SvD Näringsliv och Visma tar läsaren till framtiden
Just nu rullar SvD Näringslivs stora höstsatsning 20 tankar om 2020-talet ut till läsarna. Det är klassisk journalistik kombinerat med ett tätt samarbete mellan redaktion och utvecklingsteam på Svenska Dagbladet som möjliggjort ett uttryck och en form för journalistiken som är något helt annat än vad svenska läsare vanligtvis är vana vid.
– Det här är nyfiken journalistik. Vi får ta del av många utmanande tankar. Förhoppningen är att det också ska sätta igång tankarna hos läsarna. Vad är det för framtid vi är på väg mot? Hur känner jag inför det? Och hur tror jag själv att min vardag kommer att förändras under de kommande åren, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.
20 tankar om 2020-talet har redan efter ett par dagar blivit en läsarsuccé som överträffat målen. Det är ett konkret resultat av den genomlysning Svenska Dagbladet gjort av tidningen och där drygt 1 300 läsare fått säga sitt om vad de förväntar sig av en modern digital tidning.
Den stora journalistiska satsningen presenteras av Visma Spcs, Sveriges största leverantör av program för bland annat bokföring, fakturering och redovisning till småföretag.
– Vi har under många år arbetat framgångsrikt med vår content marketing-strategi men har länge saknat ett seriöst erbjudande kring native marketing i svensk media. I samarbetet med Schibsted och SvD har vi verkligen hittat hem. De förstår de unika förutsättningar som krävs för att lyckas med native och visar samtidigt respekt och förståelse inför vår kompetens och specifika målgrupp. SvD erbjuder både ett tydligt arbetssätt och en möjlighet till kontextuellt innehåll som stämmer väl överens med vår bild av framgångsrik native marketing. Vi ser fram emot fortsatt samarbete och utveckling av vår kommunikativa strategi, säger Rickard Lönn, Marknadschef Visma Spcs.
SvD:s affärschef Christoffer Lindvall ser stora möjligheter att tillsammans med annonsörer utveckla journalistiken framåt via den här typen av projekt, där redaktionens egna satsningar kan presenteras i samarbete med annonsörer som önskar finnas i en premium-kontext.
– Vi såg att detta gick redan i vår satsning 2018/2019 med Klimatutmaningen. Då samarbetade vi med Max Hamburgare och Hyundai. Vi har visat att vi kan göra sådana här samarbeten utan att ge avkall på en oberoende kvalitetsjournalistik, säger han.
Klimatutmaningen fick första pris på Tidningsutgivarnas gala Årets Dagstidning i kategorin Årets Kampanj.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. Tel: 08-13 55 55. E-post:daniel.kederstedt@svd.se.
Christoffer Lindvall, affärschef, SvD. Tel: 070-715 76 01. E-post:christoffer.lindvall@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum