Starkt första kvartal för Schibsted

Schibsted Groups intäkter ökade med fem procent under första kvartalet 2019 till 4 576 Mnok. Resultatet (Ebitda) ökade med 40 procent till 856 Mnok (610 Mnok). För Schibsted News Media, som inkluderar bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet, fortsätter den digitala tillväxten.
Schibsted gör ett starkt första kvartal.

I april lyfte Schibsted Group ut sina utomnordiska marknadsplatser i ett nytt börsnoterat bolag – Adevinta, där Schibsted idag är majoritetsägare med en ägarandel på 59 procent. Schibsted exkluderat Adevinta består av tre affärsområden: News Media (med bl a Aftonbladet och Svenska Dagbladet), Nordic Marketplaces (med bl a Blocket) och Next som innefattar tillväxtbolagen inom Growth samt Financial Services (med bl a Lendo).

Schibsted (exkl. Adevinta) ökade resultatet (Ebitda) med 25 procent till 418 Mnok (336 Mnok). Omsättningen ökade med två procent till 3 089 Mnok (3 037 Mnok).

Digitala tillväxten i News Media fortsätter

Schibsteds nyhetsmedier fortsätter att utvecklas positivt med stigande digitala intäkter och stabila marginaler. Ökade digitala prenumerationsintäkter bidrar positivt under kvartalet medan omsättningen påverkas negativt av fallande printintäkter och en utmanande annonsmarknad.

– Aftonbladet gör ett starkt första kvartal på en tuff marknad med en vinst på 39 Msek, vilket är två miljoner mer än i fjol. Detta beror dels på stabila digitala intäkter, tack vare satsningar som nya Plus, men också på en god kostnadskontroll. Under första kvartalet har Aftonbladet nått rekordhöga nivåer vad gäller total räckvidd, som nu är en bra bit över 3,9 miljoner unika besökare per dag. Det skapar en mycket stark position på marknaden, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Schibsteds morgontidningar ökade resultatet (Ebitda) med 63 procent för aktuellt kvartal, från 30 Mnok 2018 till 49 Mnok i år.

– Den digitala prenumerationsmarknaden växer starkt, vilket är tydligt inte minst för Svenska Dagbladet. SvD noterar dessutom, anmärkningsvärt nog, stigande prenumerationsintäkter från papperstidningen. Schibsted hade vid kvartalets slut ungefär 800 000 digitala prenumeranter och vi fokuserar på produktinnovation för att stärka upplevelsen för våra befintliga kunder. Att öka våra digitala användarintäkter har hög prioritet och vi fortsätter att se goda resultat av det arbetet även under första kvartalet, säger Raoul Grünthal.

Stigande vinst och omsättning för Blocket

Blocket redovisas som en del av affärsområdet Nordic Marketplaces. Tillsammans med BytBil och senaste investeringen Qasa utgör de Sweden Marketplaces, som under första kvartalet 2019 ökar omsättningen med två procent till 233 Msek. Även resultatet ökar med två procent till 107 Msek.

– Blocket Jobb stärker sin position samtidigt som vi ger oss in i ett nytt spännande område med Blocket Resor, säger Raoul Grünthal.

Ökad aktivitet inom Schibsted Next

Inom affärsområdet Next har aktiviteten varit hög med investeringar i bolag som Bynk, Hypoteket, Add Health Media och Dicopay.

– Vi satsar på innovation och externt entreprenörskap för att säkra långsiktig tillväxt och lönsamhet för hela koncernen, säger Raoul Grünthal.

Lendo fortsätter att växa på den största marknaden, Sverige, och har under första kvartalet även expanderat till Polen och Österrike. Sedan tidigare finns Lendo i Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Prisjakt, med huvudkontor i Ängelholm, är en annan etablerad aktör inom koncernen som fortsätter att visa starka siffror.  En milstolpe under Q1 var också att Hypoteket, uppstickaren inom bolån, nådde en utlånad volym på över tre miljarder kronor.

Q1 2019 (Q1 2018)

Schibsted Group (konsoliderat)

Omsättning 4 576 Mnok (4 357 Mnok)

EBITDA 856 Mnok (610 Mnok)

Adevinta

Omsättning 1 545 Mnok (1 351 Mnok)

EBITDA 438 Mnok (275 Mnok)

Omsättning 3 089 Mnok (3 037 Mnok)

EBITDA 418 Mnok (336 (Mnok)

NORDIC MARKETPLACES

Omsättning 722 Mnok (651 Mnok)

EBITDA 321 Mnok (268 Mnok)

Sweden Marketplaces

(Blocket, BytBil och Qasa)

Omsättning 233 Msek (229 Msek)

EBITDA 107 Msek (105 Msek)

NEWS MEDIA

Omsättning 1 855 Mnok (1 897 Mnok)

EBITDA 150 Mnok (112 Mnok)

Aftonbladet

Omsättning 405 Msek (429 Msek)

EBITDA 39 Msek (37 Msek)

Morgontidningar

(Aftenposten, Svenska Dagbladet, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, BetaVest och Lokalavisene)

Omsättning 862 Mnok (859 Mnok)

EBITDA 49 Mnok (30 Mnok)

Growth

Omsättning 503 Mnok (479 Mnok)

EBITDA 12 Mnok (12 Mnok)

Prisjakt

Omsättning 72 Mnok (66 Mnok)

EBITDA 19 Mnok (14 Mnok)

Financial Services

Omsättning 273 Mnok (255 Mnok)

EBITDA 57 Mnok (91 Mnok)

Lendo

(Established)

Omsättning 228 Mnok (215 Mnok)

EBITDA 72 Mnok (95 Mnok)

Schibsted gör ett starkt första kvartal.
Raoul Grünthal, Schibsteds Sverigechef.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.