SvD satsar på journalistik nära läsarna
2019 inledde Svenska Dagbladet den största redaktionella satsningen på ett decennium. Som en del i förändringsarbetet ställer tidningen nu om organisationen.
– I våra analyser och dialoger med läsarna är det tydligt att vi behöver se över hur vi organiserar oss för att kunna leverera så relevant journalistik som möjligt. Läsarnas behov måste vara i fokus och den här avdelningen är ett exempel på flera nya redaktionella skärningar vi gör, säger publisher Anna Careborg.
Rent konkret kommer den nya avdelningen att bevaka alltifrån psykologi och lärande till föräldraskap och träning – helt enkelt fokusera på journalistik som läsarna har nytta av i sitt vardagsliv.
Utgångspunkten är ett vetenskapligt förhållningssätt och en viktig del av uppdraget är att skärskåda hur samhällsförändringar, ny teknik och nya vanor, förändrar vår vardag.
– Vi översköljs nästan dagligen av spännande ny forskning som är direkt användbar för många. Samtidigt sprids desinformation om till exempel mat och hälsa på nya sätt. Här vill vi vara en nyanserad nyhetskälla som läsarna vet att de kan lita på, säger Viktor Ander, chef för Livet.
Genom att samla skribenter och redaktörer som tidigare bevakat liknande områden i andra delar av organisationen är målet att den nya avdelningen ska kunna jobba smartare och mer läsarfokuserat. Prisbelönte vetenskapsjournalisten Henrik Ennart ingår i den nya avdelningen, likaså medarbetarna bakom den uppskattade Idagsidan.
Idagsidan lever kvar, både som varumärke och som sektion i papperstidningen, men blir nu en del av Livet.
– Jag har arbetat med Idagsidan sedan 2002 och vet att SvD-läsarna har ett nära förhållande till den här typen av journalistik. Att nu få utöka området och göra den här satsningen känns fantastiskt spännande, säger Maria Carling, biträdande chef för Livet.
Totalt består den nya avdelningen av sju medarbetare. Flera frilansar och externa experter, som vetenskapsskribenten och forskaren Emma Frans, är också knutna till avdelningen. I samband med omorganisationen rekryterar SvD även en ny redaktör som ska ingå i satsningen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Viktor Ander, chef för Livet, SvD. Tel: 072-855 21 47. E-post: viktor.ander@svd.se
Anna Careborg, publisher, SvD. E-post: anna.careborg@svd.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum