Schibsted

Schibsted och Blocket lanserar ny marknadsplats för bilabonnemang – som Netflix fast för bilar

Dela
Med Blocket har man idag Sveriges största marknadsplats för begagnade bilar och ett starkt leasingerbjudande. Nu bryter Schibsted ny mark även inom den växande marknaden för bilabonnemang.
Henrik Littorin är vd för Honk, Schibsteds nya marknadsplats för bilabonnemang. Foto: Kristian Packalén
Henrik Littorin är vd för Honk, Schibsteds nya marknadsplats för bilabonnemang. Foto: Kristian Packalén

Intresset för alternativa ägarformer har ökat kraftigt de senaste åren, och allt fler letar efter mer flexibla sätt att ha tillgång till bil. Därför lanserar Schibsted nu sin egen marknadsplats för bilabonnemang, Honk, i Sverige. Marknadsplatsen fokuserar på bilabonnemang, ett slags korttidsleasing där allting ingår, och har utvecklats av Schibsted internt. Sajten lanserades i Norge i höstas, och där har den redan över 100 000 besökare i månaden. Under 2023 är planen att Honk ska lanseras i samtliga nordiska länder.

– Bilmarknaden genomgår just nu en dramatisk transformation där många konsumenter går från att vilja äga sin bil till att enbart vilja ha tillgång till en bil, på kortare eller längre sikt. Med det nya erbjudandet genom Honk förstärker och utvecklar vi vår position som ledande aktör på marknaden, både när det kommer till begagnade och nya bilar, säger Robin Suwe, vd på Blocket och ansvarig för affärsområdet Mobility på Schibsted Nordic Marketplaces.

Inom några år beräknas den nordiska marknaden för bilabonnemang ha vuxit till mellan 20 och 30 procent av nybilsförsäljningen. Och enligt en undersökning som Blocket tagit fram i samarbete med Yougov kan nära 40 procent av svenskarna tänka sig att abonnera en bil istället för att äga. 

Det Honk erbjuder är ett slags mellanting mellan att hyra och leasa en bil. Vid leasing måste man ofta binda sig i 36 månader, med Honk erbjuds istället ett brett utbud av bilar med olika typer av bindningstid. På sin webbplats samlar Honk bilabonnemang från massor av olika leverantörer som själva sätter sina egna villkor och priser. Gemensamt är dock att allt ingår och att uppsägningstiderna i regel är korta, ibland så korta som en månad. 

– Den ekonomiska krisen med stigande räntor och skenande inflation har ytterligare satt fingret på hur viktigt det är med flexibilitet kring så stora utgifter som bilägande innebär. Med bilabonnemang kan man snabbt och enkelt säga upp sin bil vid behov för att sedan starta ett nytt abonnemang när man så önskar. En annan fördel med bilabonnemang är att man som kund betalar en fast kostnad som inte varierar beroende på ränteläget vilket är fallet vid leasing, säger Henrik Littorin som är vd för Honk och fortsätter:

– Det Honk erbjuder är helt enkelt ett slags Netflix för bilar. Ett abonnemang där man betalar en fast månadskostnad där allt ingår, från skatt till försäkring, vinterdäck och service. 

Honk är en del av Blocket, och Blocket kommer att bidra genom att på olika sätt länka och driva trafik till Honk. Målet är att Honk ska bli den självklara destinationen för alla som vill ha en flexibel och skräddarsydd tillgång till bil. Helt efter sina egna behov.

– Oavsett om du är på jakt efter en sportbil att cruisa runt i under sommarmånaderna, eller en familjebil för att kunna åka på skidresa under vintersäsongen, så kommer du att kunna hitta din bil hos Honk, säger Henrik Littorin.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket. Tel: 073-866 63 15. E-post: ebba.rosencrantz@schibsted.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Henrik Littorin är vd för Honk, Schibsteds nya marknadsplats för bilabonnemang. Foto: Kristian Packalén
Henrik Littorin är vd för Honk, Schibsteds nya marknadsplats för bilabonnemang. Foto: Kristian Packalén
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye