Svenskt på julbordet – det bästa för klimatet

Vill du fira en klimatsmartare jul? Välj svenska råvaror på julbordet, en svensk gran och svenskproducerade julblommor. Den svenska granen ger dubbel klimatnytta och klimattrycket på julbordet minskar med en fjärdedel om du väljer svenskt. Importerad frukt och grönt ger tre gånger så stort klimatavtryck som svenskt.

Att välja svenskt på julbordet, är att välja hållbarhet.

Under julen lägger svenskarna miljardbelopp på julmat, granar, blommor och presenter. Väljer du svenska produkter är du med och stärker den svenska försörjningstryggheten och säkrar en hållbar framtid.

– Att välja svenska produkter är att investera i den gröna omställningen. Vi ser nu hur bonde efter bonde ställer in sina hållbara framtidsinvesteringar och istället tvingas att lägga pengarna på de skyhöga energipriserna. Väljer du svenskt nu i julhandeln, så har du gjort ditt bästa för att svenska bönder ska kunna investera i klimatet och i en hållbar framtid, säger Palle Borgström, förbundsordförande i LRF.

Enligt en undersökning från LRF Mjölk kan julbordets klimtavtryck minskas med 23 procent om du väljer svenska produkter i stället för importerade.

De svenska böndernas långvariga arbete med hållbarhet har gett resultat. Svensk mjölk har till exempel 60 procent längre klimatpåverkan än genomsnittet i resten av världen.

Även när du väljer frukt och grönt är det viktigt att välja svenskt. Importerad frukt och grönsaker har tre gånger så stor klimatbelastning än svenskt.

Och även valet av julskinkan har förstås stor betydelse. Svenska grisar har knorren kvar, vi har EUs lägsta användning av antibiotika och ett av världens hårdaste djurskyddslagar.

– De här jultallrikarna visar hur enkelt det kan vara är att bidra till en bättre miljö, samtidigt som man äter både gott och nyttigt, säger Anki Sundin, nutritionist på LRF Mjölk.

Även i valet av julgran och julblommor gör du en stor gärning om du tittar på ursprungsmärkningen.

En svenskodlad julgran har lagrat cirka 11 kilo koldioxid under sina tio år. Men inte bara det. När julgranen slängs ut så samlas de flesta in och blir flis för att återvinnas som energi i värmeverk. På så sätt används din gran som ersättning för olja, kol och andra fossila energislag.

De svenska julstjärnorna är också ett föredöme i hållbar produktion. I Sverige sker nästan all odling fossilfritt i växthus, uppvärmda av bioenergi.

Fakta / Klimatsmart jul

Julbordet: Svensk mat har 23 procent lägre klimatavtryck.

Julgranen: En julgran binder 11 kilo koldioxid och används därefter som flis och ersätter därmed fossila energislag i värmeverken.

Julblommorna: De svenskproducerade julblommorna växer i växthus som är näst intill helt fossilfria.

Att välja svenskt på julbordet, är att välja hållbarhet.

Jakt med mörkersikte har fått det att ljusna i vildsvinsfrågan19.1.2022 09:30:00 CET | Pressmeddelande

Vildsvinsolyckorna har minskat med 25 procent på ett år. Ökat samarbete, bättre mätning av skadorna och en ny lag som tillåter jakt med mörkersikte är några av anledningarna som ligger bakom resultatet. "Det är fullt möjligt att 2021 var året då vi visade att vi kan påverka olycksstatistiken. Vi måste fortsätta att jobba hårt tillsammans för att vi ska nå målet om halverade skador i jordbruket till 2025", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Skogsägare vinner mot staten - har rätt till ersättning22.12.2021 14:16:33 CET | Pressmeddelande

Idag bekräftade Mark- och miljööverdomstolen att de markägare som hindrats att bruka sin skog på grund av artskyddsregler har rätt till ersättning. "Det är mycket glädjande besked och en stor lättnad. I första hand för de skogsägare som hittills har förhindrats att bruka sin skog och där myndigheterna nekat ersättning. Men även för andra skogsägare kan komma att drabbas av samma sak", säger Paul Christensson, ordförande LRF Skogsägarna.