Schibsted Ventures går in i hälsotech-bolaget Askin
Askin, som erbjuder konsultation och e-recept genom en egenutvecklad plattform, ser ett ständigt ökat intresse för bolagets tjänster.
- Kombinationen av medicin- och hälsoexpertis och vår egenutvecklade tekniska plattform har visat sig vara både effektiv och eftertraktad. Tidigare kunde det ta flera månader att få hjälp med hudsjukdomar, men med hjälp av Askin kan vi hjälpa patienter nästan direkt, säger grundaren och medicinsk chef Mohammad Rizvi.
Schibsted går in i bolaget
- Vi är väldigt imponerade av Mohammad och resten av teamet. I Europa lider miljontals människor av hudproblem och fallen av hudcancer ökar. Samtidigt är det långa väntetider för att få kontakt med en hudläkare. Med en smart digital lösning till ett konkurrenskraftigt pris sänker Askin tröskeln. Vi tror mycket på deras lösning och ser fram emot att stötta bolaget vidare, säger Dan Ouchterlony, EVP Shibsted Ventures.
- Schibsted är också en aktiv ägare och kan bistå med allt från marknadsföring, HR och PR till internationalisering om bolaget önskar den sortens support utöver själva investeringen, fortsätter Dan Ouchterlony.
Askins tjänst bygger på internationell forskning som visar att foton fungerar väldigt bra vid diagnostisering av hudsjukdomar.
- Vi har 16 läkare med hög kompetens som jobbar hårt tillsammans för att hitta effektiva lösningar på människors hudsjukdomar. 84 procent av de foton som skickas in kan läkarna lösa utan att patienten behöver uppsöka läkare fysiskt. Med nya ägare och kapital kommer Askin att ha möjlighet att utveckla nya produktområden. Vi ser fram emot fortsättningen, säger Mohammad Rizvi.
Bland delägarna i Askin finns även flera hudläkare.
Mer information om bolaget finns på askin.no
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of communications, Financial Services & Ventures
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum