Schibsted

Så här blir SvD:s nya sajt – med läsarna i fokus

Dela
Svenska Dagbladet lanserar i dag en ny förstasida på sajt och app. Det är en etta som vänder upp och ner på gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska vara – och utgår från läsarnas behov. Den har tagits fram med SvD:s läsare i fokus och ska nu fortsätta utvecklas tillsammans med dem.
Svenska Dagbladets nya etta vänder upp och ner på gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska vara – och utgår från läsarnas behov.
Svenska Dagbladets nya etta vänder upp och ner på gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska vara – och utgår från läsarnas behov.

För ett och ett halvt år sedan inledde Svenska Dagbladet ett stort förändringsarbete för att ta tidningen till en ny position. En del av arbetet har varit att förstå läsarna och vad som krävs för att möta behoven i en digital nyhetsupplevelse.

Och en viktigt insikt är att dagens nyhetssajter sällan möter läsarnas behov.

– För att leverera på målgruppens krav och behov ser vi att vi behöver tänka helt nytt. Det finns ingen att kopiera. Vi försöker nu skapa en förstasida där våra läsare snabbt får koll på det viktigaste, men också förståelse och nya insikter i de avgörande frågor som vi möter i en ganska komplex värld, säger Anna Careborg, chefredaktör.

Det innebär:

  • En etta som bygger på aktivt redaktörskap. Många läsare är trötta på det stora flödet av nyheter utan tydlig sortering av vad som är viktigast att ha koll på. För en snabbare och bättre nyhetskoll är urvalet av artiklar som lyfts fram hårdare på nya SvD.se. Ambitionen är en sajt som respekterar läsarnas tid, upplevs mer relevant och värd att återvända till.
  • En nyhetssajt på läsarnas villkor. Vad som publiceras när på dygnet styrs mer utifrån kunskap om läsarnas behov, när de vill och har tid att läsa. SvD:s läsare ska självklart snabbt få koll på de viktigaste nyheterna, men den nya förstasidan bygger inte på ett ständigt flöde av nya artiklar och ämnen som många traditionella nyhetssajter.
  • En inspirerande mix. Den nya ettan ska svara både mot målgruppens behov av att ha koll på det viktigaste i bruset och senaste nytt men också på deras krav på fördjupningar, flera perspektiv och professionell guidning att lita på. En blandning av ämnen.

Genom de här förändringarna vill Svenska Dagbladet bygga en lika stark digital relation till prenumeranterna som papperstidningen länge har haft. 

– Vi känner i dag vår målgrupp ganska väl. Vi vet vad de önskar av en modern nyhetssajt och vilka behov vi behöver fylla. När vi nu lanserar den här nya ettan gör vi det tillsammans med läsarna. Vi har inte alla svar på hur det här kommer att bli, men vi vet att om vi gör det med läsarna kan det bli riktigt bra. Det här är jätteintressant att följa, säger Anna Careborg.

Arbetet med att ta fram nya ettan har letts av Rickard Tornblad, digital produktchef:

– Vi skapar nu en förstasida med en början, en mitt och ett slut. Vi ser förstasidan som en produkt med olika delar som alla gör sitt jobb för att skapa en upplevelse som ska svara mot våra läsares behov och som vi hoppas att de kommer att älska, säger han. 

Några av de delar som nu implementerats på förstasidan: 

  • Temalistor belyser en aktuell händelse ur olika perspektiv. Exempelvis om psykisk ohälsa, apropå intervjun med Meghan Markle och prins Harry, och om ändrade köpbeteenden i coronans spår.
  • Varje veckodag får sitt eget ämne som vi vet att SvD:s prenumeranter intresserar sig för. På söndagar artiklar om privatekonomi och karriär, måndagar om träning och hälsa. Det dagliga ämnet får en egen yta, så att det är lätt att hitta och återvända till.
  • Ledarredaktionen får en tydlig placering och vinjettering för att tydligt skilja mellan nyheter och opinion. Det gör det också lätt att hitta podden ”Ledarredaktionen”.
  • Utvalt från SvD gör det enklare för läsarna att hitta den mest unika journalistiken som bara prenumeranter har tillgång till. Genom detta riskerar läsarna inte att missa fördjupande reportage och omtalad journalistik. Oavsett när de väljer att läsa tidningen.
 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rickard Tornblad,Senior Product Manager, SvD. Telefon: 073-503 31 34. E-post:rickard.tornblad@svd.se.
Maria Rimpi, redaktionschef, Svenska Dagbladet. Tel: 070-634 58 04.E-post:maria.rimpi@svd.se
Anna Careborg, chefredaktör och vd, SvD. Tel: 08-13 50 00. E-post: anna.careborg@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svenska Dagbladets nya etta vänder upp och ner på gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska vara – och utgår från läsarnas behov.
Svenska Dagbladets nya etta vänder upp och ner på gamla sanningar om hur en nyhetssajt ska vara – och utgår från läsarnas behov.
Ladda ned bild
Genom förändringarna vill Svenska Dagbladet bygga en lika stark digital relation till prenumeranterna som papperstidningen länge har haft.
Genom förändringarna vill Svenska Dagbladet bygga en lika stark digital relation till prenumeranterna som papperstidningen länge har haft.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye