Robert Aschberg leder Aftonbladets EU-valsdebatt – alla toppkandidaterna på plats

Slutspurten inför EU-valet börjar med Aftonbladets EU-valsdebatt. På onsdag nästa vecka möts partiernas nio toppkandidater på Scandic Malmen för att debattera valets tre viktigaste frågor. ”Det blir en debatt där partierna får gå på djupet och ge svar, samtidigt som den blir rapp och engagerande”, säger Fredrik Krohnman, exekutiv producent.

På onsdag nästa vecka möts partiernas nio toppkandidater i Aftonbladets EU-valsdebatt. Programledare är Robert Aschberg. Lena Mellin kommenterar.

En programledare, två timmar debatt, tre ämnen och nio toppkandidater. Det är grunden för Aftonbladets EU-valsdebatt som den här gången leds av Robert Aschberg.

Debatten genomförs i tre block som avhandlar varsitt ämne. Ämnena har valts ut av väljarna – via Inizio-panelen – och är enligt svenska folket valets tre viktigaste frågor. Ämnena som kommer att debatteras är:

• Klimat och miljö.

• Flyktingar och invandring.

• Terror och brottsbekämpning.

– En debatt ska självklart vara rapp och engagerande. Men lika viktigt är när man planerar en debatt är att den ska ge svar på väljarnas frågor och att partierna ska få en rimlig chans att berätta var de står. Det kommer vi att leva upp till, säger Robert Aschberg.

Debatten sänds med publik från Scandic Malmen i centrala Stockholm med start klockan 20.00. På plats i den tillfälliga debattstudion finns utöver programledaren Robert Aschberg och toppkandidaterna också Aftonbladets politiska kolumnist Lena Mellin som under debattens gång kommenterar och granskar det debattörerna tar upp.

Debatt-tiden är satt till två timmar, där vart och ett av ämnena som tas upp får omkring en halvtimme.

– Vi kommer att ge – i tv-mått mätt – rikligt med tid för debattörerna att gå på djupet. Vi vet att det är viktigt för väljarna och att det uppskattas av politikerna, säger Fredrik Krohnman.

Debatten kommer att vara öppen för andra medier att bevaka på plats, dock är antalet platser för press begränsat och kräver därför en föranmälan.

Frågor om debattens innehåll: Fredrik Krohnman, exekutiv producent. Tel: 073-927 03 42. E-post: fredrik.krohnman@aftonbladet.se.
Frågor om ackreditering: Mica Söderlund, pressansvarig. Tel: 070-162 26 38. E-post: mica.soderlund@aftonbladet.se.

Pontus Carlgren får nytt uppdrag – ska utveckla Aftonbladet Plus24.6.2019 16:30:00 CESTPressmeddelande

Sportbladets chef Pontus Carlgren får ett nytt uppdrag. Efter 22 år på Aftonbladet, varav fem som chef på Sportbladet, ska han hjälpa Aftonbladet Plus att utveckla den prenumererade journalistiken. Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Plus. En nyskapad roll och ett led i satsningen på att skapa ett ännu högre journalistiskt värde för de digitala prenumeranterna.