2019 står den svenska dryckesbranschen endast för 10 procent av Sveriges livsmedelsexport, att jämföra med övriga EU där snittsiffran är 30 procent.

– Om landsbygden får möjligheter att utveckla företagande med de råvaror och resurser som finns lokalt, så öppnas en stor potential till nya jobb, ökade skatteintäkter och en blomstrande landsbygd. LRF är angeläget om att den tillsatta utredningen nu fokuseras på hur – inte om – gårdsförsäljning ska kunna tillåtas, säger Anna Karin Hatt.

Vissa kritiker är oroliga för att gårdsförsäljning av alkohol skulle vara ett hot mot Systembolaget, men en tidigare regeringsutredning (2010) har konstaterat att en reglerad gårdsförsäljning skulle gå att genomföra utan att äventyra EU-rätten

För mera information, kontakta Anna Kaijser, branschansvarig för LRF Lokal mat och dryck, 072-190 29 46 eller LRFs Pressavdelning, 010-184 40 70

Europeiska läkemedelsmyndigheten: Sverige använder minst antibiotika i EU5.11.2020 14:39:51 CETPressmeddelande

Användningen av antbiotika i Sverige är minst antibiotika i EU. Sveriges bönder befäster positionen som världsledande inom god djurhållning. I botten ligger Cypern, Italien och och Spanien. Det visar Europeiska läkemedelsmyndighetens årliga rapport om antibiotikaanvändning. – Svenska djurbönder kan vara extra stolta. Det är ett bevis på att det dagliga arbetet på gården ger resultat och att Sverige påverkar vår omvärld i positiv riktning, säger LRFs veterinära expert Anna Forslid.

Miljömålet för svensk skog en hägring som hotar landsbygden3.11.2020 08:32:57 CETPressmeddelande

Det svenska miljömålet för Levande skogar kan inte nås, oavsett vilka åtgärder som vidtas. Målen motarbetar dessutom en utveckling av svensk landsbygd. LRF Skogsägarna kräver därför idag en översyn av miljömålet för den svenska skogen. – För att målet ska upplevas som eftersträvansvärt av skogsbrukets aktörer måste det vara motiverande och upplevas som möjligt att nå. Idag är det en hägring som myndigheterna hela tiden flyttar längre bort, säger Paul Christensson, ordförande för LRF Skogsägarna.

Vildsvinssmitta bedöms ligga bakom allvarlig salmonella28.10.2020 13:46:22 CETPressmeddelande

Smitta från vildsvin är enligt Jordbruksverket den troliga förklaringen till att den allvarliga salmonellavarianten Choleraesuis upptäckts på två gårdar i Skåne. Denna salmonellatyp har inte funnits på grisar i Sverige på över 40 år, men har nu påvisats hos både vildsvin och tamgrisar. Spåren pekar alltså mot att vildsvin är den troliga källan till smittan i de två tamgrisbesättningarna i Skåne. Vildsvinen kan med andra ord utgöra reservoar och smittspridare för choleraesuis vilket behöver undersökas snarast.