Schibsted öppnar upp till framtidens arbetsliv
För att möta den nya tiden och ett nytt arbetsliv har Schibsted under pandemin påbörjat en ombyggnation. De nya kontorsytorna främjar nu hybridarbete och kreativa möten, samtidigt som de ska vara både trygga och attraktiva att vistas i.
Redan den 11 mars förra året kom beskedet från koncernchef Kristin Skogen Lund: alla som kan jobba hemma ska jobba hemma och Schibstedhuset i centrala Stockholm tömdes över en natt på folk – bara några få verksamhetskritiska funktioner, främst på Aftonbladet och Svenska Dagbladet, tilläts vara på plats. När regering och Folkhälsomyndigheten nu lättar på restriktioner och råd kommer medarbetarna tillbaka. Hur återgången hanteras kan skilja sig något mellan olika Schibstedbolag och funktioner.
– Den här återgången är efterlängtad och det är förstås väldigt kul att få träffa alla igen. Men det också viktigt att vi gör den bra och trygg och att vi är riggade för framtidens arbetsliv, säger Schibsteds Sverigechef Martin Frey.
Längs gatan framför Schibstedhuset löper den här första veckan en blå back to office-matta, och en tvåmanna-orkester hälsar välkommen med hejarop och musik som piggar upp den mest morgontrötta. Under morgonen delas också frukostpåsar ut till alla och under dagen bjuds hela veckan på smoothies och kanelbullar. Vid hemgång får alla dessutom med sig en blomma och ett nybakat levainbröd.
Alla som vill kan också testa sig för covid-19 innan de går in på jobbet – något som de som arbetat i verksamhetskritiska funktioner på plats kunnat göra sedan november förra året. Men det är inne i huset den stora förändringen sker. 80 procent av Schibsteds medarbetare har svarat att de efter pandemin vill fortsätta ha möjlighet att jobba hemifrån.
– Vi har sett att det har gått väldigt bra, långt över förväntan att jobba hemma. Nu är det upp till oss att se till att vi behåller de goda sidorna av hemarbete, samtidigt som vi ser till att vi också har en attraktiv arbetsplats på kontoret för kreativa möten och hybridarbete. Kontoret och redaktionerna ska vara platser man vill komma till, säger Martin Frey.
Stora delar av lokalerna har byggts om för de nya krav som nu ställs och med utgångspunkt i medarbetarnas önskemål. Resultatet är aktivitetsbaserade kontor, utan fasta platser men med mer öppna ytor för kreativa möten och samarbeten. Men också, som efterfrågats, tysta rum och rum för egna telefon- och videomöten. För att ta reda på det verkliga behovet av mötesrum och arbetsytor har sensorer installerats i alla mötesrum för att mäta beläggningen och ge underlag till utvärdering – samtidigt som det i realtid visar medarbetarna vilka rum som är lediga och upptagna.
De kommande sex månaderna blir en pilotperiod för hela Schibsted, där hybridkontoret ska utvecklas och testas tillsammans med medarbetarna. Grundprincipen är att så långt det är möjligt anpassa hybridarbetet till varje individ, men alltid sätta det egna teamets behov först.
Schibsted har, utöver att erbjuda covid-19-tester, under pandemin tagit flera initiativ för att värna medarbetarnas säkerhet. Bland annat slopades karensdagen vid sjukdom redan den 4 mars förra året och bara en vecka senare skickades medarbetarna hem för att undvika smittspridning och bidra till att minska belastningen på kollektivtrafiken. Tidigt skapades också det som kom att kallas Schibsted Express, en tjänst för snabb hemleverans av utrustning från kontoret till tusentals hemmakontor runt om i landet, och strax före jul fick de anställda också en extra semesterdag, för att något kompensera de utmaningar pandemin utsatt alla för.
– Vi har gått igenom en extremt svår tid, men vi har också lärt oss mycket. Det ska vi dra nytta av när vi nu tillsammans skapar framtidens arbetsplats, säger Martin Frey.
Samtidigt som insatser gjorts och görs på kontoret behöver också hemmakontoren uppdateras. För att underlätta detta skapar nu Schibsted en möbelportal som planeras att lanseras under oktober. Här ska alla anställda snabbt och enkelt kunna beställa möbler och utrustning med hemleverans ur samma sortiment från en ledande nordisk leverantör. Det bidrar till att Schibsted som arbetsgivare kan säkra att alla anställda har ergonomiska och miljömässigt hållbara produkter som ger en bra hälsa långsiktigt, viktigt inte minst när hemmakontoren nu är här för att stanna.
I Schibstedhuset i Stockholm finns utöver mediehusen Aftonbladet och Svenska Dagbladet bland annat nyhetstjänsten Omni, Blocket, Lendo, Tv.nu, Klart.se, Kundkraft, Let´s Deal och Vinguiden.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och Tv.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum