Schibsted och Blocket lanserar ny marknadsplats för bilabonnemang – som Netflix fast för bilar
Intresset för alternativa ägarformer har ökat kraftigt de senaste åren, och allt fler letar efter mer flexibla sätt att ha tillgång till bil. Därför lanserar Schibsted nu sin egen marknadsplats för bilabonnemang, Honk, i Sverige. Marknadsplatsen fokuserar på bilabonnemang, ett slags korttidsleasing där allting ingår, och har utvecklats av Schibsted internt. Sajten lanserades i Norge i höstas, och där har den redan över 100 000 besökare i månaden. Under 2023 är planen att Honk ska lanseras i samtliga nordiska länder.
– Bilmarknaden genomgår just nu en dramatisk transformation där många konsumenter går från att vilja äga sin bil till att enbart vilja ha tillgång till en bil, på kortare eller längre sikt. Med det nya erbjudandet genom Honk förstärker och utvecklar vi vår position som ledande aktör på marknaden, både när det kommer till begagnade och nya bilar, säger Robin Suwe, vd på Blocket och ansvarig för affärsområdet Mobility på Schibsted Nordic Marketplaces.
Inom några år beräknas den nordiska marknaden för bilabonnemang ha vuxit till mellan 20 och 30 procent av nybilsförsäljningen. Och enligt en undersökning som Blocket tagit fram i samarbete med Yougov kan nära 40 procent av svenskarna tänka sig att abonnera en bil istället för att äga.
Det Honk erbjuder är ett slags mellanting mellan att hyra och leasa en bil. Vid leasing måste man ofta binda sig i 36 månader, med Honk erbjuds istället ett brett utbud av bilar med olika typer av bindningstid. På sin webbplats samlar Honk bilabonnemang från massor av olika leverantörer som själva sätter sina egna villkor och priser. Gemensamt är dock att allt ingår och att uppsägningstiderna i regel är korta, ibland så korta som en månad.
– Den ekonomiska krisen med stigande räntor och skenande inflation har ytterligare satt fingret på hur viktigt det är med flexibilitet kring så stora utgifter som bilägande innebär. Med bilabonnemang kan man snabbt och enkelt säga upp sin bil vid behov för att sedan starta ett nytt abonnemang när man så önskar. En annan fördel med bilabonnemang är att man som kund betalar en fast kostnad som inte varierar beroende på ränteläget vilket är fallet vid leasing, säger Henrik Littorin som är vd för Honk och fortsätter:
– Det Honk erbjuder är helt enkelt ett slags Netflix för bilar. Ett abonnemang där man betalar en fast månadskostnad där allt ingår, från skatt till försäkring, vinterdäck och service.
Honk är en del av Blocket, och Blocket kommer att bidra genom att på olika sätt länka och driva trafik till Honk. Målet är att Honk ska bli den självklara destinationen för alla som vill ha en flexibel och skräddarsydd tillgång till bil. Helt efter sina egna behov.
– Oavsett om du är på jakt efter en sportbil att cruisa runt i under sommarmånaderna, eller en familjebil för att kunna åka på skidresa under vintersäsongen, så kommer du att kunna hitta din bil hos Honk, säger Henrik Littorin.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ebba Rosencrantz, pressansvarig på Blocket. Tel: 073-866 63 15. E-post: ebba.rosencrantz@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum