Schibsted

Schibsted Retail Study visar att mobilannonsering driver trafik till butik och bidrar till ökad försäljning

Dela

Mobilen är idag det största räckviddsmediet. Schibsted Retail Study kan nu visa att mobilannonsering, i tillägg till dagligvaruhandelns befintliga marknadsföring, driver mer trafik till butik och bidrar till ökad försäljning av den produkt som är först i annonsen.

Schibsted Retail Study visar effekten av mobilannonsering. Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.
Schibsted Retail Study visar effekten av mobilannonsering. Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.

Schibsted Retail Study påvisar en trafikökning till butik med 1%. Och för försäljning av annonserad vara ses en ökning med hela 14%, samt en volymökning på 15%, vilket tydligt visar att mobilannonsering driver försäljning i fysisk butik.

– Genom en grundlig undersökning och en unik metodik som inte har använts i detta sammanhang tidigare, kan vi påvisa effekten ur flera olika perspektiv och därmed ge insiktsbaserade rekommendationer till våra annonsörer, säger Linnéa Bergman, Insight Specialist på Schibsted.

Schibsted Retail Study använder data från försäljningssiffror, antal kvitton, intervjuer i butik och digitala brand lift-mätningar. För att samla in data till studien har Schibsted samarbetat med sex utvalda Ica Maxi-butiker runtom i landet.

Studien visar även att effekten av digital utbudsannonsering är högre i den yngre målgruppen upp till 49 år, en kundgrupp som är viktig att locka till butiken.

– Med största sannolikhet finns den stora effekten, både försäljningsmässigt och trafikmässigt, i den yngre åldersgruppen. I de butiksintervjuer och digitala brand lift-mätningar som har kompletterat försäljningsdatan ser vi att observation och genomslag av kampanjen har varit som störst bland dem som är under 49 år. Det är också den åldersgruppen som är mer digital och därmed är resultatet helt i linje med det vi vet sedan tidigare, säger Linnéa Bergman.

Schibsted har genomfört studien tillsammans med Retail Academics, nordens ledande researchpartner specialiserad på faktabaserad butiksutveckling.

–  Det unika med Schibsted Retail Study är att vi med forskningens metoder har skapat datadrivna insikter om utbudsannonseringens påverkan på butikens trafik och försäljning. Detta är en särskilt viktig insikt för en bransch som lönsamhetsmässigt pressas av online-aktörer att utmana gamla sanningar och effektivisera alla kostnadsposter, säger Patrik Thulin, vd och partner på Retail Academics.

Ica Maxi-butikerna som har varit med i studien välkomnar resultatet av Schibsted Retail Study.

– Vi på Maxi Erikslund jobbar ständigt med att hitta nya vägar och kanaler för att marknadsföra oss. Samarbetet med Schibsted och Retail Academics har varit mycket spännande och gett bra resultat, berättar David Wilson, marknadschef på Ica Maxi Erikslund.

Schibsted ser också stor potential för leverantörerna till dagligvaruhandeln att nyttja mobilens effekter på marknadsföringen.

– Resultaten av studien visar att leverantörerna också måste med på tåget kring att utmana traditionell direktreklam och börja titta på mobilen som kompletterande marknadsföringskanal. Mobilen är idag vårt största räckviddsmedie och möjliggör därmed god effekt för annonsören, säger Tomas Schultz, Industry Manager inom FMCG & Retail på Schibsted.


För ytterligare information, vänligen kontakta:

Linnéa Bergman, Insight Specialist, Schibsted. Tel: 072-855 22 37. Email: linnea.bergman@schibsted.com. 

Patrik Thulin, vd & partner, Retail Academics. Tel: 070-511 33 69. Email: patrik.thulin@retailacademics.com.

Tomas Schultz, Industry Manager FMCG & Retail, Schibsted. Tel: 073-971 51 74. Email: tomas.schultz@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsted Retail Study visar effekten av mobilannonsering. Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.
Schibsted Retail Study visar effekten av mobilannonsering. Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Svenska TV-panelen avslöjar: Svenskarna förlorar flera dagar per år på att leta streaming-innehåll15.8.2019 12:56:39 CESTPressmeddelande

Sedan streamingtjänsterna lanserades har många bytt zappandet mellan kanaler till att bläddra bland streamingplattformar för att hitta något att se på. Men hur lång tid tillbringar svenskarna egentligen på att menyvandra på jakt efter tv-serier? Undersökningen ”Svenska TV-panelen” från tv.nu visar att närmare varannan svensk lägger en hel dag per år på att välja film eller tv-serier.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum