Schibsted ökar stort i Tibber
Nästan på dagen för fem år sedan gjorde Petter Stordalen sin första investering i Tibber. Nu står det klart att Stordalens bolag Strawberry säljer sin ägarandel i Tibber i en transaktion värd 350 miljoner norska kronor. Genom den här investeringen – i kombination med investeringen som nyligen gjordes i samband med Tibbers köp av Kundkraft – kommer Schibsted äga totalt 15% av Tibber.
- Vi är långsiktiga och hoppas stödja Tibber i många år framåt. Vi tror verkligen på bolaget och delar helt deras vision att förenkla för elkunderna med en digital tjänst. Vi har också följt Tibber under en längre tid och är otroligt glada över att nu öka investeringen. Tibbers grundidé och produkter passar så väl in i Schibsteds mål att hjälpa människor i vardagen. Vi ser verkligen fram emot att ta del av och inte minst bidra till bolagets vidareutveckling tillsammans med grundarna. Schibsted kan stödja genom att bygga varumärket, gå in på nya marknader och tillföra kapital, säger Dan Ouchterlony, EVP Schibsted Financial Services & Ventures.
Det var i oktober 2016 som Tibbers grundare Edgeir Vårdal Aksnes vann grundartävlingen Strawberry-millionen och fick Petter A. Stordalen med på ägarsidan genom att han investerade 2,5 miljoner kronor. Sedan dess har Stordalen med sitt bolag Strawberry Equities investerat ytterligare i flera emissionsrundor, och hade innan försäljningen till Schibsted en aktieandel på 11 % i Tibber.
- När jag först lärde känna Tibber för fem år sedan, noterade jag att det var ett skolexempel på en startup som hade alla möjligheter att bli en global framgång, inte bara norsk eller europeisk. Jag blev väldigt imponerad av Edgeir och bolaget och hur de levererade sin ambitiösa plan - och det är jag fortfarande. Strawberry letar efter bolag med en unik marknadsmetod och ledarskap med förmåga att fördubbla eller multiplicera värdet med tio - med vårt stöd. Edgeir har lyckats med det, och nu känns det rätt att låta en industriägare som Schibsted komma in och hjälpa Tibber att verkligen ta steget ut på den europeiska scenen, säger Petter A. Stordalen, styrelseordförande och ägare till Strawberry.
Tibber har en ambitiös plan för en snabb internationell expansion, som förutom ytterligare satsningar i Norge och Sverige även omfattar Tyskland och Nederländerna. Bolagets grundare och VD Edgeir Vårdal Aksnes har verkligen uppskattat att ha Petter Stordalen och Strawberry med på ägarsidan, men är samtidigt glad för att Schibsted nu stärker sin ägarposition i bolaget.
- Tibber var egentligen bara tänkt att vända upp och ner på elmarknaden när Petter och Strawberry valde att investera i oss. Jag är otroligt tacksam för att de valde att satsa på ett antal rebeller med en plan om att göra det omöjliga. Kanske för att de själva är rebeller. Dessutom är jag otroligt glad för att Schibsted tar över stafettpinnen med samma förtroende för oss. Vi har på kort tid skapat ett bra samarbete och ser fram emot att få ta oss an nästa utmaning tillsammans med dem, säger Edgeir Vårdal Aksnes, medgrundare och VD för Tibber.
Transaktionen mellan Schibsted och Strawberry väntas bli helt klar i november 2021.
För ytterligare information kontakta:
Schibsted
Dora Streiffert Tolstoy, head of communications, Schibsted Financial Services & Ventures
+46 739 24 23 30 eller dora.streiffert.tolstoy@schibsted.com
Tibber
Eunice Aguilar, head of PR, Tibber
+46 79 100 14 34 eller eunice@tibber.com
Strawberry
Bettina Flatland, head of Communications Nordic Choice Hotels
+47 975 98 000 eller Bettina.flatland@choice.no
About Tibber
Tibber is the smart digital energy provider founded in 2016 by Norwegian Edgeir Vårdal Aksnes and Swedish Daniel Lindén. Their app replaces traditional utilities with smart technology, and supplies households with renewable energy at purchase prices. Tibber’s vision is to make sustainable energy consumption simple and affordable for all households, and their mission is to reduce the residential energy consumption for European households by 20 %. This is made possible by their app that provides consumers real-time analytics into energy usage, and pairs with a variety of smart home devices to reduce energy consumption at home. Read more: https://tibber.com/se
About Schibsted
Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and more than 5,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency. Schibsted is listed on Oslo Børs and holds a majority ownership in Adevinta, a company that was spun off and publicly listed as a separate company on Oslo Børs in 2019.
About Strawberry
Strawberry is a privately held Nordic corporation consisting of 11 companies operating in a wide range of business fields. The corporation primarily invests in real estate, finance, hotel operations and art. In addition, the group supports selected initiatives and organisations that contribute to a more sustainable society. Strawberry is owned by Petter A. Stordalen, Emilie A. Stordalen, Henrik A. Stordalen and Jakob A. Stordalen.
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of communications, Financial Services & Venture
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum