Schibsted

Så ska Aftonbladets partiledardebatt sätta agendan

Dela
Aftonbladet startar höstens valspurt med en klassisk partiledardebatt där partiledarna får tala till punkt. Den leds av en av Sveriges mest meriterade debattledare, Robert Aschberg, och analyseras av två av Sveriges främsta kommentatorer, Lena Mellin och My Rohwedder.
De leder Aftonbladets partiledardebatt. Från vänster: My Rohwedder, Cecilia Vaccari, Robert Aschberg, Soraya Hashim och Lena Mellin. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
De leder Aftonbladets partiledardebatt. Från vänster: My Rohwedder, Cecilia Vaccari, Robert Aschberg, Soraya Hashim och Lena Mellin. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Den 17 augusti är det knappt fyra veckor kvar till valet och partiledarna har precis kommit igång igen efter några veckors sommarledighet. Då ställs de mot varandra i Aftonbladets numera klassiska partiledardebatt.

– Vi tror att den här debatten kommer att sätta tonen för valspurten. Den ligger helt rätt i tid för det och vi lägger nu upp den så att den ska ge väljarna klara och tydliga besked i de avgörande frågorna, säger Mica Söderlund, exekutiv producent. 

Debattnestorn Robert Aschberg med sina 35 år i tv-branschen är programledare under kvällen. 

– Det blir en debatt med högt tempo och vi kommer ställa höga krav på att partiledarna är fokuserade och på hugget, säger han.
Fokus kommer ligga på att få ut tydliga svar från partiledarna samt att lyfta väljarnas frågor. När något är oklart, behöver förtydligas, ifrågasättas eller analyseras, så finns Aftonbladets politiska kommentatorer Lena Mellin och My Rohwedder på plats för att tillsammans med Soraya Hashim från politikpodden En runda till se till att allt blir begripligt. 

Debatten direktsänds från Norra Latin i Stockholm, där en extra scen byggs för kvällen, en för partiledarna och en för analysgruppen från En runda till.

– Vi kommer att ha publik på plats, men vårt primära fokus är att att skapa den bästa onlinesändningen vi kan för våra tittare. Förra gången, 2018, hade vi omkring 1,2 miljoner startade strömmar bara under själva sändningen. Ambitionen är att locka ännu fler den här gången, säger Mica Söderlund.

Partiledardebatten inleds med ett försnack en halvtimme innan debatten drar igång klockan 19.00 och rundas av med ett eftersnack. Både för- och eftersnack leds av Aftonbladets breakingprogramledare Cecilia Vaccari. 

 
För pressackreditering, vänligen kontakta:
Emma Lobro, pressansvarig. E-post: emma.lobro@aftonbladet.se  
För ytterligare information om produktionen, vänligen kontakta:
Mica Söderlund, exekutiv producent. Telefon: 070-162 26 38  E-post: mica.soderlund@aftonbladet.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

De leder Aftonbladets partiledardebatt. Från vänster: My Rohwedder, Cecilia Vaccari, Robert Aschberg, Soraya Hashim och Lena Mellin. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
De leder Aftonbladets partiledardebatt. Från vänster: My Rohwedder, Cecilia Vaccari, Robert Aschberg, Soraya Hashim och Lena Mellin. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Debattnestor Robert Aschberg leder partiledardebatten som inleder valspurten den 17 augusti. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Debattnestor Robert Aschberg leder partiledardebatten som inleder valspurten den 17 augusti. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Ladda ned bild
Aftonbladets breakingprogramledare Cecilia Vaccari tar hand om för- och eftersnack. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Aftonbladets breakingprogramledare Cecilia Vaccari tar hand om för- och eftersnack. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Ladda ned bild
Trion bakom politikpodden En runda till, Soraya Hashim, Lena Mellin och My Rohwedder, ser till att debatten blir begriplig. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Trion bakom politikpodden En runda till, Soraya Hashim, Lena Mellin och My Rohwedder, ser till att debatten blir begriplig. Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye