Schibsted News Media passerar två miljarder fjärde kvartalet
– Både de senaste kvartalssiffrorna och hela 2020 blev bättre än vi vågat hoppas, under ett minst sagt extraordinärt år. Resultatet beror på ett starkt engagemang och ökad betalningsvilja för våra nyhetsprodukter, bra kostnadskontroll och en fantastisk insats från våra medarbetare, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media.
Intäkterna för Schibsted som koncern landade på 3 620 MNOK (3 316 MNOK) under det fjärde kvartalet, en ökning med 4 procent* jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och resultatet (EBITDA) ökade med 45 procent till 665 MNOK (460 MNOK). Affärsområdet News Media, där bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, stod för 2,0 miljarder norska kronor av den totala omsättningen.
Fortsatt stark tillväxt för digitala prenumerationer, både i volym och engagemang per användare, bidrog till 22 procent** i ökade digitala prenumerationsintäkter för News Media jämfört med samma kvartal förra året. Samtidigt växte prenumerationsintäkterna totalt sett för affärsområdet med 9 procent**.
Även den digitala annonsmarknaden fortsatte visa betydande förbättringar under fjärde kvartalet, där intäkterna i Sverige ökade med 1 procent** jämfört med samma kvartal föregående år. Särskilt marknaden för stora nationella aktörer och segmentet FMCG visade positiva signaler och bidrog till tillväxten. I Sverige kompenserade de tillfälliga distributions- och redaktionsstöden till viss del vårens omfattande intäktstapp till följd av coronapandemin.
– Både Aftonbladet och Svenska Dagbladet har stärkt sina nyhetspositioner under året. Jag är väldigt stolt över hur medarbetarna jobbat för att leverera inom samhällsuppdraget i en tid när informationsbehovet kanske varit större än någonsin, säger Siv Juvik Tveitnes.
Aftonbladet har under året sett en ökad betalningsvilja för journalistiken med tillväxt i digitala prenumerationsintäkter och under andra halvåret en återhämtning till mer normala nivåer på annonsmarknaden. Tillsammans med väsentligt lägre kostnader för kvartalet gör Aftonbladet ett starkt fjärde kvartal. Sammantaget ökade intäkterna för Aftonbladet under kvartalet med 3 procent till 416 MSEK (404 MSEK)
– Att Aftonbladet nu går ut starkare i fjärde kvartalet 2020 jämfört med motsvarande kvartal 2019 är en helt fantastisk bedrift och inget vi trodde var möjligt när pandemin slog till mot annonsmarknaden i våras, säger Siv Juvik Tveitnes.
Aftonbladets relation med läsarna har aldrig varit starkare än nu. I november noterades ett nytt rekord, 3,98 miljoner i total daglig räckvidd och Aftonbladets livechatt om corona har under året haft omkring en halv miljard besök och över 500 000 läsarinteraktioner, en fördjupning i relationen till läsarna som saknar motstycke.
Aftonbladets positionen inom live-TV har också stärkts. Aftonbladets bevakning av USA-valet lockade flest tittare av alla svenska medier online, med strax över 7,6 miljoner startade strömmar, enligt MMS.
Även Svenska Dagbladet ser ett kraftigt ökat intresse för tidningens journalistik under 2020. Det digitala engagemanget hos SvD:s prenumeranter ökade under året med 35 procent och de digitala prenumerationsintäkterna fortsatte att öka. Också prenumerationsintäkterna från papperstidningen steg under året, detta på en vikande marknad.
– Svenska Dagbladet är sedan 2019 inne i en spännande förändringsprocess mot en ny position, jag är glad att det arbetet har kunnat fortsätta under året tack vare en kombination av god kostnadskontroll och ännu mer engagerade läsare. Sammantaget ger det här ett mycket gott resultat för Svenska Dagbladet, säger Siv Juvik Tveitnes.
SvD har under året genomfört flera strategiska satsningar och rekryteringar, bland annat för att stärka politikbevakningen. Inom kort lanserar SvD dessutom en ny daglig nyhetspodd som fördjupar dagens viktigaste fråga, samt en helt ny sajt som fullt ut ska svara mot läsarnas behov och krav på en modern tidning online.
*Justerat för valutaförändringar
**Justerat för valutaförändringar och sålda verksamheter där förekommer
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum