Schibsted anställer Sharon Lavie som sparekonom

Behovet av privatekonomiska råd har aldrig varit större. Mot den bakgrunden anställer nu Schibsted Sharon Lavie som sparekonom till några av koncernens fintech-bolag där privatekonomi är i fokus för kunderna. Sharon Lavie kommer att analysera samhällsviktiga händelser och dess påverkan på enskildas privatekonomi samt ge tips och råd för hur man bygger en stark ekonomi i livets alla skeenden.

Sharon Lavie, Sparekonom på Schibsted

Samarbetet riktar sig främst till fem av Schibsteds bolag som alla erbjuder olika typer av tjänster; Hypoteket som tillhandahåller bostadslån, Kundkraft som arbetar med att ge kunder en så låg energikostnad som möjligt, Insurello som hjälper konsumenter att få ersättning för personskador samt försenade eller inställda flyg, Lendo som är Sveriges största jämförelsesajt för privatlån och Kreddy, en app som ger kunden koll på sitt kreditbetyg.

Kunskap i ekonomi och konsumenträtt är avgörande för människors upplevelse och förmåga att ta hand om sin ekonomi. Med rätt information och möjlighet att jämföra kan människor påverka sin privatekonomi, vardag och hela liv. I rollen kommer därför Sharon också lyfta den ekonomiska sidan av de vardagliga beslut som människor tar, allt från lån till en ny bostad eller en renovering, abonnemang, försäkringar till allmän hantering av pengar.

- Mitt mål är att stärka och skapa trygghet för ungdomar som vill flytta hemifrån, familjer med späckade scheman och aktiviteter samt blivande pensionärer som oroar sig för om livsbesparingarna räcker till, men även inspirera till ett sparande som möjliggör en guldkant i tillvaron. Min ambition är att förklara ekonomi och konsumenträtt på ett enkelt och igenkännande sätt och utan pekpinnar, säger Sharon Lavie.

- Det är väldigt roligt att välkomna Sharon till oss. Schibsteds fintech-bolag driver verksamheter inom en rad olika privatekonomiska områden där hennes kunskap och rådgivning kan hjälpa både bolagens kunder, bidra till utveckling av produkter och tjänster, och även ge oss insikter inför nya satsningar och investeringar inom Schibsted, säger Dan Ouchterlony, investment manager på Schibsted.

Sharon Lavie är sedan innan välkänd sparekonom som ofta medverkat i media i olika aktuella frågor. Hon kommer närmast från Ikano Bank där hon arbetade som familjeekonom i över fyra år. Innan dess arbetade hon under tio år på Konsumentverket i en rad olika roller, kopplade till privatekonomi och konsumenträtt.

För ytterligare information:

Sharon Lavie, Sparekonom Schibsted

E-post: sharon.lavie@schibsted.com eller mobil 0735 -18 76 53

Sharon Lavie, Sparekonom på Schibsted

Nya i Svenska hjältar-juryn: Prinsessan Sofia och Janne Andersson8.9.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

I december är Aftonbladets Svenska Hjältar tillbaka för fjortonde året i rad – en gala som hyllar vanliga människor som agerat med civilkurage och medmänsklighet. Sex nya personer har i år tagit plats i galans jury: prinsessan Sofia, förbundskapten Janne Andersson, ärkebiskop Antje Jackelén, komikern Kodjo Akolor, skådespelaren Morgan Alling och programledaren Kristin Kaspersen.