Starkt första kvartal för Schibsted
I april lyfte Schibsted Group ut sina utomnordiska marknadsplatser i ett nytt börsnoterat bolag – Adevinta, där Schibsted idag är majoritetsägare med en ägarandel på 59 procent. Schibsted exkluderat Adevinta består av tre affärsområden: News Media (med bl a Aftonbladet och Svenska Dagbladet), Nordic Marketplaces (med bl a Blocket) och Next som innefattar tillväxtbolagen inom Growth samt Financial Services (med bl a Lendo).
Schibsted (exkl. Adevinta) ökade resultatet (Ebitda) med 25 procent till 418 Mnok (336 Mnok). Omsättningen ökade med två procent till 3 089 Mnok (3 037 Mnok).
Digitala tillväxten i News Media fortsätter
Schibsteds nyhetsmedier fortsätter att utvecklas positivt med stigande digitala intäkter och stabila marginaler. Ökade digitala prenumerationsintäkter bidrar positivt under kvartalet medan omsättningen påverkas negativt av fallande printintäkter och en utmanande annonsmarknad.
– Aftonbladet gör ett starkt första kvartal på en tuff marknad med en vinst på 39 Msek, vilket är två miljoner mer än i fjol. Detta beror dels på stabila digitala intäkter, tack vare satsningar som nya Plus, men också på en god kostnadskontroll. Under första kvartalet har Aftonbladet nått rekordhöga nivåer vad gäller total räckvidd, som nu är en bra bit över 3,9 miljoner unika besökare per dag. Det skapar en mycket stark position på marknaden, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
Schibsteds morgontidningar ökade resultatet (Ebitda) med 63 procent för aktuellt kvartal, från 30 Mnok 2018 till 49 Mnok i år.
– Den digitala prenumerationsmarknaden växer starkt, vilket är tydligt inte minst för Svenska Dagbladet. SvD noterar dessutom, anmärkningsvärt nog, stigande prenumerationsintäkter från papperstidningen. Schibsted hade vid kvartalets slut ungefär 800 000 digitala prenumeranter och vi fokuserar på produktinnovation för att stärka upplevelsen för våra befintliga kunder. Att öka våra digitala användarintäkter har hög prioritet och vi fortsätter att se goda resultat av det arbetet även under första kvartalet, säger Raoul Grünthal.
Stigande vinst och omsättning för Blocket
Blocket redovisas som en del av affärsområdet Nordic Marketplaces. Tillsammans med BytBil och senaste investeringen Qasa utgör de Sweden Marketplaces, som under första kvartalet 2019 ökar omsättningen med två procent till 233 Msek. Även resultatet ökar med två procent till 107 Msek.
– Blocket Jobb stärker sin position samtidigt som vi ger oss in i ett nytt spännande område med Blocket Resor, säger Raoul Grünthal.
Ökad aktivitet inom Schibsted Next
Inom affärsområdet Next har aktiviteten varit hög med investeringar i bolag som Bynk, Hypoteket, Add Health Media och Dicopay.
– Vi satsar på innovation och externt entreprenörskap för att säkra långsiktig tillväxt och lönsamhet för hela koncernen, säger Raoul Grünthal.
Lendo fortsätter att växa på den största marknaden, Sverige, och har under första kvartalet även expanderat till Polen och Österrike. Sedan tidigare finns Lendo i Sverige, Norge, Finland och Danmark.
Prisjakt, med huvudkontor i Ängelholm, är en annan etablerad aktör inom koncernen som fortsätter att visa starka siffror. En milstolpe under Q1 var också att Hypoteket, uppstickaren inom bolån, nådde en utlånad volym på över tre miljarder kronor.
Q1 2019 (Q1 2018)
Schibsted Group (konsoliderat) |
Omsättning 4 576 Mnok (4 357 Mnok) EBITDA 856 Mnok (610 Mnok) |
Adevinta |
Omsättning 1 545 Mnok (1 351 Mnok) EBITDA 438 Mnok (275 Mnok) |
Schibsted |
Omsättning 3 089 Mnok (3 037 Mnok) EBITDA 418 Mnok (336 (Mnok) |
NORDIC MARKETPLACES |
Omsättning 722 Mnok (651 Mnok) EBITDA 321 Mnok (268 Mnok) |
Sweden Marketplaces (Blocket, BytBil och Qasa) |
Omsättning 233 Msek (229 Msek) EBITDA 107 Msek (105 Msek) |
NEWS MEDIA |
Omsättning 1 855 Mnok (1 897 Mnok) EBITDA 150 Mnok (112 Mnok) |
Aftonbladet |
Omsättning 405 Msek (429 Msek) EBITDA 39 Msek (37 Msek) |
Morgontidningar (Aftenposten, Svenska Dagbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, BetaVest och Lokalavisene) |
Omsättning 862 Mnok (859 Mnok) EBITDA 49 Mnok (30 Mnok) |
NEXT |
|
Growth |
Omsättning 503 Mnok (479 Mnok) EBITDA 12 Mnok (12 Mnok) |
Prisjakt |
Omsättning 72 Mnok (66 Mnok) EBITDA 19 Mnok (14 Mnok) |
Financial Services |
Omsättning 273 Mnok (255 Mnok) EBITDA 57 Mnok (91 Mnok) |
Lendo (Established) |
Omsättning 228 Mnok (215 Mnok) EBITDA 72 Mnok (95 Mnok) |
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum