Stor träff med yrkesvägledare i Örebro och Jönköping

Motorbranschens rekryteringsbehov är stort och betydelsen av relevant utbildning ökar. Transportföretagen kommer därför under hösten att ge sig ut på turné för att berätta om branschens förutsättningar för alla studie- och yrkesvägledare. Nu har turen kommit till Örebro och Jönköping den 9-10 november.

– Vi från Transportföretagen och branschen vill träffa så många studie- och yrkesvägledare som möjligt för att visa vad vi kan erbjuda eleverna. Motorbranschen är i en ganska stor omställning vilket gör det till en attraktiv sektor, säger Maria Sjölin Karlsson, regionalt verksamhetsansvarig kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Behovet är stort av både kundmottagare, säljare och bensinstationspersonal som däckmontör och mekaniker – både nu och på sikt. Träffarna med studie- och yrkesvägledare har hittills varit mycket uppskattade och dragit stor publik.

– Vi behöver visa vad yrket har att erbjuda nu när allt fler bilar blir både uppkopplade och laddbara. Jag ser också att studie- och yrkesvägledarnas roll kommer att bli än viktigare – inte minst med tanke på att regeringen föreslår en dimensionering av framtidens utbildningssystem. Därför behöver vi som bransch stärka vår dialog med dem, säger Maria Sjölin Karlsson, regionalt verksamhetsansvarig kompetensförsörjning på Transportföretagen.
På plats kommer deltagarna bland annat att få lyssna till hur arbetet med att stärka kvalitén i skolorna fortgår genom Motorbranschcollege, om teknikskiftet som pågår och hur det påverkar gymnasieutbildningen och in Transportföretagens arbete med att attrahera fler kvinnor till branschen samt arbetet med att stärka befintlig personal som inte har svenska som modersmål.

– Vi arbetar intensivt när det gäller att rekrytera och attrahera fler till branschen, inte minst kvinnor, samt att höja kvalitén på utbildningarna men även att utveckla och ta hand om befintlig personal, säger Maria Sjölin Karlsson.

Fusk och fel med reseavdrag kostar 3,1 miljarder kronor per år och missgynnar resenärer i kollektivtrafiken8.11.2022 13:15:51 CET | Pressmeddelande

Trots massiv kritik väljer regeringen att i den budget som presenterades idag att backa och riva upp tidigare riksdagsbeslut om att införa en neutral skattereduktion oavsett färdmedel. När regeringen nu backar och behåller det tidigare kritiserade reseavdraget gynnas de som fuskar och felar. Skatteverket visade i våras att 44 procent av kostnaderna för reseavdraget beror på fusk och fel, till en förväntad kostnad på 3,1 miljarder kronor per år.