Schibsted News Media passerar två miljarder fjärde kvartalet

En positiv digital intäktsutveckling tillsammans med god kostnadskontroll bidrog till att omsättningen för Schibsteds nyhetsmedier växte med fem procent och landade på över två miljarder norska kronor, med en vinstmarginal på 14 procent, under det fjärde kvartalet 2020.

Schibsteds affärsområde News Media levererar ett starkt sista kvartal 2020.

– Både de senaste kvartalssiffrorna och hela 2020 blev bättre än vi vågat hoppas, under ett minst sagt extraordinärt år. Resultatet beror på ett starkt engagemang och ökad betalningsvilja för våra nyhetsprodukter, bra kostnadskontroll och en fantastisk insats från våra medarbetare, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media.

Intäkterna för Schibsted som koncern landade på 3 620 MNOK (3 316 MNOK) under det fjärde kvartalet, en ökning med 4 procent* jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och resultatet (EBITDA) ökade med 45 procent till 665 MNOK (460 MNOK). Affärsområdet News Media, där bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, stod för 2,0 miljarder norska kronor av den totala omsättningen.

Fortsatt stark tillväxt för digitala prenumerationer, både i volym och engagemang per användare, bidrog till 22 procent** i ökade digitala prenumerationsintäkter för News Media jämfört med samma kvartal förra året. Samtidigt växte prenumerationsintäkterna totalt sett för affärsområdet med 9 procent**.

Även den digitala annonsmarknaden fortsatte visa betydande förbättringar under fjärde kvartalet, där intäkterna i Sverige ökade med 1 procent** jämfört med samma kvartal föregående år. Särskilt marknaden för stora nationella aktörer och segmentet FMCG visade positiva signaler och bidrog till tillväxten. I Sverige kompenserade de tillfälliga distributions- och redaktionsstöden till viss del vårens omfattande intäktstapp till följd av coronapandemin.

– Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet har stärkt sina nyhetspositioner under året. Jag är väldigt stolt över hur medarbetarna jobbat för att leverera inom samhällsuppdraget i en tid när informationsbehovet kanske varit större än någonsin, säger Siv Juvik Tveitnes.

Aftonbladet har under året sett en ökad betalningsvilja för journalistiken med tillväxt i digitala prenumerationsintäkter och under andra halvåret en återhämtning till mer normala nivåer på annonsmarknaden. Tillsammans med väsentligt lägre kostnader för kvartalet gör Aftonbladet ett starkt fjärde kvartal. Sammantaget ökade intäkterna för Aftonbladet under kvartalet med 3 procent till 416 MSEK (404 MSEK)

– Att Aftonbladet nu går ut starkare i fjärde kvartalet 2020 jämfört med motsvarande kvartal 2019 är en helt fantastisk bedrift och inget vi trodde var möjligt när pandemin slog till mot annonsmarknaden i våras, säger Siv Juvik Tveitnes.

Aftonbladets relation med läsarna har aldrig varit starkare än nu. I november noterades ett nytt rekord, 3,98 miljoner i total daglig räckvidd och Aftonbladets livechatt om corona har under året haft omkring en halv miljard besök och över 500 000 läsarinteraktioner, en fördjupning i relationen till läsarna som saknar motstycke.

Aftonbladets positionen inom live-TV har också stärkts. Aftonbladets bevakning av USA-valet lockade flest tittare av alla svenska medier online, med strax över 7,6 miljoner startade strömmar, enligt MMS.

Även Svenska Dagbladet ser ett kraftigt ökat intresse för tidningens journalistik under 2020. Det digitala engagemanget hos SvD:s prenumeranter ökade under året med 35 procent och de digitala prenumerationsintäkterna fortsatte att öka. Också prenumerationsintäkterna från papperstidningen steg under året, detta på en vikande marknad.

– Svenska Dagbladet är sedan 2019 inne i en spännande förändringsprocess mot en ny position, jag är glad att det arbetet har kunnat fortsätta under året tack vare en kombination av god kostnadskontroll och ännu mer engagerade läsare. Sammantaget ger det här ett mycket gott resultat för Svenska Dagbladet, säger Siv Juvik Tveitnes.

SvD har under året genomfört flera strategiska satsningar och rekryteringar, bland annat för att stärka politikbevakningen. Inom kort lanserar SvD dessutom en ny daglig nyhetspodd som fördjupar dagens viktigaste fråga, samt en helt ny sajt som fullt ut ska svara mot läsarnas behov och krav på en modern tidning online.

*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar och sålda verksamheter där förekommer

Schibsteds affärsområde News Media levererar ett starkt sista kvartal 2020.
Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media. Foto: Caroline Roka.

Schibsted lanserar ny annonslösning – matchar kunder med 1,4 miljoner svenskar varje dag30.4.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Eric Rosén ny biträdande kulturchef på Aftonbladet21.4.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Aftonbladet Kultur rekryterar Eric Rosén som ny biträdande kulturchef. Han har sedan årsskiftet arbetat i ett projekt med kulturredaktionen men går från 1 juni in permanent i rollen som biträdande kulturchef. ”Eric är en erfaren publicist, stark på digital utveckling, en skicklig redaktör och en fantastisk skribent. Det ska bli så roligt att få fortsätta jobba ihop”, säger Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet.