Schibsted

Schibsted rekryterar kommunikationsspecialist: Växlar upp public policy-arbetet

Dela

Schibsteds public policy-avdelning förstärks av kommunikationsspecialisten Rebecka Wulfing. “Med rådande digitaliserinstakt och utvecklingen av mediepolitiken inom EU är det viktigt att Schibsted bidrar till diskussionen om frågor som plattformarnas ansvar och konkurrensfrågor”, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy.

Rebecka Wulfing. Foto: John Einar Sandvand
Rebecka Wulfing. Foto: John Einar Sandvand

– Den rekordsnabba digitala utvecklingen utmanar både Schibsteds affärsmodeller och värderingar. Det är viktigt att Schibsted tar en tydlig roll och vågar utmana teknikjättar som Google och Facebook. Vår röst och kunskap behövs för att visa riktningen för de politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, och tidigare politisk chefredaktör i Aftonbladet.

– För att kunna matcha teknikjättarna och bli en ledande röst i mediebranschen måste vi höras. Rebecka blir en nyckelperson i att öka Schibsteds synlighet i samhällsdebatten, säger Karin Pettersson.

Jobbat med finansbranschen och spelfrågan
Rebecka Wulfing kommer senast från miljöbyrån 2050 och har dessförinnan arbetat med public affairs på Gullers Grupp samt på byrån SenateSHJ i Australien. Med sin erfarenhet av långsiktiga påverkansprocesser från spelindustrin och finanssektorn kommer hon arbeta för att belysa den rådande konkurrenssituationen mellan Schibsted och plattformsbolagen. 2014 prisades Rebecka som Årets Rookie på Spinngalan för sitt arbete med att göra pr-branschen mer transparent. Transparens kommer vara ett viktigt ledord även i den nya rollen.       

– Schibsted kommer att ha en avgörande roll i utvecklingen av det publicistiska ansvaret och hur gemene man kan tillgodose sig nyheter utan att fastna i en filterbubbla eller begravas av “fake news”. Frågorna som ligger framför oss nu berör inte bara enskilda bolag utan samhället i stort, säger Rebecka Wulfing.  

– Rebecka blir ett välkommet tillskott och kommer att arbeta nära vår EU-expert Petra Wikström och övriga kommunikationsavdelningen, säger Karin Pettersson.

Rebecka Wulfing tillträdde sin nya roll den 1 april.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Rebecka Wulfing. Foto: John Einar Sandvand
Rebecka Wulfing. Foto: John Einar Sandvand
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Pontus Carlgren får nytt uppdrag – ska utveckla Aftonbladet Plus24.6.2019 16:30:00 CESTPressmeddelande

Sportbladets chef Pontus Carlgren får ett nytt uppdrag. Efter 22 år på Aftonbladet, varav fem som chef på Sportbladet, ska han hjälpa Aftonbladet Plus att utveckla den prenumererade journalistiken. Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Plus. En nyskapad roll och ett led i satsningen på att skapa ett ännu högre journalistiskt värde för de digitala prenumeranterna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum