Schibsted-talanger bland världens främsta
I den globala tävlingen ”30 Under 30 Awards” sållar INMA (International News Media Association) fram 30 unga män och kvinnor över hela världen som utmärkt sig som ”blivande stjärnor” inom medieindustrin.
Schibsted sticker ut med två medarbetare på listan över världens främsta unga talanger.
Det är Shirine Bauer, digital affärsutvecklare på Aftonbladet, och Agnes Stenbom, Responsible Data & AI Specialist på Schibsted Data & Tech, som lyfts fram av INMA.
Utöver att vara under 30 tittar juryn på tidigare prestationer i karriären, insikter vad gäller innovation och förmåga att påverka, men också vilka förutsättningar respektive kandidat har att bli en bra ledare.
Både Shirine Bauer och Agnes Stenbom nämner kreativa människor runt omkring och en innovativ kultur som sitter i väggarna i Schibsted som viktiga förutsättningar för att bli framgångsrik.
– Innovation och utveckling är en viktig del av vårt DNA – både på Aftonbladet och inom Schibsted. Med journalistiken och användarna i fokus vågar vi hela tiden testa nya initiativ för att fortsätta utveckla vår journalistik, nå än fler användare och skapa kommersiella möjligheter. I min roll har jag även möjlighet att arbeta med fantastiska kollegor från olika delar av Aftonbladet och Schibsted. Från redaktion och produkt till sälj och andra bolag inom koncernen, säger Shirine Bauer.
Agnes Stenbom:
– Det är väldigt utvecklande att jobba inom Schibsted Data & Tech, som erbjuder en miljö som blandar många olika typer av perspektiv. I min vardag samarbetar jag med jurister, ekonomer, teknologer, och även en och annan filosof. Det kan vara utmanande att jobba interdisciplinärt, men det är samtidigt just mixen som är givande.
Båda är förstås glada för uppmärksamheten.
– Det känns också bra att INMA väljer att lyfta de frågor jag genom min roll representerar. För att mediebranschen på ett hållbart sätt ska dra nytta av AI måste vi sätta frågor som sociala konsekvenser och riskmedvetenhet högt på agendan, säger Agnes Stenbom.
Om Shirine Bauer
Shirine Bauer började på Aftonbladet 2020 som Digital Affärsutvecklare och driver idag det strategiska och kommersiella arbetet med online video och podcasts. Shirine har en bakgrund från MTG/Nordic Entertainment Group där hon började som trainee och därefter hade rollen som Operations and Business Development Manager för Sverige innan hon rekryterades till Aftonbladet. Dessförinnann studerade Shirine International Business vid Copenhagen Business School.
Vid sidan av sin nuvarande roll har Shirine också valts till medlem i Schibsted Future Advisory Board för att ge Schibsted Management Team insikter och idéer om viktiga ämnen för framtiden. Genom programmet har Shirine slutfört den digitala kursen Disruptive Strategy på Harvard Business School och kommer i höst även att genomföra kursen Strategy Execution.
Om Agnes Stenbom
Agnes Stenbom började på Schibsted som management trainee 2018 och har idag en unik roll i koncernen. Hennes titel är Responsible Data & AI Specialist – ett uppdrag som innefattar både strategiskt arbete och akademisk forskning för hållbar AI-utveckling. Agnes är industridoktorand inom industriell ekonomi vid Kungliga Tekniska Högskolan, där hon inom ramen för sin roll på Schibsted forskar på hur AI på ett ansvarsfullt sätt kan nyttjas inom journalistiken. Hon är även kolumnist för Dagens Media, framtidsanalytiker för tankesmedjan Global Utmaning, samt en van talare vid såväl bransch- som forskningskonferenser.
Sedan ett drygt år tillbaka driver Agnes tillsammans med Olle Zachrison från Sveriges Radio ett nordiskt branschnätverk för kunskapsutveckling inom AI och journalistik. Nätverket – Nordic AI Journalism – har snabbt växt och samlar idag drygt 120 personer från mer än 30 nordiska medieorganisationer för öppen dialog om möjligheter och utmaningar i fältet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Shirine Bauer, digital affärsutvecklare, Aftonbladet. E-post: shirine.bauer@aftonbladet.se
Agnes Stenbom, Responsible Data & AI Specialist, Schibsted Data & Tech. E-post: agnes.stenbom@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum