SvD värvar Ekonomiekots Anders Billing
Svenska Dagbladet fortsätter förstärka redaktionen, nu genom värvningen av Anders Billing till rollen som ekonomiredaktör på SvD Näringsliv där han får ansvar för reportage och fördjupning.
– Få, om ens någon, har den journalistiska finess som Anders Billing besitter när det kommer till just reportage och fördjupningar inom ekonomiområdet, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.
Anders Billing har en gedigen meritlista. De senaste tre åren har han varit chef för Ekonomiekot på Sveriges Radio. Innan dess var han bland annat ekonomiredaktör och editionschef på Fokus, redaktionschef på Affärsvärlden och biträdande redaktionschef på Veckans Affärer.
– För mig är Svenska Dagbladet en otroligt spännande redaktion att vara på just nu. Jag är glad att få gå in i en ny roll som kombinerar ekonomijournalistik med reportage och fördjupning. Jag ser också fram emot att komma till en tidning som befinner sig i en intressant förändringsprocess, dessutom på en redaktion med flera av landets skickligaste journalister, säger han.
Svenska Dagbladet är just nu inne i ett omfattande förändrings- och utvecklingsarbete i syfte att stärka både journalistiken och positionen på mediemarknaden. I det arbetet blir Anders Billing en viktig medarbetare för att tillsammans med hela redaktionen utveckla journalistiken och ge läsarna nya insikter.
– Anders Billing tar med sig kunskaper och ett engagemang som går rakt in i den journalistik Svenska Dagbladet ska erbjuda sin läsare, kvalitetsjournalistik som litar på läsarnas förmåga att själva bilda sig en uppfattning, säger publisher Anna Careborg.
Anders Billing börjar på Svenska Dagbladet den 11 november.
För ytterligare information, vänligen kontakta
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv. Tel: 08-13 55 55 E-post:daniel.kederstedt@svd.se
Anna Careborg, Publisher. E-post:anna.careborg@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum