Schibsted och Matspar.se i nytt partnerskap - erbjuder “Digital Checkout” direkt i annonsen
I det nya partnerskapet syns annonsören i inspirerande kontext hos Schibsted, främst Aftonbladet Mat & Dryck. Syftet är att leda annonsering kring recept eller övrig matinspiration direkt till Matspar.se, en jämförelsesida för mat som i sin tur är kopplad till alla svenska dagligvarukedjor. Matspar.se blir därmed konverteringspunkten för den räckvidd Schibsted genererar. Väl hos Matspar.se kan användaren köpa de matvaror som visats i annonsen eller i recepten, oberoende av preferens för matvarubutik.
– Vi är glada över att kunna erbjuda våra annonsörer denna möjlighet, där deras produkter på ett naturligt sätt integreras i Schibsteds kontexter samtidigt som de kan arbeta med digital konvertering. Att vi även skapar värde för användaren ligger helt i linje med hur vi vill driva annonsering på våra sajter, säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio.
Flera tester med utvalda FMCG-aktörer har genomförts, vilka visar på en konverteringsgrad i paritet med e-handeln generellt. Först ut att testa var Fontana Food, som använde sig av “Digital Checkout” under en branded content-kampanj på Aftonbladet Mat & Dryck.
– Vi är alltid intresserade av att utveckla nya sätt att nå konsumenter med våra produkter, så när möjligheten att testa “Digital Checkout” presenterades kände vi direkt att det var något vi ville vara med på. Vi är mycket nöjda med resultatet det gav och för samarbetet med Schibsted och Matspar.se, säger Corina Papadopoulou, vice vd på Fontana Food.
På Matspar.se ser man positivt på det nya partnerskapet, som man hoppas kommer hjälpa dagligvaruhandlare att öka sin digitala försäljning.
– Samarbetet var givet och växte därav fram organiskt då Schibsted och Matspar.se sitter i en unik position att kunna hjälpa FMCG-leverantörer lyckas med sin digitala strategi och härleda konvertering på sin online-marknadsföring. För första gången kan räckvidd kopplas till direkt försäljning, något som aldrig skådats tidigare inom FMCG, säger Kaveh Sabeghi, Co-founder och CMO på Matspar.se.
På Schibsted ser man hur samarbetet, som tog sin början under hösten 2019, ligger helt rätt i tiden.
– Vi ser att e-handeln för mat i spåren av Covid-19 har tagit enorma kliv framåt. Därför är det extra viktigt för aktörer inom FMCG att tidigt ta plats i varukorgen online med sina produkter, säger Tomas Schultz, Trade and Marketing Manager FMCG, Schibsted
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tomas Schultz, Trade & Marketing Manager FMCG, Schibsted Marketing Services. Tel: 073-971 51 74. E-post: tomas.schultz@schibsted.com
Kaveh Sabeghi, Co-founder & CMO, Matspar.se. Tel: 070-753 38 88. E-post: kaveh@matspar.se
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum