SvD Näringsliv och Visma tar läsaren till framtiden

Telia är framtidens största matbolag. Dina kläder är tillverkade av nässlor. Och bankkontoren är tillbaka. I en ny satsning låter SvD Näringsliv några av landets mest kunniga personer inom sina respektive områden ta med läsarna in i 2020-talet. Satsningen finansieras till en del genom ett native-samarbete med Visma Spcs.

Just nu rullar SvD Näringslivs stora höstsatsning 20 tankar om 2020-talet ut till läsarna. Det är klassisk journalistik kombinerat med ett tätt samarbete mellan redaktion och utvecklingsteam på Svenska Dagbladet som möjliggjort ett uttryck och en form för journalistiken som är något helt annat än vad svenska läsare vanligtvis är vana vid.

– Det här är nyfiken journalistik. Vi får ta del av många utmanande tankar. Förhoppningen är att det också ska sätta igång tankarna hos läsarna. Vad är det för framtid vi är på väg mot? Hur känner jag inför det? Och hur tror jag själv att min vardag kommer att förändras under de kommande åren, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.

20 tankar om 2020-talet har redan efter ett par dagar blivit en läsarsuccé som överträffat målen.  Det är ett konkret resultat av den genomlysning Svenska Dagbladet gjort av tidningen och där drygt 1 300 läsare fått säga sitt om vad de förväntar sig av en modern digital tidning.

Den stora journalistiska satsningen presenteras av Visma Spcs, Sveriges största leverantör av program för bland annat bokföring, fakturering och redovisning till småföretag.

– Vi har under många år arbetat framgångsrikt med vår content marketing-strategi men har länge saknat ett seriöst erbjudande kring native marketing i svensk media. I samarbetet med Schibsted och SvD har vi verkligen hittat hem. De förstår de unika förutsättningar som krävs för att lyckas med native och visar samtidigt respekt och förståelse inför vår kompetens och specifika målgrupp. SvD erbjuder både ett tydligt arbetssätt och en möjlighet till kontextuellt innehåll som stämmer väl överens med vår bild av framgångsrik native marketing. Vi ser fram emot fortsatt samarbete och utveckling av vår kommunikativa strategi, säger Rickard Lönn, Marknadschef Visma Spcs.

SvD:s affärschef Christoffer Lindvall ser stora möjligheter att tillsammans med annonsörer utveckla journalistiken framåt via den här typen av projekt, där redaktionens egna satsningar kan presenteras i samarbete med annonsörer som önskar finnas i en premium-kontext.

–  Vi såg att detta gick redan i vår satsning 2018/2019 med Klimatutmaningen. Då samarbetade vi med Max Hamburgare och Hyundai. Vi har visat att vi kan göra sådana här samarbeten utan att ge avkall på en oberoende kvalitetsjournalistik, säger han.

Klimatutmaningen fick första pris på Tidningsutgivarnas gala Årets Dagstidning i kategorin Årets Kampanj.

Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.  Tel: 08-13 55 55.  E-post:daniel.kederstedt@svd.se.
Christoffer Lindvall, affärschef, SvD. Tel: 070-715 76 01. E-post:christoffer.lindvall@svd.se.

Satsningen presenteras av Visma Spcs.
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.
Christoffer Lindvall, affärschef, SvD.

Schibsted investerar i Pej - ska vidga erbjudandet till fler betalningsställen13.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Den populära beställnings- och självservicetjänsten Pej har vuxit kraftigt under senare tid. Nu stänger bolaget ytterligare en runda, med Schibsted som huvudinvesterare, för att kunna utveckla vidare och erbjuda fler kunder möjligheten till en sömlös, digital beställning och betalning genom mobil eller självbetjäningskiosk. Totalt har bolaget tagit in 26 MSEK under året. Bland annat har några av Sveriges största arenor och nöjesfält knutit sig Pejs lösning.

Aftonbladet tar nästa steg – öppnar lokalredaktion i Uppsala25.10.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

I augusti presenterade Aftonbladet sin stora satsning på lokaljournalistik, kort därefter startades den första redaktionen i Malmö. Nu är det dags för nästa stad – Uppsala. ”Gensvaret från läsare, annonsörer och Malmöbor har varit positivt. Vi ser i statistiken att engagemanget för vår lokala journalistik är stort. Nu tar vi nästa steg”, säger Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning.