Sex konkreta förslag – här är framtidens medier enligt unga innovatörer

Schibsted News Media och Stiftelsen Tinius innovationslabb IN/LAB har under hösten samlat en grupp unga från Stockholms ytterstadsområden i ett program kallat ”News Changemaker Program”. Syftet har varit att förstå traditionella mediers utmaningar att nå grupper som i växande grad undviker nyheter. Men gruppen har också haft ett uppdrag: att ta fram produktidéer som kan göra att fler unga känner förtroende för redaktionella medier och upptäcker styrkan med en fri och oberoende journalistik.
Under News Changemaker-programmet har deltagarna, 10 ungdomar mellan 16-18 år, tagit fram sex stycken idéer för framtidens nyheter. Koncepten utforskar spännande teknologiska möjligheter och inkluderar bland annat en AI-driven “nyhetsterapeut”, tidsbegränsning av nyhetskonsumtion, och medborgar-verifiering av nyheter.
Idag lanseras samtliga förslag på hemsidan “What if the news…?” tillsammans med processen bakom dem.
– Genom att bjuda in unga till en samskapande process har vi lyckats få fram möjliga nyhetsupplevelser som gruppen själva skulle vilja ta dela av. Vi har så mycket att vinna på att prata med, inte om, de grupper som av olika anledningar står långt bort ifrån traditionella medier idag men som vi vill nå i framtiden, säger Belenn Bekele, Community Researcher på IN/LAB och projektledare för programmet.
Programmet har genomförts i samarbete med fritidsgården Fritiden i Hallonbergen, Sundbyberg.
– Det har varit värdefullt för oss att få ge ungdomarna en möjlighet att påverka. Det har också varit en rolig upplevelse att arbeta tillsammans med en så pass stor aktör för att skapa nya idéer för framtiden , säger Hermon Gebre Tensaye, Fritidsledare på Fritiden.
Koncepten har illustrerats av Marien Singbo, 3D-artist.
– Vi har velat förstå dessa ungdomars upplevelse av dagens nyhetsmedier, för att sen vända problem till lösningar. Detta är långt ifrån den klassiska processen för produktutveckling, men vi är övertygade om att de spekulativa koncept som kommit ur processen kan väcka både nya tankar och handlingskraft som gör nyhetsmedierna mer tilltalande för fler grupper i samhället, säger Agnes Stenbom, Head of IN/LAB.
Röster från deltagarna:
“De här var något jag inte trodde jag skulle ta del av men allt kan verkligen hända.”
“Det har varit väldigt roligt och man fick även sin röst hörd.”
“Det har känts lärorikt och roligt att påverka framtiden.”
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB. E-post:agnes.stenbom@schibsted.com
Belenn Bekele, Community Researcher. E-post:belenn.bekele@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Ny podd från SvD avslöjar spelet bakom säljpyramiden Crowd128.3.2023 07:03:00 CEST | Pressmeddelande
Medan SvD-podden Dynastin fortsätter hitta lyssnare släpper nu Svenska Dagbladet nästa stora poddsatsning i serien Blenda. Den här gången om Crowd1 – en rafflande historia om lögner, konflikter, polisrazzior och en känd svensk affärsman som skulle förändra världen.
Schibsted växlar upp – ansluter fullt ut till Poddindex23.3.2023 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted växlar upp och går fullt ut in i den branschgemensamma mätvalutan för poddar, Poddindex. ”Vi märker ökad efterfråga från våra annonsörer att medverka i en poddkontext. Genom att vi nu går in som publicist i Poddindex blir det tydligt för annonsörerna att överblicka vilka poddar som ingår i Schibsteds univers och se potentialen”, säger Frederic Skalberg på Schibsted Marketing Services.
Valerie Kyeyune Backström får Axel Liffner-stipendiet16.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet kulturs Axel Liffner-stipendium tilldelas i år Valerie Kyeyune Backström, kritiker på Expressen kultur. I juryns motivering beskrivs hur hon som skribent har “imponerande bredd och bemästrar kultursidans samtliga discipliner”.
Ia Genberg får Aftonbladets litteraturpris15.3.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Författaren Ia Genberg, som med ”Detaljerna” fick sitt definitiva genombrott, tilldelas Aftonbladets litteraturpris 2022. ”Detaljerna skildrar hur människors liv hänger samman i en tät väv där trådarna löper in och ut. Det är en bok där inte ett enda ord är på fel plats, den är som en kropp i rörelse”, säger Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson.
SvD inleder samarbete med Novus13.3.2023 09:49:16 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets storsatsning på politik fortsätter. Nu startar tidningen ett samarbete med Novus för att ge läsarna de bästa politiska undersökningarna. “Med Novus får läsarna en komplett bild av opinionsläget, från partisympatier till vilka frågor som är viktigast”, säger SvD:s politikchef Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum