SvD satsar på journalistik nära läsarna

För att ytterligare svara upp mot läsarnas krav på en modern nyhetssajt ställer SvD nu om organisationen. Den nya avdelningen Livet ska stärka bevakningen inom områden som ligger nära läsarnas vardag. ”Det här är ett helt nytt sätt att organisera det redaktionella arbetet, där läsarnas behov snarare än ämnesområden är i fokus”, säger publisher Anna Careborg.
Foto: Malin Hoelstad, SvD
Maria Carling och Viktor Ander leder den nya avdelningen Livet. Avdelningen är byggd för framtiden och anpassad för en journalistik som utgår från läsarbehov snarare än ämnesområden. Foto: Malin Hoelstad, SvD

2019 inledde Svenska Dagbladet den största redaktionella satsningen på ett decennium. Som en del i förändringsarbetet ställer tidningen nu om organisationen.

– I våra analyser och dialoger med läsarna är det tydligt att vi behöver se över hur vi organiserar oss för att kunna leverera så relevant journalistik som möjligt. Läsarnas behov måste vara i fokus och den här avdelningen är ett exempel på flera nya redaktionella skärningar vi gör, säger publisher Anna Careborg.

Rent konkret kommer den nya avdelningen att bevaka alltifrån psykologi och lärande till föräldraskap och träning – helt enkelt fokusera på journalistik som läsarna har nytta av i sitt vardagsliv.

Utgångspunkten är ett vetenskapligt förhållningssätt och en viktig del av uppdraget är att skärskåda hur samhällsförändringar, ny teknik och nya vanor, förändrar vår vardag.

– Vi översköljs nästan dagligen av spännande ny forskning som är direkt användbar för många. Samtidigt sprids desinformation om till exempel mat och hälsa på nya sätt. Här vill vi vara en nyanserad nyhetskälla som läsarna vet att de kan lita på, säger Viktor Ander, chef för Livet.

Genom att samla skribenter och redaktörer som tidigare bevakat liknande områden i andra delar av organisationen är målet att den nya avdelningen ska kunna jobba smartare och mer läsarfokuserat. Prisbelönte vetenskapsjournalisten Henrik Ennart ingår i den nya avdelningen, likaså medarbetarna bakom den uppskattade Idagsidan.

Idagsidan lever kvar, både som varumärke och som sektion i papperstidningen, men blir nu en del av Livet.

– Jag har arbetat med Idagsidan sedan 2002 och vet att SvD-läsarna har ett nära förhållande till den här typen av journalistik. Att nu få utöka området och göra den här satsningen känns fantastiskt spännande, säger Maria Carling, biträdande chef för Livet.

Totalt består den nya avdelningen av sju medarbetare. Flera frilansar och externa experter, som vetenskapsskribenten och forskaren Emma Frans, är också knutna till avdelningen. I samband med omorganisationen rekryterar SvD även en ny redaktör som ska ingå i satsningen.

Viktor Ander, chef för Livet, SvD. Tel: 072-855 21 47. E-post: viktor.ander@svd.se
Anna Careborg, publisher, SvD. E-post: anna.careborg@svd.se

Foto: Malin Hoelstad, SvD
– Det här är ett helt nytt sätt att organisera det redaktionella arbetet, där läsarnas behov snarare än ämnesområden är i fokus, säger publisher Anna Careborg. Foto: Staffan Löwstedt, SvD