Schibsted tar hjälp av AI i sitt senaste kampanjmätningsverktyg

Schibsted gör nu kampanjrapporteringen ännu mer transparent för annonsörer genom att validera demografiska faktorer som kön, ålder och geografi. I kombination med AI-verktyget Predict kommer annonskampanjerna kunna följas upp med efterlängtad och värdefull data.
Schibsteds nya kampanjrapportering påvisar attention mer utförligt, bland annat med hjälp av AI. På bilden Yuwei Zhang, Pontus Larsson, Karolina Nilvang, Joakim Flodin.

Den uppgraderade kampanjrapporteringen lanseras 29 september och nu kommer annonsörer kunna se demografin på alla som sett en kampanj.

– Man kommer kunna se uppdelningen i procent av kön, åldersgrupper, geografi och inkomst men även mer ovanliga och spännande demografi såsom antal personer i hushållet, typ av husdjur som man har, yrkesbransch och tidningar man läser, säger Yuwei Zhang, Business Developer, Schibsted Marketing Services.

Schibsted har redan idag ett av de största nätverken av förstapartsdata. Det vill säga inloggade användare som har deklarerat ålder, kön och adress. Utmaningen de allra flesta annonsnätverken har är att många användare inte surfar i inloggat läge.

– I de fall då användaren inte är inloggad uppskattar de allra flesta annonsnätverken på marknaden demografisk data genom att jämföra icke-inloggade personers beteende mot inloggade användare som faktiskt har angett data som kön och ålder, säger Pontus Larsson, Commercial Data Manager, Schibsted Marketing Services.

Med den nya kampanjrapporteringen kommer Schibsted kunna validera den demografiska datan hos icke-inloggade användare via en tredjepartspanel från Norstat. Denna panel ger en bra indikation och validering av den målgrupp som sett kampanjen.

– Förutom ett fåtal annonskontexter i sociala medier är det inget annonsnätverk som har hundraprocentig demografisk data på vilka icke-inloggade användare som sett en annons. Men tack vare denna adderade tredjepartslösning som vi nu lanserar, kan vi erbjuda annonsörer marknadsledande kampanjrapportering i den publicistiska annonskontexten, säger Yuwei Zhang, Business Developer, Schibsted Marketing Services.

Förutom att validera målgrupper som sett en annons kommer Schibsted inför årsskiftet lansera en ny kampanjuppföljning som får namnet Attention Ad Recall Report. I denna effektmätning inkluderas traditionella mätparametrar som observation, användaridentifiering, relevans och liking i kombination med att man tar hjälp av AI-verktyget Predict, en eyetracking-lösning som mäter hur annonsmaterialet presterar i att skapa uppmärksamhet.

– Det här AI-verktyget kan predicera attention med över 95-procentig träffsäkerhet. Syfte med att kombinera traditionella mått med verktyget är att lägga till ytterligare en dimension i analysen och få djupare insikt om annonsenhetens förutsättningar för att skapa genomslag och därmed effekt, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services

Attention som mått har på senare tid efterfrågats alltmer av marknaden och Schibsted vill med sina två senaste nyheter kunna erbjuda annonsörer en ännu mer transparent och insiktsrik rapportering.

– Vår ambition är att den samlade rapporteringen av attention ska öka Schibsteds möjlighet att vara rådgivande i uppföljning med kund om hur kampanjen presterat. Det här blir ett viktigt bidrag till att hjälpa fler kunder att skapa framgångsrika kampanjer på Schibsteds plattformar, säger Joakim Flodin, vd, Schibsted Marketing Services.

För mer information om studien, vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Telefon: 079-098 63 86. E-post: ricki.petrini@schibsted.com.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.