Schibsted tar hjälp av AI i sitt senaste kampanjmätningsverktyg
Den uppgraderade kampanjrapporteringen lanseras 29 september och nu kommer annonsörer kunna se demografin på alla som sett en kampanj.
– Man kommer kunna se uppdelningen i procent av kön, åldersgrupper, geografi och inkomst men även mer ovanliga och spännande demografi såsom antal personer i hushållet, typ av husdjur som man har, yrkesbransch och tidningar man läser, säger Yuwei Zhang, Business Developer, Schibsted Marketing Services.
Schibsted har redan idag ett av de största nätverken av förstapartsdata. Det vill säga inloggade användare som har deklarerat ålder, kön och adress. Utmaningen de allra flesta annonsnätverken har är att många användare inte surfar i inloggat läge.
– I de fall då användaren inte är inloggad uppskattar de allra flesta annonsnätverken på marknaden demografisk data genom att jämföra icke-inloggade personers beteende mot inloggade användare som faktiskt har angett data som kön och ålder, säger Pontus Larsson, Commercial Data Manager, Schibsted Marketing Services.
Med den nya kampanjrapporteringen kommer Schibsted kunna validera den demografiska datan hos icke-inloggade användare via en tredjepartspanel från Norstat. Denna panel ger en bra indikation och validering av den målgrupp som sett kampanjen.
– Förutom ett fåtal annonskontexter i sociala medier är det inget annonsnätverk som har hundraprocentig demografisk data på vilka icke-inloggade användare som sett en annons. Men tack vare denna adderade tredjepartslösning som vi nu lanserar, kan vi erbjuda annonsörer marknadsledande kampanjrapportering i den publicistiska annonskontexten, säger Yuwei Zhang, Business Developer, Schibsted Marketing Services.
Förutom att validera målgrupper som sett en annons kommer Schibsted inför årsskiftet lansera en ny kampanjuppföljning som får namnet Attention Ad Recall Report. I denna effektmätning inkluderas traditionella mätparametrar som observation, användaridentifiering, relevans och liking i kombination med att man tar hjälp av AI-verktyget Predict, en eyetracking-lösning som mäter hur annonsmaterialet presterar i att skapa uppmärksamhet.
– Det här AI-verktyget kan predicera attention med över 95-procentig träffsäkerhet. Syfte med att kombinera traditionella mått med verktyget är att lägga till ytterligare en dimension i analysen och få djupare insikt om annonsenhetens förutsättningar för att skapa genomslag och därmed effekt, säger Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services
Attention som mått har på senare tid efterfrågats alltmer av marknaden och Schibsted vill med sina två senaste nyheter kunna erbjuda annonsörer en ännu mer transparent och insiktsrik rapportering.
– Vår ambition är att den samlade rapporteringen av attention ska öka Schibsteds möjlighet att vara rådgivande i uppföljning med kund om hur kampanjen presterat. Det här blir ett viktigt bidrag till att hjälpa fler kunder att skapa framgångsrika kampanjer på Schibsteds plattformar, säger Joakim Flodin, vd, Schibsted Marketing Services.
För mer information om studien, vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Telefon: 079-098 63 86. E-post: ricki.petrini@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum