Schibsted Retail Study visar att mobilannonsering driver trafik till butik och bidrar till ökad försäljning
Schibsted Retail Study påvisar en trafikökning till butik med 1%. Och för försäljning av annonserad vara ses en ökning med hela 14%, samt en volymökning på 15%, vilket tydligt visar att mobilannonsering driver försäljning i fysisk butik.
– Genom en grundlig undersökning och en unik metodik som inte har använts i detta sammanhang tidigare, kan vi påvisa effekten ur flera olika perspektiv och därmed ge insiktsbaserade rekommendationer till våra annonsörer, säger Linnéa Bergman, Insight Specialist på Schibsted.
Schibsted Retail Study använder data från försäljningssiffror, antal kvitton, intervjuer i butik och digitala brand lift-mätningar. För att samla in data till studien har Schibsted samarbetat med sex utvalda Ica Maxi-butiker runtom i landet.
Studien visar även att effekten av digital utbudsannonsering är högre i den yngre målgruppen upp till 49 år, en kundgrupp som är viktig att locka till butiken.
– Med största sannolikhet finns den stora effekten, både försäljningsmässigt och trafikmässigt, i den yngre åldersgruppen. I de butiksintervjuer och digitala brand lift-mätningar som har kompletterat försäljningsdatan ser vi att observation och genomslag av kampanjen har varit som störst bland dem som är under 49 år. Det är också den åldersgruppen som är mer digital och därmed är resultatet helt i linje med det vi vet sedan tidigare, säger Linnéa Bergman.
Schibsted har genomfört studien tillsammans med Retail Academics, nordens ledande researchpartner specialiserad på faktabaserad butiksutveckling.
– Det unika med Schibsted Retail Study är att vi med forskningens metoder har skapat datadrivna insikter om utbudsannonseringens påverkan på butikens trafik och försäljning. Detta är en särskilt viktig insikt för en bransch som lönsamhetsmässigt pressas av online-aktörer att utmana gamla sanningar och effektivisera alla kostnadsposter, säger Patrik Thulin, vd och partner på Retail Academics.
Ica Maxi-butikerna som har varit med i studien välkomnar resultatet av Schibsted Retail Study.
– Vi på Maxi Erikslund jobbar ständigt med att hitta nya vägar och kanaler för att marknadsföra oss. Samarbetet med Schibsted och Retail Academics har varit mycket spännande och gett bra resultat, berättar David Wilson, marknadschef på Ica Maxi Erikslund.
Schibsted ser också stor potential för leverantörerna till dagligvaruhandeln att nyttja mobilens effekter på marknadsföringen.
– Resultaten av studien visar att leverantörerna också måste med på tåget kring att utmana traditionell direktreklam och börja titta på mobilen som kompletterande marknadsföringskanal. Mobilen är idag vårt största räckviddsmedie och möjliggör därmed god effekt för annonsören, säger Tomas Schultz, Industry Manager inom FMCG & Retail på Schibsted.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linnéa Bergman, Insight Specialist, Schibsted. Tel: 072-855 22 37. Email: linnea.bergman@schibsted.com.
Patrik Thulin, vd & partner, Retail Academics. Tel: 070-511 33 69. Email: patrik.thulin@retailacademics.com.
Tomas Schultz, Industry Manager FMCG & Retail, Schibsted. Tel: 073-971 51 74. Email: tomas.schultz@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum