SvD värvar Ekonomiekots Anders Billing

Svenska Dagbladet värvar Anders Billing som ny redaktör för reportage och fördjupning på SvD Näringsliv. Han kommer närmast från rollen som chef för Ekonomiekot. ”Anders Billing kommer att lyfta vår kvalitetsjournalistik ytterligare och blir en viktig medarbetare när vi nu bygger Svenska Dagbladet för framtiden”, säger SvD:s publisher Anna Careborg.
SvD värvar Anders Billing, i dag chef för Ekonomiekot, till den nya rollen som ekonomiredaktör. Anders Billing får på SvD ansvar för reportage och fördjupning på näringslivsredaktionen. Foto: Joakim Ståhl, SvD.

Svenska Dagbladet fortsätter förstärka redaktionen, nu genom värvningen av Anders Billing till rollen som ekonomiredaktör på SvD Näringsliv där han får ansvar för reportage och fördjupning.

– Få, om ens någon, har den journalistiska finess som Anders Billing besitter när det kommer till just reportage och fördjupningar inom ekonomiområdet, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv.

Anders Billing har en gedigen meritlista. De senaste tre åren har han varit chef för Ekonomiekot på Sveriges Radio. Innan dess var han bland annat ekonomiredaktör och editionschef på Fokus, redaktionschef på Affärsvärlden och biträdande redaktionschef på Veckans Affärer.

– För mig är Svenska Dagbladet en otroligt spännande redaktion att vara på just nu. Jag är glad att få gå in i en ny roll som kombinerar ekonomijournalistik med reportage och fördjupning. Jag ser också fram emot att komma till en tidning som befinner sig i en intressant förändringsprocess, dessutom på en redaktion med flera av landets skickligaste journalister, säger han.

Svenska Dagbladet är just nu inne i ett omfattande förändrings- och utvecklingsarbete i syfte att stärka både journalistiken och positionen på mediemarknaden. I det arbetet blir Anders Billing en viktig medarbetare för att tillsammans med hela redaktionen utveckla journalistiken och ge läsarna nya insikter.

–  Anders Billing tar med sig kunskaper och ett engagemang som går rakt in i den journalistik Svenska Dagbladet ska erbjuda sin läsare, kvalitetsjournalistik som litar på läsarnas förmåga att själva bilda sig en uppfattning, säger publisher Anna Careborg.

Anders Billing börjar på Svenska Dagbladet den 11 november.

För ytterligare information, vänligen kontakta
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv.  Tel: 08-13 55 55  E-post:daniel.kederstedt@svd.se
Anna Careborg, Publisher. E-post:anna.careborg@svd.se.

Anna Careborg, publisher, SvD.
Daniel Kederstedt, chef SvD Näringsliv